بازداشت ده‌ها فعال فرهنگی در اهواز

نویسنده
رژین یونسی

» یورش همزمان امنیتی‌ها به ملاشیه

نیروهای امنیتی دیروز در شهر اهواز، ده‌ها تن از فعالان فرهنگی عرب ایرانی را بازداشت کردند.کریم دهیمی، فعال حقوق بشر، در این ارتباط به روز می‌گوید: “نیروهای انتظامی، لباس شخصی و نیروهای اداره اطلاعات در اقدامی هماهنگ اقدام به محاصره کوی ملاشیه اهواز کرده و حدود ۵۰ تن از فعالان فرهنگی اهواز را با خود برده‌اند.”

بازداشت دسته‌جمعی این فعالان در حالی صورت می‌گرد که پیشتر نیز در در شهرهای آبادان و رامشیر تعدادی از فعالان مذهبی و فرهنگی دستگیر شده بودند. پس از بازداشت این افراد اصغر مهرنیا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان از “انهدام یک باند ترویج وهابیت” در این شهرخبر داده بود.

 

فعالیت فرهنگی ممنوع

به گفته کریم دهیمی، این افراد چند روز پیش از بازداشت‌ها، در یک مراسم شعرخوانی گردهم آمده بودند.

اسامی و مشخصات تعدادی از افراد بازداشت شده که در اختیار روز قرار گرفته بدین شرح است: عبدالله سیلاوی، محمد باوی، جواد بدوی فرزند جلیل، حبیب فرزند عوده کروشات، ماجد هاشمی فرزند عبید، صدوق بداوی، توفیق صرخی، سالم دغاغله زادگان، نواف حمودی ۳۰ ساله، حسین حمودی ۲۴ ساله، حکیم خسرجی ۲۱ ساله، خیرالله منصوری (مزرعه)، ۱۳-ناجی بوعذار (سیلاوی) فرزند حمید ۱۹ ساله، یوسف زهیری فرزند یعقوب، سجاد بدوی فرزند حسین، خلیل مروانی (خسرجی) فرزند محسن ۲۲ ساله.

آقای دهیمی می‌گوید در بین این افراد چند تن از شاعران و فعالان مدنی که سابقه بازداشت و محکومیت قضایی دارند، دیده می‌شود. به گفته این فعال حقوق بشر، نیروهای امنیتی در بامداد روز دهم فوریه همزمان با بازداشت‌ها، کامپیو‌تر و وسایل شخصی این فعالان فرهنگی را هم باخود برده‌اند.

 

 اعتراض به حکم اعدام

همزمان گفته می‌شود تلاش‌هایی برای برپایی اعتراضاتی به منظور لغو حکم اعدام پنج زندانی سیاسی در شهرهای عرب‌نشین ایران صورت گرفته است.هم اکنون پنج تن از زندانیان سیاسی عرب به نام‌های جابرآلبوشوکه و مختار آلبوشوکه، هاشم شعبانی، هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد و محمدعلی عموری‌نژاد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام علیه نظام، محاربه با خدا، افساد فی الارض در انتظار اعدام به سر می‌برند.

تایید حکم اعدام این پنج زندانی سیاسی در هفته‌های گذشته واکنش‌هایی در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است. به گفته کریم دهیمی، این احکام به صورت کلی باعث جریحه دار شدن افکار عمومی منطقه شده و هفته گذشته در کوت عبدالله اهواز اعتراضاتی روی داده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف حکم اعدام این پنج زندانی سیاسی شده است. کا‌ترین اشتون روز نهم بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای گفته بود، گزارش‌هایی مبنی بر عدم بی‌طرفی دادگاه این پنج نفر دریافت کرده است و اینکه آن‌ها تحت فشار مجبور به اعتراف شده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این پنج زندانی سیاسی به مدت هفت ماه در سلول‌های اداره اطلاعات بازداشت بوده و شکنجه‌ شدیدی شده‌اند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ اعتراف‌های هادی راشدی و هاشم شعبانی از تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی‌وی جمهوری اسلامی پخش شد.

نگرانی از اجرای احکام این پنج کنشگر زمانی افزایش یافت که بطور ناگهانی در روز هجدهم ژانویه به مدت ۱۰ روز به مکان نامعلومی منتقل شدند.

انتقال این پنج زندانی سیاسی، واکنش‌ احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و گروهی از کار‌شناسان مستقل این سازمان، سازمان دیدبان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، بخش حقوق بشر وزارت خارجه آلمان، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و ۲۹ نهاد حقوق بشری را به دنبال داشت.

 

اتهام؛ ترویج وهابیت

کمتر از یک هفته پیش اصغر مهرنیا دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان از “انهدام یک باند ترویج وهابیت” خبر داده بود.

 اصغر مهر نیا گفته بود این افراد که “با تردد و آموزش در کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به جذب افراد ساده لوح به فرقه ضاله وهابیت می‌کردند” بازداشت شدند.

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان اشاره‌ای به اسامی و تعداد افراد بازداشت شده نکرده بود.

 اصغر مهر نیا همچنین گفته بود که “از مخفیگاه‌های آنان، مقادیر زیادی کتاب‌های این فرقه ضاله” کشف شده است.

در سال‌های گذشته چندین تن از شهروندان ایران در مناطق مختلف به اتهام ترویج دیدگاه وهابیت دستگیر و به زندان محکوم شده‌اند.

وهابیت قرائتی از مذهب سنی، شاخه حنبلی،توسط محمد بن عبدالوهاب از علمای سنی عربستان سعودی بنیان گذاری شده است.

وهابیت در ۵۰ سال گذشته مذهب رسمی عربستان و دربار سعودی بوده‌؛ وهابیانی که در هندوستان، افغانستان و پاکستان هستند هسته اصلی نیروهای القاعده را تشکیل می‌دهند.