حمله امام‌جمعه تهران به اصلاح‌طلبان

نویسنده
آزاده میررضی

» بهانه این بار: مجتهد شبستری و انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان

سخنرانی یکی از چهره‌های شاخص نواندیشی دینی در خصوص وحی و پیامبر، بهانه‌ای برای بخش تبلیغاتی جناح مقابل اصلاحات شده تا پروژه جدیدی را برای تخریب خاتمی آغاز کنند. در همین راستا سخنرانی روز دوشنبه محمد مجتهد شبستری که به سرعت از سوی خبرگزاری فارس پوشش داده شد، اظهارات تند احمد خاتمی، امام‌جمعه تهران را در پی داشت که خواستار موضع‌گیری “سران اصلاح‌طلب” علیه مجتهد شبستری شد.در اصفهان نیز گروه های فشار به بهانه همین سخنرانی به دفتر انجمن اسلامی این دانشگاه حمله بردند و دستور رئیس این دانشگاه برای “پلمب دفتر انجمن اسلامی به درخواست دانشجویان” را دریافت کردند.

اگرچه این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تقارنی با ایام عزاداری و سوگواری مذهبی ندارد، اما سران جناح مقابل اصلاح‌طلبان از آخرین فرصت ایام سنتی سوگواری مذهبی، یعنی ماههای محرم و صفر نیز صرفنظر نکردند تا در آخرین روزهای ایام سوگواری هم جبهه‌های جدیدی برای تخریب خاتمی گشوده شود.
بدین ترتیب در روز سه شنبه 28 صفر که مصادف با روز وفات پیامبر اسلام است، احمد خاتمی که در دوران اصلاحات آنقدر از تریبون‌های رسمی علیه محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان سخن گفت تا در نهایت امام‌جمعه تهران و نماینده کرمان در مجلس خبرگان رهبری شد، پروژه جدیدی را علیه اصلاح‌طلبان کلید زد و خواستار پاسخگویی سید محمد خاتمی در قبال اظهارات یک نواندیش دینی شد.

تخریب خاتمی به نام خدا

پروژه “تخریب مکتبی” خاتمی در واقع از ابتدای هفته پیش آغاز شد؛ وقتی که روزنامه کیهان و چند سایت حامی احمدی‌نژاد، همزمان و به طور هماهنگ و بی‌مقدمه، با اشاره به خبر بازگشت دکتر سروش به ایران، ادعا کردند که اصلاح‌طلبان قصد دارند در آستانه انتخابات به مبانی اعتقادی مردم خدشه وارد کنند!

کیهان یک جمله از سخنرانی یک ساعته سعید لیلاز در جلسه مذهبی منزل عبدالله نوری را نیز شاهد ادعای خود آورد و از قول لیلاز نوشت: “در آستانه انتخابات سخنان خوشمزه اصلاح طلبان آغاز خواهد شد.”

سپس خبرگزاری فارس دست به کار شد تا قبل از آنکه بهانه‌ای از دکتر سروش به دست بیاید، ادعای سایت های اصولگرا را ثابت کند. این خبرگزاری پس از آنکه در جست‌وجوهایش به هیچ بهانه دندان‌گیری دست نیافت، سخنرانی یک ماه پیش “هاشم آقاجری” در جلسه ماهانه دعای کمیل منزل عبدالله نوری را بهانه کرد تا نوک حمله را به سوی یکی از اصلی‌ترین احزاب حامی خاتمی بگرداند.

فارس از قول آقاجری نوشت: “ولایت مطلقه فقیه رذیله و شرک آشکار است”، اما آقاجری در یک مصاحبه، خبرگزاری فارس را “توپخانه جعل و کارخانه دروغ سازی” توصیف کرد و بیشتر سخنان نقل شده در این خبرگزاری را مخدوش خواند و تکذیب کرد.

بدین ترتیب این خبرگزاری اصولگرا که این تیرش به هدف نخورد و هنوز سخنرانی مطلوبی از دکتر سروش هم پیدا نکرده بود، روز دوشنبه با سرعت بی‌نظیری اقدام به انتشار متنی مخدوش از سخنرانی روز دوشنبه “محمد مجتهد شبستری” در دانشگاه صنعتی اصفهان کرد تا ساز تخریب عقیدتی و مکتبی اصلاح‌طلبان و خاتمی را دوباره کوک کند.

هشت سال تلاش برای براندازی نرم

تنها چند ساعت پس از آنکه حجت‌الاسلام محمد مجتهد شبستری، از نظریه‌پردازان شاخص جریان نواندیشی دینی، در جلسه‌ای که به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اسلام از سوی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، درباره پیامبر و وحی سخنرانی کرد، متنی در ساعت 9 شب با تیتر “هتاکی های بی شرمانه سخنران جلسات اصلاح طلبان به ساحت پیامبر اعظم (ص)” در خبرگزاری راست‌گرای فارس منتشر شد تا آتش تهیه پروژه جدید تخریب خاتمی فراهم شود.

فردای انتشار این خبر در خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، متن سخنان شدیداللحن احمد خاتمی علیه اصلاح‌طلبان را منتشر کرد که به بهانه سخنرانی مجتهد شبستری در دانشگاه صنعتی اصفهان، اصلاح‌طلبان را به “هشت سال تلاش برای براندازی” متهم ‌کرده بود.

ایرنا از قول احمد خاتمی نوشت: “هشت سال بعضی‌ها در پی براندازی نرم نظام بودند که نتوانستند و به فضل خدا الان هم نخواهند توانست. یعنی فکر کردید خبرهایی هست، اشتباه کردید و کور خواندید چرا که ملت ما به فضل خدا راه خود را پیدا کرده و می‌داند که روح این انقلاب حفظ ارزشها و ولایت فقیه است.”

کجای ولایت فقیه، شرک است؟

خبرگزاری دولت همچنین از قول احمد خاتمی نوشت که: “این فرد (مجتهد شبستری) می‌گوید ولایت فقیه شرک است!” این در حالی است که این جمله را خبرگزاری فارس از هاشم آقاجری نقل کرده بود.

ایرنا ادامه سخنان تناقض‌آمیز روز سه شنبه احمد خاتمی در مصلای کرمان را اینگونه نقل کرد: “اگر کسی حکم خدا را بگوید شرک است؟ در واقع تو ولایت مطلقه فقیه را نفهمیدی چرا که ولایت مطلقه فقیه معناش این نیست که فردی هر کاری که دلش خواست انجام بدهد. معنا ی ولایت فقیه این است که همان اختیارات حکومتی که پیغمبر و امامان داشتند همان اختیارات حکومتی را ولی فقیه عادل باید داشته باشد، کجای این شرک است؟ معنای این حرفها آن است که این آقا (مجتهد شبستری) منکر ولایت مطلقه پیغمبر و معصومین(ع) هم است، که این شرک است. تا یک دین مدار و یک عاشق اهل بیت در این کشور هست، این افراد نخواهند گذاشت که دشمنان ا هل بیت(ع) و آنها که علم غیب معصومین را انکار می‌کنند، میدان داری کنند.”

به گزارش ایرنا، امام‌جمعه تهران همچنین گفت: “روز گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان آقایی (مجتهد شبستری) سخنرانی کرده که وی پیش از این نیز سابقه اظهارات نادرست را دارد. این فرد پیشتر نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که برای رشد و تعالی راهی جز رو آوردن به دموکراسی نداریم و باید دست از مبانی فقهی و کلامی گذشته برداریم، اما خودش فهمید که لیاقت عمامه روحانیت را ند ارد و خودش ر ا خلع لباس کرد. این فرد (مجتهد شبستری) دیروز در دانشگاه صنعتی اصفهان گفته است که از نظر انجام گناهان نمی‌توان عصمت را برای پیامبران در نظر گرفت و نمی‌شود امامان و پیامبر ر ا معصوم دید. از طرفی در بحث‌ها ی دیگر نیز این فرد می گوید که این د عاها ی ائمه خودشان اعتراف به گناه می کند. این فرد(مجتهد شبستری) در ادامه سخنان خود علم غیب معصومین (ع) را منکر شده است.”

ایرنا سپس گزارش داد که احمد خاتمی تصریح کرده: “ما اسم این حرکت و سخنان را تهاجم فرهنگی و همسویی با بیگانگانی که در پی “استهاله نرم” در نظام مقدس جمهور ی اسلامی ایران هستند، می‌نامیم.”

وی سپس خطاب به “سران اصلاح‌طلبان” گفت: “می‌خواهم به سران اصلاح طلبان بگوییم این حرف‌های آقایان را شنیدید یا نه و این حرف‌ها ر ا قبول دارید یا ندارید؟ اگر این حرفها را قبول ندارید به صراحت بیانیه بدهید و محکوم کنید این کفریات و این حرف‌های نادرست و دین ستیز انه را! اگر در این‌باره سکوت اختیار کنید، معنای سکوت شما همراهی با این اظهارات دین ستیزانه است! سکوت شما در حقیقت اصلاح طلبی را تحقیر می‌کند و ما نمی‌خواهیم این طور بشود. اگر قرار است این کسانی که منتسب به اصلاح طلبانند این حرف‌ها را بزنند و سران اصلاح طلب سکوت کنند! در واقع سکوت یعنی تایید! این اظهارات (سخنان مجتهد شبستری) همسو با بیگانگانی است که در پی براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.”

حمله به دانشجویان

روز دوشنبه همزمان با حمله گروههای فشار به دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به زخمی و بازداشت شدن دهها تن از دانشجویان این دانشگاه انجامید، دانشگاه صنعتی اصفهان نیز صحنه حملات گروههای فشار دانشجویی به دفتر انجمن اسلامی دانشجویان بود. بهانه حملات گروههای فشار که در مسجد این دانشگاه سازماندهی شدند و حرکت خود را نیز از روبه‌روی مسجد آغاز کردند، سخنرانی محمد مجتهد شبستری در جمع اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه بود.در این حرکت سازمان یافته، گروهی از اعضای بسیج دانشجویی و افراد نزدیک به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان که سخنان مجتهد شبستری را “جسارت” به پیامبر می‌نامیدند، به دفتر انجمن اسلامی حمله کردند و آنقدر در آنجا ماندند تا در نهایت پس از تاریکی هوا، دستور رئیس دانشگاه برای “پلمب دفتر انجمن اسلامی به درخواست دانشجویان” را دریافت کنند.

این افراد همچنین در بیانیه‌ای که در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اصولگرا بازتاب گسترده‌ای داشت، انجمن اسلامی دانشجویان را “عروسک خیمه‌شب‌‌بازی ‌احزاب سیاسی منفعت‌طلب” توصیف و اعلام کردند که: “اگر سکوت مسئولان در قبال این اظهارات ادامه یابد «به وظیفه انقلابی» خود عمل خواهند کرد.”