سرنوشت نامعلوم توافق ها

لا تریبون
لا تریبون

» تحلیل لا تریبون از مذاکرات آینده

ازنظر پاریس، هیچ بعید نیست که پیشرفت دیگری حاصل شود و توافق نهایی درخصوص برنامه هسته ای ایران تا پایان ماه ژوئن به امضای طرفین برسد.

توافق مقدماتی در اوایل ماه آوریل میان ایران و قدرت های جهانی در لوزان به امضاء رسید. براساس این پیش توافق، توان غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی به مدت ۱۰ سال محدود و در ازای آن، تحریم های بین المللی اعمال شده علیه تهران لغو خواهد شد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، درخصوص امضای توافق نهایی در مصاحبه ای گفت که این “محتمل ترین فرضیه نیست، ولی نمی توان آن را منتفی نیز دانست”. او در ادامه افزود: “موضوعات حساس بسیاری وجود دارد که هنوز حل و فصل نشده. به عنوان مثال، چطور می توان اطمینان یافت که برنامه اتمی ایران رنگ و بوی نظامی نخواهد یافت؟ تحریم ها به چه صورت باید لغو شوند و اگر مفاد توافق نامه رعایت نشود، چگونه می توان تحریم ها را بازگرداند؟”

 

مخالفان در ایران و آمریکا

به گفته لوران فابیوس، امروز مقامات ایرانی می توانند در ظرف دو ماه بمب اتمی تولید کنند. توافق نهایی می تواند این مدت را تا یک سال افزایش دهد و این امکان را برای قدرت های جهانی به وجود آورد که در صورت نیاز واکنش نشان دهند. به عقیده رییس دیپلماسی فرانسه، مسأله دیگر این است که کنگره آمریکا از یک طرف، و رهبر ایران از طرف دیگر، چگونه با این توافق برخورد خواهند کرد. او دراین خصوص می گوید: “همین مسأله باعث مطرح شدن سؤالات دیگری می‌شود. پس ما به سوی توافقی پیش می رویم که در آن هیچ چیز به صورت قطعی قابل اجرا نخواهد بود.”

باراک اوباما نیز به نوبه خود علی رغم اظهارات قاطع علی خامنه ای، درخصوص نتیجه مذاکرات ابراز خوش بینی کرد. رییس جمهور آمریکا با اشاره به ویژگی خاص سیاست داخلی ایران اظهار داشت که باید اردوگاه محافظه کار را راضی کرد. او گفت: “حتی کسی که عنوان «رهبر انقلاب» دارد نسبت به کسانی که به وی رأی می دهند نگران است.”

 

اختلافات در ایران بر سر توافق مقدماتی

باراک اوباما گفت: “باید شیوه ای اتخاذ کرد که توافق نهایی به غرور و دیدگاه آنها خدشه ای وارد نکند و همچنین در راستای اهداف اصلی ما باشد.”

علی خامنه ای که برای اولین بار نسبت به این پیش‌توافق اظهارنظر می کرد روز پنج شنبه دراین رابطه گفت: “آنچه که تاکنون انجام شده تضمین نمی کند که آیا توافقی امضاء خواهد شد و آیا مذاکرات به پایان خواهد رسید یا خیر. من هرگز نسبت به مذاکره با آمریکا خوش بین نبوده ام. با این حال، موافقت کردم که مذاکرات انجام شود و باز هم از مذاکره کنندگان حمایت می کنم.”

 

پنتاگون تضمین می خواهد

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفت که حل اختلاف اتمی میان ایران و قدرت های جهانی که قرار است تا پایان ماه ژوئن به نتیجه برسد، باید بازرسی از مراکز نظامی را نیز شامل شود. با این حال، آیت الله خامنه ای مسأله “تدابیر نظارتی فوق العاده” را مردود دانست. شخصیت شماره یک پنتاگون در سفر خود به کره جنوبی در مصاحبه با سی ان ان گفت: “این راه حل نهایی که مسیر آن توسط پیش توافق لوزان هموار گردید، نمی تواند برپایه اعتماد استوار باشد. باید تمهیدات مناسبی برای بازرسی ها انجام شود و دراین راستا، مراکز نظامی نیز باید لحاظ شوند.”

اشتون کارتر ازسوی دیگر خاطرنشان ساخت که ارتش آمریکا دارای بمب هایی غیراتمی است که قادرند اهداف حفر شده در اعماق زمین را منهدم سازند؛ اشاره او به سایت زیرزمینی فوردو در نزدیکی شهر قم بود. او با این حال گفت که توسل به زور تنها می تواند برنامه اتمی ایران را به مدت یک سال به تعویق اندازد.

منبع: لا تریبون، ۱۷ آوریل