امکان ندارد ستار بهشتی به مرگ طبیعی فوت کرده باشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» افشاگری علی مطهری درباره مرگ یک وبلاگ‌نویس

پس از انتشار درخواست مادر ستار بهشتی برای قصاص عامل مرگ فرزندش در زندان، علی مطهری، نماینده مجلس، با محال خواندن احتمال “مرگ طبیعی” ستار بهشتی، خواستار عذرخواهی وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی شده است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به اینکه “هنوز ابعادی از این اتفاق روشن نشده است”، گفته: “تغییر رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات تهران (فتا) از سوی فرمانده نیروی انتظامی گرچه قابل تقدیر است، اما برای جبران این موضوع کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام شود. کمترین خواسته ما از وزیر کشور،‌ عذرخواهی وی و فرمانده نیروی انتظامی از خانواده ستار بهشتی،‌ مردم ایران و رهبر معظم انقلاب و مجازات بدون اغماض عاملان این حادثه و اجرای لوازم حکم قضایی از قبیل پرداخت دیه و غیره است”.

مطهری همچنین اضافه کرده که “محال است بهشتی به مرگ طبیعی فوت کرده باشد؛ خصوصا که وی جوانی با بنیه جسمی قوی بوده است”.

 ستار بهشتی، وبلا‌گ‌نویس، روز نهم آبان ماه به دلیل یادداشت‌هایی که در وبلاگش درج شده بود، توسط پلیس فتا بازداشت و پنج روز بعد درگذشت. شواهد حاکی از آن است که وی بر اثر شدت شکنجه‌ها در دوران بازداشت درگذشته است؛شکنجه هایی که زندانیان هم بند با وی نیز آن را تایید کرده اند، اما پزشکی قانونی، در بررسی‌های خود این مساله را رد و اعلام کرد که مرگ وی احتمالا بر اثر شوک بوده و ضربه‌های وارده به او، منجر به مرگ نشده است.

در همین حال، گیتی پورفاضل، وکیل خانواده بهشتی، گفته متهم اصلی پرونده مشخص شده است. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفته: “با حضور ما در بازپرسی بین ۴ متهم از ۳ نفر خواستند که اتاق را ترک کنند، تنها یک نفر در اتاق باقی ماند و به ما گفته شد که وی متهم اصلی است. وقتی از متهم خواستم تا علت اصلی برخوردهای تند و غیرقانونی خود را بگوید تنها با التماس از خانواده بهشتی درخواست می‌کرد که وی را ببخشند، اما مادر ستار بهشتی خواهان قصاص مجرم اصلی پرونده است”.

وی همچنین خبر از رضایت‌نامه‌ای داده که به اجبار از خانواده بهشتی اخذ شده: “ دو روز بعد از اینکه ستار را دفن کردند خانواده ایشان را به زور بردند دفترخانه و رضایت از مادر گرفتند که با آن رضایت پلیس فتا را مبرا کردند از اتفاقی که افتاده. چون من متن خود رضایت‌نامه را ندیده‌ام. به این صورت که شنیدم از بازپرس که ایشان هیچ ادعایی ندارد نسبت به این پرونده. البته من هم ادعا کردم که چون هنوز قاتل مشخص نشده بوده و حتما رضایت باید در مورد آن شخص مجرم یا شخص قاتل باشد که بتواند تخفیفی در جرمش داده شود، بنابراین این یک رضایت کلی است که ارزش قانونی ندارد”.

پس از مرگ ستار بهشتی، برخی مسوولان جمهوری اسلامی به کتمان شکنجه‌ی وی در زندان پرداختند. از آن جمله می‌توان به علاالدین بروجرودی، رییس کمیسیون امنیت ملی، اشاره کرد که گفته بود: “بر روی بدن ستار بهشتی هیچ کبودی یا آثار شکنجه وجود نداشته است”. وی چند روز بعد اما در نامه‌ای به اسماعیل احمدی مقدم، رییس نیروی انتظامی، خواهان بازدید از بازداشتگاه رباط کریم شد.

اما محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، با اشاره به وجود “کبودی” روی بدن ستار بهشتی، گفت که احتمالا وی به دلیل “شوک روانی” درگذشته است.

پس از مرگ ستار بهشتی، 41 زندانی سیاسی در نامه‌ای شهادت دادند که در مدت حضور ستار بهشتی در بند 350 زندان اوین، آثار شکنجه را روی بدن وی دیده‌اند. آن‌ها نوشته بودند: “زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد”.

همان زمان متن شکایت‌نامه‌ ستار بهشتی از بازجوی خود که در بند 350 زندان اوین تنظیم شده بود نیز، توسط سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد.

اما محسنی اژه‌ای با اشاره به این سند، گفت که احتمال دارد “ضدانقلاب در این مرگ نقش داشته باشد”. وی ادعا کرد که اثری از این شکایت‌نامه پیدا نشده و انتشار آن می‌تواند نشانه‌ای از برنامه‌ی نیروهای مخالف جمهوری اسلامی باشد.

 مراسم چهلم ستار بهشتی هفته گذشته با حضور انبوهی از ماموران امنیتی برگزار شد و بر اساس گزارش ها مادر و خواهر وی در این مراسم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.