دستگیری های گسترده، اجرای حکم شلاق

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

درنخستین هفته اسفند،دانشجویان و دراویش به صورت فله ای بازداشت شدند.دادگاه تجدید نظر سنندج احکام اعدام و 15 سال حبس دو فعال دانشجویی را تایید کرد. دو فعال زن کارگری در سنندج شلاق خوردند. دو وبسایت حامی محمدخاتمی مسدود و دو فعال هم با وثیقه آزاد شدند.

شمار بازداشتهای این هفته بسیار زیاد بودو شاید هم کم سابقه.نخست اینکه حدود 70 دانشجوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر بدنبال اعتراضات دانشجویی این هفته که نسبت به دفن اجساد سربازان ایرانی در دانشگاه برپا شده بود، از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شدند. از این میان شماری از بازداشت شدگان پس از یک روز بازداشت آزاد شدند و شماری دیگر کماکان در زندان ماندند. در میان بازداشت شدگان اسامی فعالانی همچون عباس حکیم زاده،احمد قصابان، نریمان مصطفوی و مهدی مشایخی هم دیده می شود. همزمان، این اعتراضات دانشجویی با دخالت لباس شخصیها به خشونت کشیده شد و شماری از دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آنسوتر،پس از تخریب حسینیه دراویش نعمت اللهی در تخت فولاد اصفهان،شماری از دراویش به نشانه اعتراض در صدد بر آمدند تا تجمعی در مقابل ساختمان مجلس برپا کنند اما با ممانعت نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شدند و بدنبال این تجمع قریب 70 تن از دراویش از سوی نیروهای پلیس بازداشت شدند.

علاوه بر بازداشتهای فله ای این هفته شماری دیگر از فعالین صنفی نیز دستگیر شدند. از این میان، اکبر پیر هادی،یکی دیگر از اعضای سندیکای اتوبوسرانی د بازداشت گردید. همچنین رحیم بوستاق، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت کشت و صنعت هفت تپه دستگیر شد.

از بازداشتها که بگذریم، محکومیتهای این هفته هم کم نبودند. نخست اینکه دادگاه تجدید نظر استان کردستان، حکم اعدام حبیب الله لطیفی، فعال دانشجوی سنندجی را تایید کرد. باز هم در کردستان، دادگاه تجدید نظر، حکم 15 سال حبس در تبعید یاسر گلی فعال دانشجویی سنندجی را تایید کرد وی همزمان به زندان بافق کرمان تبعید گردید.در تبریز هم دو فعال مدنی به نامهای حمید والایی و غلام نجفی به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یکسال حبس محکوم شدند. سه ماه تعزیری و 9 ماه تعلیقی به مدت 5 سال. همچنین در بانه، یک نوجوان کرد به نام زانا کریمی به اتهام همکاری با گروههای مخالف به تحمل 9 ماه حبس محکوم گشت.و بالاخره، مقداد اسلامخواه، فعال دانشجویی دانشگاه امام حسین به اتهام تشکیل نهاد غیرقانونی به تحمل پنج ماه حبس محکوم گردید. در همین حال جلسه رسیدگی به اتهامات سهراب کریمی،فعال دانشجویی کرد در شعبه 30 دادگاه انقلاب برگزار گردید. اتهام وی اقدام علیه امنیت کلی ذکر شده است.

در سنندج،احکام شلاق دو فعال زن به اجرا درآمد که اعتراضاتی را هم در پی داشت.۷۰ ضربه شلاق برای سوسن زازانی و ۱۵ ضربه هم برای شیوا خیرآبادی. این دو فعال کارگری زن پیشتر در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر در شهر سنندج دستگیر شده بودند. حکم آنها روز 30 بهمن در سنندج به اجرا در آمد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این باره گفت: “اجرای این احکام غیر انسانی و سبعانه شلاق نشان دهنده بی احترامی کامل به حقوق شهروندان ایرانی توسط باند تندروهای داخل قوه قضائیه است که مصمم هستند که کارنامه حقوق بشر ایران را به پائین ترین سطح ممکن برسانند”. شیرین عبادی هم در همین ارتباط گفت: “من متأسفم که افرادی به علت فعالیت‌های کارگری به شلاق محکوم شدند؛ یعنی مجازاتی که برخلاف ضوابط حقوق بشر است”.

آنطرفتر،دو وبسایت حامی محمدخاتمی در ایران مسدود شدند.دو وبسایت “یاری نیوز” و “ یاری” از مبارزات انتخاباتی خاتمی حمایت می کردند.

و همزمان با همه این برخورها،دو فعال دربند، با قرار وثیقه آزاد شدند.سحر یزدانی،فعال دانشجویی و عبدالله عباسی جوان، فعال آذربایجانی.