مرتضوی و شاید شریعتمداری برای نظام هزینه شوند

نویسنده
فیروزه متین

» ورود دیرهنگام قوه قضاییه به پرونده فساد تامین اجتماعی

در حالی که سعید مرتضوی با شکایت از روزنامه ها و چهرهایی که به افشای فساد مالی بی سابقه وی در دوران ریاست اش در سازمان تامین اجتماعی پرداخته اند، و اعتماد به همکاران حزب الهی خود در قوه قضاییه، فعالیت تازه ای را آغاز کرده که نشان از دسترسی وی به امکانات گسترده مالی دارد، معاون اول قوه قضاییه در یک نشست خبری اعلام کرد که پرونده فساد مرتضوی را به طور فوق العاده رسیدگی خواهد کرد.

ورود قوه قضاییه به پرونده فساد مالی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی پس از آن اعلام شد که منتظری، رئیس دیوان عدالت قوه قضاییه نیز از مسئولان این قوه خواست تا هر چه سریعتر به تخلفات وی و باند همراه اش رسیدگی کنند.

منتظری، آنطور که ایرنا گزارش داده، گفته بود:“ به عنوان شاکی خصوصی از مرتضوی شکایت نمی‌کنیم. اگر قرار باشد رسیدگی شود آنقدر شاکی وجود دارد که احتیاجی به شکایت ما نیست و امیدواریم زودتر به این پرونده رسیدگی شود”.

در پی این سخنان، روز گذشته ابراهیم رییسی معاون قوه قضاییه نیز اعلام کرد: “دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده تخلفات تامین اجتماعی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، عزم جدی دارد و به محض وصول در دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار می گیرد. مردم ایران بدانند که دستگاه قضایی برای رسیدگی به تخلفات رخ داده در تامین اجتماعی مصمم است. بر این اساس دستگاه قضایی به اتهامات هر فرد یا افرادی که نامشان در گزارش کمیته تحقیق و تفحص آمده و اتهام متوجه آنها باشد رسیدگی می کند. دستگاه قضایی در این پرونده به هیچ عنوان اغماض نخواهد کرد. با آغاز رسیدگی قضایی به پرونده، مردم نیز در چارچوب های قانونی و از طریق سخنگوی قوه قضاییه در جریان پیشرفت آن قرار می گیرند”.

این سخنان رییسی در حالی بیان شده که طی ۴۸ ساعت گذشته، سعید مرتضوی از ۸ روزنامه، علی ربیعی وزیر کار و تامین اجتماعی و علیرضا محجوب رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده است.

او از محجوب و ربیعی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد تهمت و افترا، شکایت کرده است.

به گزارش افکارنیوز، سعید ایوبی وکیل سعید مرتضوی با اعلام خبر شکایت مرتضوی از علی ربیعی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و علیرضا محجوب نماینده تهران و رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد تهمت و افترا، گفته است: “این پرونده به دادسرای کارکنان دولت ارجاع و بازپرس شعبه ۵ جناب آقای اسدی نیز مامور رسیدگی به این پرونده شده است”.

متن اعلام جرم او از این دو مقام رسمی، در ۲برگ شکایت و ۴۶ صفحه ضمائم تشکیل شده است.

در بخشی از شکایت نامه مرتضوی آمده است: “آقایان علی ربیعی و علیرضا محجوب در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی به شرح مستندات پیوست موکل را به فروش و انتقال ۱۳۸ شرکت سازمان تامین اجتماعی به هلدینگ سورینت قشم (آقای بابک زنجانی) و سوء استفاده کلان در این رابطه متهم نموده‌اند و در اخبار منتشر شده آورده‌اند که ۱۷ هزار میلیارد تومان سوءاستفاده مالی رخ داده است”.

در همین حال سعید ایوبی‌یزدی وکیل‌مدافع سعید مرتضوی به ایسنا گفته است: “موکلم از هشت روزنامه به دلیل افترا و نشر اکاذیب در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است. موکلم از روزنامه‌های ایران، همشهری، اعتماد، مردم سالاری،‌ جوان، دنیای اقتصاد، شرق و قانون به عنوان افترا و نشر اکاذیب شکایت کرده است. در رابطه با مطالب منتشر شده در این روزنامه‌ها جوابیه‌ای هم فرستاده شد که متاسفانه هیچ یک از روزنامه‌های مذکور این جوابیه را چاپ نکردند. 

در همین باره، سایت تابناک در مطلبی با مجرمانه خواندن شکایات مرتضوی نوشته است: “دادستان سابق تهران که پیشتر و به هنگام محاکمه در پرونده جنایت کهریزک، با انتشار لایحه دفاعیه دادگاه غیرعلنی مرتکب عمل مجرمانه شده و بی توبیخ مانده بود، اکنون قصد دارد از جایگاه متهم خارج شده و جایگاه شاکی را هم تجربه کند اما اشتباهی عجیب و حقوقی به نام خود ثبت کرده که می‌تواند تبعات حقوقی سنگینی برای وی به همراه داشته باشد؛ اشتباهی که البته به نام وکیل وی ثبت شده ولی به نظر می‌آید با اطلاع مرتضوی رقم خورده باشد! 

به نوشته این سایت خبری “با استناد به موارد قانونی می‌توان گفت که عملی مجرمانه روی داده است چراکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و غیرعلنی و محرمانه بودن از جمله ویژگی‌های شاخص این مرحله به شمار می‌آید که انتشار شکواییه آن را نقض کرده است”.

اما سوای دعواهای حقوقی بر سر پرونده های متعدد سعید مرتضوی، یک نماینده مجلس از هزینه شدن او و حسین شریعتمداری برای نظام خبر داده است.

علی محمد بزرگواری، نماینده ای که چندی پیش از عضویت در فراکسیون پایداری استعفاء داد، به تابناک گفته است: “شما این را بدانید که بالاخره بعضی ها برای دفاع از نظام هزینه می شوند. افرادی که محکم می ایستند هزینه می شوند. مثلا به جز آقای مرتضوی، افرادی نظیر آقای احمدی مقدم و آقای شریعتمداری کیهان که محکم می ایستند، این ها در راه نظام هزینه می شوند دیگر”.

گفتنیست بخش وسیعی از افکار عمومی، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی معتقدند که پرونده سعید مرتضوی در جنایت کهریزک و نیز توقیف فله ای مطبوعات نیز باید در روند رسیدگی به تخلفات او مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این احزابی چون جبهه مشارکت خواهان رسیدگی به اتهامات آمران امثال مرتضوی شده اند. این در حالی است که تاکنون هیچ یک از صدها تنی که توسط سعید مرتضوی بازجویی، محاکمه و زندانی و محکوم شده اند شکایتی از وی به قوه قضاییه نبرده اند. یک روزنامه نویس در همین باره گفت هنوز کسی از محکومان مرتضوی مطمین نیست که نظام در صدد است به حساب های مرتضوی رسیدگی کند، در صورتی که چنین اطمینانی به دست آید، کمتر کسی به اندازه وی شاکی خواهد داشت.