پشت پرده توقف سئوال از احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» چرا حکم حکومتی صادر شد؟

در حالی که لغو سئوال از محمود احمدی‌نژاد با دستور رهبر جمهوری اسلامی در مجلس، هم‌چنان نقل محافل سیاسی کشور است، یک وب‌سایت نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، به افشای دلایل پشت پرده این دستور پرداخته است. هم‌زمان در حالیکه تلاش برخی اصول‌گرایان برای مصون نگه داشتن رهبر جمهوری‌اسلامی از اشتباهات محمود احمدی‌نژاد، ادامه دارد،نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفته این نهاد نظامی ـ– امنیتی با “تدبیر رهبر جمهوری اسلامی” به احمدی‌نژاد رای داده است.

سایت بازتاب‌امروز، نوشته است که دلیل صدور حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی “تلاش برای خارج نشدن مناقشات سیاسی از کنترل نظام” بوده، زیرا سیدعلی خامنه‌ای متوجه شده بود که “رییس دولت احتمالا قصد داشته است با سخنانی که به اطلاع رهبری رسیده بوده، موضوع التهابات ارزی را فرافکنی کرده و مسئولیت آن را از دوش دولت بردارد”.

این سایت با اشاره به “حمایت‌های بی‌سابقه” رهبر جمهوری اسلامی از دولت‌های نهم و دهم و اشاره به برخی حکم‌های حکومتی و همچنین پیغام‌هایی که برای برخی نهادها در جهت “تعامل با دولت” ارسال شده، افزوده: “به احتمال بسیار زیاد در رای گیری بعد از سوال، احمدی نژاد قادر به کسب اکثریت آرا نمی شد. اما وی از این موضوع استفاده تبلیغاتی را به عمل می آورد و در جامعه که برای دولت مهمتر از رای گیری مجلس بوده است، مسوولیت التهابات ارزی را به سوی نظام فرافکنی می کرد. بنابراین رهبر انقلاب با توقف طرح سئوال، در واقع مانع از این اقدام شدند، چرا که رای منفی مجلس به پاسخهای احمدی نژاد نیز تا زمانی که شرایط صدور رای عدم کفایت فراهم نباشد، عملا تاثیری نخواهد داشت. در این چارچوب، عدم خوشحالی احمدی نژاد و خودداری از رفتارهای مشابهی نظیر نوشتن نامه یا ایراد سخنرانی برای تشکر از حمایت رهبری، خود نشانه ای از این برداشت است؛ چرا که احمدی نژاد نیز ظاهرا این حکم حکومتی را به حساب حمایت از دولت نگذاشته است”.

در ادامه انتشار اخبار مربوط به احضار محمود احمدی‌نژاد به مجلس، برای پاسخ‌گویی به سئوال‌های نمایندگان پیرامون وضعیت اقتصادی، نمایندگان مجلس بعد از شرکت در نشست مشترک با وی، خبر داده بودند که وی قصد دارد در جهت “روشنگری برای مردم” و “در چارچوب منافع نظام و انقلاب” در مجلس سخن بگوید. نماینده دیگری هم به نقل از احمدی‌نژاد اضافه کرده بود که “اگر علت اصلی مشکلات اقتصادی به مردم گفته شود، خواهند توانست دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند”.

پیش‌تر، هم‌زمان با قطعی شدن طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس، حسین‌علی حاجی دلیگانی، از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان هم گفته بود که احمدی‌نژاد در جلسه مشترک با هیات رییسه این فراکسیون، حضور خود در مجلس را “فرصتی برای بیان حرف های ناگفته” توصیف کرده است.

پس از آن بود که رهبر جمهوری‌اسلامی در یک سخنرانی عمومی، خواستار توقف طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس شد و گفت: “من معتقدم که این دو نقطه‌ی مثبت تا اینجا انجام گرفته، از اینجا به بعد دیگر ادامه پیدا نکند. همین جا تمامش بکنند؛ همین جا تمام کنند قضیه را. مجلس یک امتحان خوبی داده است، یک امتحان خوبی مسئولین اجرائی داده‌اند؛ این امتحان، امتحان خوبی بود. مردم هم با بصیرتند، مردم میفهمند، تشخیص میدهند. ادامه‌ی این کار همان چیزی است که دشمنان میخواهند؛ دوست میدارند این دو قوه را در مقابل هم قرار بدهند؛ یک عده‌ای تحت تأثیر احساسات از این طرف، یک عده‌ای تحت تأثیر احساسات از آن طرف، یک عده‌ای قلمها و وسائل تبلیغ را در روزنامه و در پایگاه اینترنتی و غیره به کار بگیرند و یک فضای شلوغی درست کنند. نه، کشور احتیاج دارد به آرامش. همه‌ی مسئولین، چه مسئولین تقنین، چه مسئولین قضا، چه مسئولین اجرا، برای اینکه کار خود را انجام بدهند، آرامش لازم دارند، مردم هم آرامش را دوست دارند. آنچه که وظیفه‌ی مجلس بود، انجام گرفت؛ دولت هم در مقابل آنچه که وظیفه‌ی مجلس است، اعتماد به نفس لازم را نشان داد؛ این از هر دو طرف خرسند کننده است. از حالا من از آن برادران و مجموعه‌ی چند ده نفری در مجلس که این کار را شروع کردند، تقاضا میکنم قضیه را تمام کنند و نشان بدهند عملاً هم مسئولین دولتی، هم مسئولین قوه‌ی مقننه و قوه‌ی قضائیه که بیش از همه چیز به وحدت این ملت و آرامش کشور احترام میگذارند”.

در چنین شرایطی عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در مراسم عزاداری بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، مورد توجه رسانه‌ها قرارگرفته است. وی امسال در هیچ یک از پنج شب عزاداری سیدعلی خامنه‌ای،که به مناسبت ماه محرم برگزار می شود٬ شرکت نکرد. رهبر جمهوری اسلامی همه‌ساله در دهه اول محرم به مدت پنج شب در حسینیه “امام خمینی” مراسم عزاداری برگزار می‌کند که به طور معمول تمام مقام‌های بلند‌پایه جمهوری اسلامی در آن شرکت می‌کنند. احمدی‌نژاد از ابتدای روی کار آمدن خود، همواره حداقل یک شب در این مراسم حضور داشته است. وی سال گذشته و پس از یازده روز خانه‌نشینی در اعتراض به دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای ابقای حیدر مصلحی، پس از سه روز غیبت در این مراسم شرکت کرد و با بی‌اعتنایی رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد.

سایت بازتاب امروز نوشته است که احمدی‌نژاد با “خودداری از شرکت در مراسم عزاداری بیت رهبری” رفتاری “قدرنشناسانه” انجام داده که “در تعامل روسای دولت با ولی فقیه چه در زمان امام خمینی و چه در دوران رهبری آیت الله خامنه ای بی سابقه است”.

د تحولی دیگر و در حالی که جریان‌های مختلف اصول‌گرا تلاش می‌کنند اشتباهات محمود احمدی‌نژاد را به پای وی بنویسند و سیدعلی خامنه‌ای را از این مساله مبرا کنند، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفته است که این نهاد “نسبت به رای دادن به احمدی‌نژاد پشیمان نیستیم، چرا که ما در راستای تدابیر رهبری حرکت کردیم”. وی همچنین با اشاره به برخی منتقدان احمدی‌نژاد گفته است: “باید به کسانی که آن زمان حمایت نکردند، گفت که شما تخلف کردید، چرا وقتی رهبری انقلاب حمایت می‌کند از یک قوه‌ای٬ شما حمایت نکردید”.

پیش از این و علاوه بر سخنان تلویحی مقام‌های سپاه پاسداران درباره حمایت رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، علی مطهری هم گفته بود: “در انتخابات سال ۸۸ بیش از ۹۰ درصد اصول‌گرایان می‌گفتند میل آقا به احمدی‌نژاد است”.

علی سعیدی، پیش از این از عملکرد محمود احمدی‌نژاد دفاع کرده اما گفته بود “در برخی موارد موجب دلخوری و گله‌مندی‌ها” شده است. سعیدی دلیل این گله‌مندی‌ها را نیز چنین بیان کرده بود: “توقع داشتیم که ایشان همانند دوره‌ی نهم در چارچوب‌ها حرکت کنند و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشاند. من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که شما می‌توانستید قهرمان تاریخ معاصر ایران شوید، اما نشد، البته دلایلش را باید از ایشان پرسید. ما از حمایتهای‌مان از ایشان پشیمان نیستیم، اما گله‌مندیم”.

وی پیش از این نیز درمصاحبه با روزنامه اعتماد، درباره احمدی‌نژاد گفته بود: “من در آقای احمدی‌نژاد یک تغییر دارم می‌بینم. این تغییر هم در نگرش، رفتار و عملکرد ایشان قابل مشاهده است”. او درباره‌ی دلیل حمایت از احمدی‌نژاد نیز گفته بود: “ما که علم غیب نداشتیم. این متاسفانه نوع ذائقه آدم‌هایی است که مکتبی حقیقی نیستند. ارتباط با امریکا چیزی است که هم آقای هاشمی و هم خاتمی و هم احمدی‌نژاد به دنبال آن بوده‌اند و هر کدام‌شان هم می‌خواستند این مساله را به نام خودشان تمام کنند. من نمی‌دانم این کوفتی (ارتباط با امریکا) چه هست که آقایان می‌خواهند مدالش را بر گردن خودشان بیندازند. من واقعا نمی‌دانم الان در ذهن احمدی‌نژاد چه می‌گذرد که بحث ارتباط با امریکا را مطرح می‌کند… به هر حال ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آینده ایشان می‌خواهد چه کار کند”.

این البته نخستین بار نیست که برخی از مقام‌های سپاه پاسداران یا منصوبان رهبر جمهوری‌اسلامی به انتقاد از احمدی‌نژاد می‌پردازند. پیش از این سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران هم خطاب به احمدی نژاد گفته بود: “برادر عزیزم، مدل جدیدی را شروع کرده‌اید و یا اینکه با شما شروع کرده‌اند اما می‌خواهم بگویم فرصت شما تمام شده است. مواضعی که دارید و برخی از آنها را در سفر اخیرتان به نیویورک مطرح کردید، حرف‌های دو پهلو است و پالس‌ها و چراغ سبز به آن طرف نشان می‌دهد. لذا مواضع شما ما را اذیت می‌کند. به همین خاطر می‌خواهم بگویم مواضع‌تان را برگردانید و حرف‌تان را عوض کنید. این مدلی که شما دارید در گذشته برخی‌ها داشتند و آقا روح الله جلوی آن ایستاد. اگر مردم می‌خواستند نوکر آمریکا باشند و با آمریکا روابط داشته باشند اصلا چرا انقلاب کردند. رای مردم به شما رای به ارزش‌های عدالت محور بود. پس بدانید الان وقت این حرف‌ها نیست. اگر بنا باشد بر خلاف بیان رهبری که ما در وضعیت بدر هستیم، نه شعب ابیطالب، بخواهید با چنین وضعیتی به رهبری بگویید تحلیلشان راجع به تحریم‌ها اشتباه است و تاثیر بر جامعه بگذارید، باید بگوییم موهای ما در آسیاب سپید نشده و حواس ملت کاملا جمع است”.

هم‌زمان با تلاش برای تبرئه سیدعلی خامنه‌ای، انتقادها از دولت محمود احمدی‌نژاد هم اوج گرفته است. از آن جمله سایت اصول‌گرای الف –ـ متعلق به احمد توکلی ـ– در یادداشتی، ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دهم، آن‌ها را “لحظه‌ای، احساسی و نادرست” توصیف کرده و نوشته بود: “نه اقتصاد ایران و نه کارآفرینان ایرانی دیگر تاب تحمل ندانم کاری های تیم اقتصادی این دولت بی کفایت را ندارد و تا دیر نشده و باید برای مهار خطاهای دولت و محاکمه تیم اقتصادی آن باید تصمیمی جدی گرفت”. این رسانه در مطلبی دیگر، نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت را “پرتاب ایران به عصر پیش از مشروطه” دانسته بود.

سعید ابوطالب، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هفتم نیز، احمدی‌نژاد را فردی “خودشیفته، خودکامه و متوهم” نامیده که خود و اطرافیانش “دچار توهم توطئه‌اند”، و نتیجه برنامه‌های اقتصادی احمدی‌نژاد را این‌گونه معرفی کرده بود: “این دستورالعمل ها و اقدامات نه تنها درست نبوده اندبلکه اثرات معکوس داشته اند. چرا که نه تنها آن عدالت اقتصادی که در شعارها عنوان می شد گسترش نیافت بلکه به وضوح شکاف طبقاتی بیشتر هم شد، ثروتمندان ثروتمندتر شدند و فقیران فقیرتر، و آن بخش آسیب پذیر جامعه که شامل کارمندان و کارگران بود هر روز از قدرت خریدشان کاسته شد و تورم به حدی بالا رفت که حتی افزایش دستمزدها نیز جوابگو نیست”.