توکلی در رجایی شهر؛ صمیمی در اعتصاب

لیلا طیری
لیلا طیری

» خانواده های زندانیان اعتصابی پشت درهای اوین

با گذشت 23 روز از اعتصاب غذای 17 زندانی سیاسی، خانواده های این زندانیان روز گذشته و برای چهارمین هفته متوالی امکان ملاقات با فرزندانشان را نیافتند و پشت دربهای بسته زندان اوین ماندند.

همزمان برخی خبرها از وخامت وضعیت جسمانی کیوان صمیمی حکایت دارد که همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و برخی گزارش ها هم از انتقال مجید توکلی به زندان رجایی شهر حکایت دارد.

یکی از نزدیکان آقای صمیمی روز گذشته ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این روزنامه نگار به “روز” گفت که از سه هفته پیش هیچ خبری از او ندارند و با توجه به اینکه این روزنامه نگار همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد به شدت نگران وضعیت سلامتی او هستند.

به گفته او، تمام پی گیری های وکلا و خانواده آقای صمیمی تاکنون بی پاسخ مانده و علیرغم مراجعه های مکرر آنها به مسئولان قضایی، تاکنون هیچ تغییری در وضعیت وی به وجود نیامده است.

وب سایت کلمه نیز دیروز گزارش دادکه پزشکان زندان اوین از 8 روز پیش به این روزنامه نگار دربند سر نزده و اوضاع جسمانی او را کنترل نکرده اند. این در حالیست که طبق روال معمول زندان ها وقتی یک زندانی اعتصاب غذا می کند هر روز پزشکان زندان باید وضعیت عمومی او را کنترل کنند و در صورت نیاز کمکهای اولیه به پزشکی به او برسانند.

کیوان صمیمی و ۱۶ زندانی سیاسی دیگر زندان اوین، سه هفته قبل به خاطر اعتراض به برخوردهای نامناسب زندانبانان و ماموران زندان و رفتارهای نامناسب رییس زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شده و بعد از آن دست به اعتصاب غذا زدند.

بقیه این زندانی ها بعد از دو هفته به خاطر پیام های اقشار مختلف مردم، به ویژه شخصیت های جنبش سبز از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اعتصاب غذای شان پایان دادند اما آقای صمیمی همان موقع اعلام کرد تا زمان انتقال همه زندانیان اعتصاب کننده به بند عمومی اعتصاب غذایش را پایان نخواهد داد.

زندانیان اعتصاب کننده بارها از وی خواسته اند به اعتصاب غذایش پایان دهد اما او اعلام کرده به خاطر فرزندان دربندش این کار را نخواهد کرد و تا رهایی آنها از سلول انفرادی به این اعتصاب ادامه خواهد داد.

 

پشت درهای بسته اوین

همزمان روز گذشته خانواده های این 17 زندانی سیاسی که به زندان اوین مراجعه کرده بودند اجازه ملاقات با آنان را نیافتند و به آنها گفته شد زندانیان همچنان در سلول های انفرادی بند 240 به سر می برند.

براساس گزارش وب سایت کلمه ماموران اوین در برابر اصرارهای فراوان خانواده های نگران که می خواستند از سلامتی عزیزانشان باخبر شوند، گفته اند: “فعلا قراراست در انفرادی بمانند و نگرانی شما هم ربطی به ما ندارد. می خواستند آن روز که اعتراض می کردند به فکر این روزها باشند. مگر نمی دانید اعتراض واعتصاب غذا در زندان جرم است؟حالا درس عبرتی می گیرند تا دیگر از این اغتشاش ها در زندان نکنند.”

این خانواده ها پس از این، به مقابل در اصلی اوین رفتند و در اعتراض به ممنوع الملافات شدن این زندانیان برای ساعتی دست به تحصن زدند.

به گفته تعدادی از خانواده های زندانیان به نظر می رسد مسوولان زندان اوین در حال لجبازی و انتقام گرفتن از این زندانیان هستند که پیام اعتراض شان را به بیرون از دیوارهای بلند اوین رسانده اند.

مقامات زندان اوین از جمله صداقت، رییس زندان اوین در روزهای گذشته با حضور در بند ۳۵۰ اوین به زندانیان سیاسی این بند گفته اند سرنوشت بد اعتصاب کنندگان درس عبرتی برای بقیه خواهد شد.

صداقت پیش از این زندانیان بند ۳۵۰ اوین را به کهریزکی شدن تهدیدکرده و گفته بود برای ما که آمریکا را سر جایش نشانده ایم، برخورد با شما کاری ندارد.

 

شکایت عیسی سحرخیز از نوکیا زیمنس

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی که در زندان به سر می برد طی دادخواستی به دادگاه فدرال امریکا، از شرکت نوکیا زیمنس شکایت کرد.

به گزارش بی بی سی، علی هریسچی، وکیل آقای سحرخیز، اعلام کرده است: “عیسی سحر خیز از شرکت نوکیا زیمنس و دیگر شرکت های مرتبط بابت فروش و ارایه فن آوری و تجهیزات لازم، برای شنود و مونیتورینگ هوشمند شبکه های بی سیم، اطلاعاتی و اینترنت ایران که موجب دستگیری و شکنجه او و دیگر شهروندان ایرانی شده است به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد”.

وکلای آقای سحرخیز روز دوشنبه، 25 مرداد دادخواست شکایتی را تسلیم دادگاه فدرال آمریکا کرده اند که در آن موکلشان می گوید شرکت نوکیا زیمنس با توجه به آگاهی نسبت به تخطی های دولت ایران از قوانین بین المللی و کارنامه حقوق بشر این کشور که همگی دال بر تجاوز به حقوق مدنی است نمی باید تجهیزات برای فیلترینگ، استراق سمع و مونیتورینگ را به ایران می فروخت.

آقای سحرخیز همچنین اضافه کرده است از آنجا که شرکت نوکیا زیمنس آگاهانه و عامدانه این تجهیزات را در اختیار ایران قرار داده، شریک تخطی های ایران در تجاوز به حقوق مدنی مردم این کشور و مسئول صدمات ناشی از این تجاوزات بر شهروندان ایرانی و اوست.

عیسی سحرخیز در این دادخواست خواهان قطع فروش دستگاه های مشابه، قطع پشتیبانی و پایان دادن به سرویس های موجود در تجهیزات فروخته شده توسط نوکیا زیمنس به ایران شده است.

آقای سحرخیز به دنبال حوادث بعد از انتخابات در روستایی در مازندران دستگیر شد. عیسی سحرخیز می گوید فن آوری های فروخته شده توسط نوکیا زیمنس موجب دستگیری او شده و دولت ایران بدون این تجهیزات امکان دستگیری او را نداشته است.

 

تعویق دادگاه رئیس ستاد انتخاباتی موسوی

دادگاه قربان بهزادیان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی که قرار بود روز گذشته برگزار شود،  بار دیگربه تعویق افتاد.

زمان جلسه بعدی دادگاه  وی هنوز مشخص نیست؛این فعال سیاسی از 8 ماه پیش در زندان و وضعیتی بلاتکلیف به سر می برد.

همزمان روزنامه رسالت خبر داده است که شکایت علیرضا بهشتی و قربان بهزادیان نژاد که پس از ممنوعیت از تدریس در دانشگاه تربیت مدرس، به دیوان عدالت اداری ارائه شده بود، از سوی این دیوان پذیرفته نشده است.

خواست این دو مشاور میرحسین موسوی بازگشت به دانشگاه و ادامه تدریس بود.در پی اقدامات دانشگاه تربیت مدرس در لغو عضویت هیأت علمی و ممنوعیت تدریس علیرضا بهشتی و قربان بهزادیان‌نژاد، شکایتی از سوی این دو نفر به دیوان عدالت اداری ارائه شد که گفته می شود پس از “بررسی و رسیدگی در دیوان” رد شد.