افزایش نگرانی‌ها در مورد ۱۵ روزنامه نگار

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشتی ها در بند ۲۴۰ زندان اوین

۱۵ روزنامه نگار که از دو هفته پیش در بازداشت به سر می‌برند در بند ۲۴۰ زندان اوین نگهداری می‌شوند و نگرانی‌ها درباره وضعیت و شرایط نگهداری آن‌ها افزایش یافته است.

این روزنامه نگاران که بدون احضاریه قبلی و در تحریریه‌ها و محل کار خود بازداشت شدند ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس به بند ۲۴۰ منتقل شده‌اند. تاکنون دستگاه قضایی از اظهار نظر رسمی درباره اتهامات منتسب به این روزنامه نگاران، علت بازداشت و محل و چگونگی نگهداری آن‌ها سکوت اختیار کرده و وعده‌های قاضی منصوری، قاضی دادسرای رسانه که روزنامه نگاران با حکم او بازداشت شده‌اند مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و آزادی قریب الوقوع آن‌ها عملی نشده است.

همزمان اما اتهام زنی و شایعه پراکنی درباره این روزنامه نگاران از سوی دستگاه امنیتی و رسانه‌های وابسته به آن ادامه دارد و این روزنامه نگاران که از جمله شاخص‌ترین روزنامه نگاران فعلی مطبوعات داخل کشور هستند و به دلیل فعالیت حرفه‌ای و روزنامه نگاری خود بازداشت شده‌اند از سوی این رسانه‌ها به عامل دشمن بودن تا تروریست‌های نفوذی در مطبوعات متهم شده‌اند.

دستگیری روزنامه نگاران روز شنبه، ۷ بهمن ماه با بازداشت سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر سیاسی خبرگزاری ایلنا آغاز شد. یک روز بعد ماموران امنیتی در اقدامی بی‌سابقه، همزمان به دفا‌تر روزنامه‌های اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان یورش بردند و جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی را درتحریریه روزنامه‌هایشان بازداشت کردند.

صبا آذرپیک، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، علی دهقان، ریحانه طباطبایی و فاطمه ساغرچی دیگر روزنامه نگارانی هستند که طی همان هفته بازداشت شده‌اند. علیرغم ادعای رسانه‌های امنیتی مبنی بر آزادی تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده، مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان یک روز پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد و علی اصغر شفیعیان، همسر وی اعلام کرد که “وضعیت خاص جسمی او توسط مسئولان امر درک شد”.

علی دهقان، دبیر اقتصادی روزنامه بهار نیز روز پنج شنبه با قرار وثیقه برای برگزاری مراسم ازدواجش آزاد شد. سایر روزنامه نگاران همچنان در بازداشت به سر می‌برند و جز تماس‌های کوتاه با خانواده‌هایشان که تنها به احوالپرسی خلاصه می‌شود هیچ خبری از وضعیت آن‌ها در دست نیست.

همزمان برخی از این روزنامه نگاران همچون ساسان آقایی، خبرنگار سیاسی روزنامه اعتماد بیش از یک هفته است که با خانواده‌ خود هم تماسی نگرفته‌ و نگرانی درباره وضعیت آن‌ها افزایش یافته است. سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار نیز که پیش از بازداشت تحت عمل جراحی از ناحیه کمر قرار گرفته بود در شرایط مساعد جسمانی به سر نمی‌برد

 

اتهام زنی‌های مدل شریعتمداری

روزنامه کیهان روز گذشته در حالی از روزنامه نگاران بازداشت شده به عنوان “تروریست‌های نفوذی در مطبوعات”نام برد که این روزنامه نگاران نه از حق دسترسی به وکیل برخوردارند و نه تاکنون دادگاهی به اتهامات انتسابی به آن‌ها رسیدگی کرده است.

پیش‌تر علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه بهار، اعلام کرده بود که بازداشت روزنامه نگاران دلیل موجهی ندارد. اما روزنامه کیهان که توسط حسین شریعتمداری مدیریت می‌شود از آقای مطهری با عنوان “ع. م” یاد و او را متهم به حمایت سئوال برانگیز از تروریست‌های نفوذی در مطبوعات کرد.

آقای مطهری اعلام کرده بود که در بیانیه‌های وزارت اطلاعات دلیل موجهی برای بازداشت این روزنامه‌نگاران وجود ندارد و اعلام اسامی این افراد و اتهام‌زنی به آن‌ها با وجود اینکه هنوز جرمی ثابت نشده حرکتی خلاف قانون است.

او گفته بود که نحوه بازداشت این روزنامه‌نگاران هم درست نبوده، همه این روزنامه‌نگاران قاعدتا با یک احضار خودشان به وزارت اطلاعات مراجعه می‌کردند و نیاز به ورود به تحریریه روزنامه‌ها نبود.

این نماینده اصولگرای مجلس با ابراز نگرانی از موج بازداشت روزنامه نگاران گفته بود که اگر ببینیم تذکر ما در صحن علنی مجلس کافی نیست حتما طرح سئوال از وزیر اطلاعات را مطرح خواهیم کرد.

وی در مورد علت اصلی بازداشت این روزنامه نگاران گفته بود: “چون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم بخشی از حکومت می‌خواهد انتخابات را کنترل کند”.

روزنامه کیهان پیش از این نیز به صدور کیفرخواست برای روزنامه نگاران بازداشت شده اقدام کرده و آن‌ها را “فعالان رسانه‌ای نزدیک به مدعیان اصلاحات و جریان فتنه” نامیده بود. این روزنامه مدعی شده بود که یکی از دلایل بازداشت این افراد ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی از جمله بی‌بی سی است، بازداشت شدگان از طریق روزنامه نگاران فراری با بی‌بی سی و برخی از سایت‌های خارجی ضدانقلاب ارتباط داشتند که این ارتباط از چشمان تیزبین نیروهای امنیتی کشور دور نمانده است.

روزنامه کیهان که توسط نماینده ولی فقیه، حسین شریعتمداری اداره می‌شود مدعی شده بود که “همکاری با جریان‌های فمنیستی موسوم به جنبش زنان، ایجاد اختلاف میان اقوام ایرانی، سیاه نمایی، یاس آفرینی، القای بی‌اعتمادی، حمایت از بازداشتی‌های جریان فتنه و همکاری با رسانه‌های خارجی ضدانقلاب چون بی‌بی سی و رادیو زمانه، از جمله مواردی است که در پرونده اقدامات رسانه‌ای بازداشت شده‌ها دیده می‌شود”.

این ادعا‌ها در حالی ست که این روزنامه اسامی روزنامه نگاران بازداشت شده را نیز به درستی نمی‌داند و از نسرین تخیری، دبیر گروه اجتماعی روزنامه اعتماد با نام شیرین تخمیری و همچنین از فردی به نام ساسان محمدی به عنوان یکی از بازداشت شدگان نام برده بود که مشخص نیست اصلا چنین اسمی وجود خارجی دارد یا نه

خبرگزاری فارس هم هفته گذشته در همین راستا مصاحبه‌هایی به نقل از چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر کرد؛ مصاحبه‌هایی که طی آن این نمایندگان مجلس، روزنامه نگاران بازداشت شده را خائن، مجرم و وابسته به بیگانگان خوانده و از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت آن‌ها قدردانی کرده‌ بودند. حسن کامران دستجردی، حسین نقوی، منصور حقیقت‌پور، محمد اسماعیلی، محمدصالح جوکار، فتح‌الله حسینی و جواد کریمی قدوسی از جمله همین نمایندگان بودند اما منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و فتح الله حسینی، دیگر عضو این کمیسیون در مصاحبه با “روز” عنوان کردند که دادگاه درباره مجرم بودن یا نبودن این روزنامه نگاران حکم خواهد داد.

در میان سکوت دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای این روزنامه نگاران را عوامل داخلی بی‌بی سی معرفی کرد؛ امری که توسط مدیران بی‌بی سی به صورت رسمی رد شد و آن‌ها اعلام کردند با هیچ یک از این روزنامه نگاران ارتباط و همکاری نداشته‌اند.

اما دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در اطلاعیه دیگری اتهامات خود علیه این روزنامه نگاران را تکرار کرد و از ادامه بازداشت‌ها خبر داد.