آگهی تبلیغاتی ۱ میلیون تومان برای هر نوزاد

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی های جدید از سیاست های دولت

از هفته گذشته پخش یک آگهی تلویزیونی متعلق به بانک ملی یران موجب دامن زدن به بحث سیاست افزایش جمعیتی دولت محمود احمدی نژاد، آنهم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی و افزایش دامنه تحریم های اقتصادی و تاثیر محسوس آنها در زندگی روزمره مردم شده است.

این آگهی تلویزیونی ماجرای پدری است که فرزندش در ابتدای سال 89 متولد شده و پس از اخذ شناسنامه از سازمان ثبت احوال کشور به بانک ملی مراجعه و در قالب طرحی به نام “طرح آتیه”، مبلغ یک میلیون تومان بابت تولد فرزند از بانک ملی پول دریافت می کند.
این آگهی تلویزیونی با شعار”یک میلیون تومان به ازای هر فرزند متولد سال 89 دریافت کنید”، به پایان می رسد.

پخش این آگهی تلویزیونی با نگرانی محافل اقتصادی و برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده تا حدی که محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال در برابر سئوال های خبرنگار خبرگزاری ایلنا  قرار گرفته و علاوه بر تایید سیاست افزایش جمعیت مورد نظر محمود احمدی نژاد، در برابر نگرانی ها از صدمات و عواقب اقتصادی این سیاست، به گفتن اینکه “روزی را خدا می دهد” اکتفا کرده است.

آنطور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده این فرد درباره طرح موسوم به “آتیه” که با همکاری بانک ملی، یکی از بانک هایی که در ماه گذشته تمامی شعب اش در سراسر جهان مشمول تحریم اقتصادی شد، گفته است:” اعتبار طرح آتیه در قانون بودجه سال 89 آمده و آیین‌نامه آن در هشت آبان سال 88 تصویب شده است.برای طرح آتیه در قانون بودجه 500 میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده و به انواع مختلف می‌تواند، متمم برای این قانون وجود داشته باشد”.

وی از تاکید احمدی نژاد در راه اندازی هرچه زودتر این طرح خبر داده و در ادامه با ارائه پاره ای از آمارها که بیانگر رشد جمعیت در سه ماهه نخست سال جاری و پس از اطلاع یافتن شهروندان از هدیه 1 میلیون تومانی است، می گوید:” سازمان ثبت احوال، اطلاعات و آمار متولدان امسال را با مشخصات کامل به بانک ملی ارائه کرد. بر اساس این اطلاعات 436 هزار نفر در چهارماهه اول امسال متولد شده‌اند و اطلاعات این نوزادان به تفکیک استان‌ها، شهرها و روستاها، ارائه شده است. چون تعداد مراجعه‌کنندگان به بانک ملی زیاد بود، مقرر شد همه شعبات بانک ملی درگیر این موضوع شوند و خوشبختانه بانک ملی در این زمینه موفق عمل کرد و اطلاع‌رسانی خوبی در این رابطه انجام داد. بنابراین همه کسانی که شناسنامه سال 89 را دارند و ولادت آنها در سال 89 بوده است، می‌توانند هدیه یک میلیون تومانی را دریافت کنند”. 

وی در ادامه سیاست های  دولت در زمینه افزایش جمعیت و توجیهات این اقدام را اینچنین بیان کرده است: “‌طرح آتیه یک ابتکار و نشات گرفته از یک نگاه بلند است. چنین تجربه‌ای در طرح شهید رجایی به صورت محدود در کشور اجرا شده و موفق هم بوده، در برخی از کشورها نیز مانند مالزی این طرح اجرا شده است. البته اگر ما بخواهیم از این طرح بهره بیشتری ببریم در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام شود. ظرفیت‌های کشورهای ما بسیار زیاد و نامحدود است. ما در منابع مادی و ذخایر طبیعی، هیچ چیز کم نداریم و نباید نگران باشیم. از طرف دیگر نیز ما مسلمانان بر این اعتقاد هستیم که روزی را خداوند می‌دهد، یعنی هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا متولد شود، روزی آن فرد در هستی نهاده شده است و این ما انسان‌ها هستیم که باید درست مدیریت کنیم، تا از ظرفیت ما به نحو احسن بهره‌برداری کنیم”.

ناظمی اردکانی برخی از طرح های دولت محمود احمدی نژاد از جمله طرح “مسکن مهر”و “بنگاه های زود بازده”را نیز که به اعتراف نمایندگان مجلس و برخی از وزرای مستعفی دولت نهم هر دو شکست خورده اند، به عنوان پشتیبان این طرح معرفی کرده و گفته است: “دولت نهم، سرمایه‌گذاری مناسبی در رابطه با اشتغال و مسکن جوانان انجام داده و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک‌ زودبازده با وجود تمام اشکالاتی که بر آن وارد است، توانسته تا حدود زیادی مشکل جوانان را حل کند و رقم اشتغال در بین جوانان نیز افزایش یافته است”. 

سخنان رئیس سازمان ثبت احوال و ادعاهای مطرح شده در آگهی تبلیغاتی بانک ملی با واکنش تند مصطفی کواکبیان، یکی از نمایندگان مخالف دولت  مواجه شده و وی از “غیر قانونی بودن” این طرح خبر داده است.

بنا به گزارش سایت آفتاب، وی گفته است: “اجرای اینگونه از طرح‌ها که با بودجه و مبالغ کلان سرو کار دارد با مصوبه مجلس امکان پذیر است و اعلام این خبر بدون پشتوانه علمی و کارشناسی انجام شده است. چنانچه به طور میانگین در هر سال شاهد یک میلیون نفر رشد جمعیت و تولد نوزاد باشیم در نهایت در حدود 1000 میلیارد تومان و به احتمال زیاد بیشتر از این مبلغ نیاز است که مشخص نیست دولت از کدام منابع می‌خواهد این بودجه را تامین کند.براساس اصول 52، 53 و 55 قانون اساسی برای اجرای هر طرح ملی مجوز مجلس لازم و ضروری است. در هیچ‌جای قانون بودجه و در هیچ‌یک از بندها و مصوبات آن کوچک‌ترین اشاره‌ای به این طرح و مبلغ مورد نیاز آن نشده و جای تعجب دارد که دولت و شخص رئیس‌جمهور با چه استدلالی این خبر را اعلام کردند”.

این نماینده مجلس افزوده است: “طرح پرداخت پول به نوزادان متولد شده یک اشتیاق کاذبی را برای رشد جمعیت به وجود می آورد در صورتی که در مباحث اجتماعی کیفیت جمعیت مهم تر از کمیت آن است. اگر دولت نتواند این طرح را در کشور اجرایی کند باید منتظر عواقب خطرناک ناشی از آن باشند چرا که ایجاد توقع در مردم و برآورده نشدن انتظارات عمومی می‌تواند ضربات جبران ناپذیری برای نظام درپی داشته باشد”.

گفتنی است پیش از این نیز محمود احمدی نژاد در چند سخنرانی از مردم دعوت کرده بود با زاد و ولد زیاد به جمعیت  ایرانی  مسلمان بیافزایند و نگران تامین آینده فرزندان خود نباشند.

احمدی نژاد در حالی افزایش جمعیت را تشویق می کند که ایران به واسطه سیاست های دولت او متحمل تحریم های اقتصادی، جیره بندی سوخت و طرح نا مشخص حذف یارانه ها شده است و دور از انتظار نیست که تامین نیازهای زیربنایی کشور از جمله آب و برق به دلیل عدم سرمایه گذاری خارجی دچار اختلال شود.

ضمن اینکه این سیاست هادر حوزه نفت و گاز نیز تاثیرات مخربی داشته و منجر به ترک میادین نفت و گاز از سوی پیمانکاران خارجی شده است.

گفتنی است پیش از این، میرحسین موسوی، یکی از رهبران جنبش سبز در دیدار با اعضای کمیته دانشجویی “سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی”، داز سیاست های پوپولیستی دولت احمدی نژاد که هر از گاهی از افزایش جمعیت و یا خروج کارمندان از پایتخت خبر می دهد، انتقاد کرده و گفته بود: “در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج میلیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید”.

گفتنی است بنا به اعتراف عبدالعلی تاجیک، سخنگوی کارگروه انتقال کارکنان و دستگاه های دولتی از تهران، تا کنون تنها فقط 15 هزار نفر برای این اقدام ثبت نام کرده اند.