محمود در نیویورک، اکبر در اوین

نویسنده
مهناز ملکوتی

» جوانفکر زندانی شد

ماموران دادستانی تهران همزمان با آغاز آخرین سخنرانی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، با حضور در ساختمان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، علی اکبر جوانفکر سرپرست روزنامه ایران، مدیرعامل ایرنا و مشاور مطبوعاتی رییس دولت را برای گذراندن شش ماه حبس تعزیری بازداشت و روانه زندان اوین کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ارگان دولت با تایید این خبر نوشت: “مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری، سرپرست موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه و همزمان با آغاز سخنان محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ازسوی دادستانی استان تهران بازداشت شد.”

علی اکبر جوانفکر پیش از این در دو پرونده جداگانه به حبس و محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم شده بود.

روزنامه ایران در نخستین روز از مردادماه سال گذشته با انتشار ویژه نامه ای به نام “خاتون” درباره برخی مسایل اجتماعی و فرهنگی مربوط به حوزه زنان خبرساز شد. مهدی کلهر مشاور سابق رسانه ای احمدی نژاد در گفتگو با این ویژه نامه رنگ سیاه چادر را تقلیدی از لباس مشکی مردان و زنان غربی در مجلس های شبانه عیاشی اروپا در زمان ناصرالدین شاه دانسته بود. به گفته کلهر “از لحاظ فلسفه‌ حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر مشکی بدترین پوشش است چون چهره زن را قاب می‌کند.”

بدین ترتیب رسانه های منتقد دولت به صورت تمام قد وارد این قضیه شدند و آن را ساختارشکنانه و توهین بی سابقه ارگان دولت نسبت به مقدسات و باورهای مذهبی مسلمانان عنوان کردند.

پس از واکنش نمایندگان مجلس و دیگر چهره های حکومتی نسبت به انتشار ویژه نامه خاتون، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، با اعلام جرم علیه روزنامه ایران به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا شد.

بدین ترتیب بود که علی اکبر جوانفکر در ۲۹ آبان ماه سال ۹۰ به اتهام چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مساله حجاب و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی و سه سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم شد.

مدتی بعد جوانفکر در گفتگویی با روزنامه اعتماد که اتفاقا منجر به توقیف آن روزنامه شد گفت: “کی وزارت اطلاعات در حوادث بعد از انتخابات دست ما بود؟ اگر بود که با درخواست استعفای مصلحی موافقت نمی‌کردیم. اژه‌ای هم وزیر اطلاعات ما نبود. مشایی بازجویی نشده اما دیگر نمی‌گذارند تحرک سیاسی داشته باشد. چقدر آدم بیگناه به خاطر مشایی دستگیر شده؛ برای چه؟ چون مشایی را مردم دوست دارند، تخریبش می‌کنند؟ با من تماس گرفتند که پذیرش استعفای مصلحی را از روی ایرنا بردار گفتم شما کی هستید؟ گفتند ما می‌گوییم‌ بردارید و نظر آقا است.”

جوانفکر یک روز بعد یعنی ۳۰ آبان تصمیم گرفت در محل روزنامه ایران کنفرانس مطبوعاتی درباره ویژه نامه خاتون روزنامه ایران برگزار کند. اما همان روز ضابطان قضایی دادستانی به همراه ماموران نیروی انتظامی به روزنامه ایران رفتند تا ضمن دستگیری سرپرست روزنامه ایران از برگزاری این کنفرانس جلوگیری کنند. این حضور به صحنه زد و خورد میان نیروهای دادستانی با کارکنان روزنامه ایران تبدیل شد؛ حدود ۴۰ نفر بازداشت شدند و بخش هایی از ساختمان این روزنامه به آتش کشیده شد. ماموران با پرتاب گاز اشک آور سعی کردند به طبقات فوقانی روزنامه ایران وارد شوند که با مقاومت کارکنان مواجه شدند.

براساس اخبار منتشر شده، همزمان با وقوع این حادثه،محمود احمدی نژاد در تماس با صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه به او هشدار داد در صورتی که جوانفکر آزاد نشود و ماموران از روزنامه ایران بیرون نروند، جلسه هیات دولت را در ساختمان آن روزنامه برگزار خواهد کرد.تهدیدی که موثر افتاد و کار جوانفکر به دستگیری نکشید.

روز بعد دادستان تهران در توضیح این اتفاق گفت: “در پی مصاحبه روز شنبه علی اکبر جوانفکر با یکی از روزنامه های کشور و طرح مسایل خلاف واقع و تنش آفرین، اطلاع حاصل شد که مشارالیه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را تکرار کند. حسب گزارش واصله متاسفانه علی رغم ادعای قانون گرایی، جوانفکر در قبال دستور قضایی و اقدام مامورین مقاومت کرده و با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحریک کارکنان وایجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، مامورین محل را ترک کردند.”

فردای آن روز صفحه نخست روزنامه ایران در اعتراض به حمله ماموران دادستانی بدون تیتر چاپ شد.

اما ماجراهای یار شفیق احمدی نژاد به همین جا ختم نمی شود؛ هنگامی که وزیر اطلاعات نامه استعفای خود را به مشایی داد تا احمدی نژاد آن را امضا کند، جوانفکر بلافاصله خبر استعفای حجت الاسلام حیدر مصلحی را روی سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار داد. رهبر جمهوری اسلامی پس از مطلع شدن از این خبر، دستور توقف جریان را صادر می کند که با مقاومت دفتر احمدی نژاد مواجه می شود. همچنین طی تماسی از دفتر آیت الله خامنه ای با جوانفکر از او می خواهند تا خبر ایرنا را حذف کند اما او مقاومت می کند.

البته علی اکبر جوانفکر طی یادداشتی در تاریخ ۲۹ فروردین سال گذشته در وبلاگ خود، خبر ابقای حیدر مصلحی در سمت خود با نظر رهبری را جعلی، دروغ و خلاف واقع خواند: “پس از استعفای وزیر اطلاعات و موافقت احمدی نژاد با آن، به نظر می رسد رسانه های دروغ پرداز و اقتدارگرا با جعل خبری منتسب به رهبر مبنی بر مخالفت ایشان با تغییر وزیر اطلاعات آن هم در ساعات پایانی شب، در حال طراحی و اجرای سناریوی جدیدی علیه دولت برای وانمود سازی عدم ولایت پذیری احمدی نژاد و همچنین قرار دادن رهبر در مقابل خبر دروغ منتشر شده از قول ایشان هستند.”

این یادداشت از سوی مدعی العموم به عنوان توهین به آیت الله خامنه ای تلقی شد و پرونده جوانفکر به جریان افتاد. این پرونده قبل از ویژه نامه خاتون باز شده اما روند رسیدگی به آن با کندی پیش رفته بود تا اینکه دو ماه پس از درگیری روزنامه ایران، حکم آن صادر شد. براساس این حکم، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد که در نیمه نخست دولت اصلاحات، خبرنگار ایرنا در بیت رهبر جمهوری اسلامی بود به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی به یکسال حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروهها، انجمن ها و فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی محکوم شد.

جوانفکر در واکنش به این حکم طی یادداشتی حکم را فاقد وجاهت قانونی عنوان کرد و در وبلاگ خود نوشت: “ولایت پذیری و تبعیت بنده از رهبر حکیم انقلاب، اظهر من الشمس است و سوابق امروز و دیروز اینجانب به روشنی موید آن است. بنابراین حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب هیچ خللی در ارتباط عاطفی و قلبی حقیر با معظم له ایجاد نخواهد کرد.”

جوانفکر پس از آن با درخواست احمدی نژاد از آیت الله خامنه ای، از توهین به رهبری رفع اتهام شد.

اینک نماینده احمدی نژاد در شورای نظارت بر صدا و سیما در حالی نخستین شب خود را در زندان می گذراند که سیامک قادری از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی، با شکایت جوانفکر و فشار او به وزارت اطلاعات بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. همزمان دستور قطع حقوق وی را صادر کرد تا همسر و دو فرزند او چاره ای دیگر برای امرار معاش پیدا کنند.

چندی پیش نیز رسانه ها از محکومیت مدیر سایت فردانیوز به ۳ ماه حبس تعزیری با شکایت جوانفکر خبر دادند. در پی شکایت سرپرست روزنامه ایران از مدیر سایت فردا به دلیل انتشار مطلبی با عنوان “در روزنامه دولت چه می گذرد”، در حکمی از سوی شعبه ۱۰۵۷ دادسرای کارکنان دولت که به صورت غیابی صادر شد، سجاد نوروزی به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

وی در حالی بازداشت شده که چند ساعت قبل از آن در یادداشتی روی سایت روزنامه ایران به دستگیری فایزه و مهدی هاشمی پرداخته بود: “چرا مقامات قضایی، حکم خانم فائزه ‌هاشمی را در زمانی به اجرا گذاشته‌اند که رئیس جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد؟ پرهیز از هرگونه اقدامی که این سفر مهم و حساس را تحت‌الشعاع قرار دهد، لازمه خردورزی در مدیریت امور است، آیا چنین اقدامی صرفاً ناشی از یک سهل‌انگاری است؟ آیا تصمیم به اجرای حکم قضایی صادره علیه خانم فائزه ‌هاشمی در این مقطع از زمان، تحت تأثیر بازگشت مهدی‌ هاشمی به کشور بوده است؟ اگر چنین فرضی درست باشد، سؤال این است که دلیل و انگیزه دستگاه قضایی برای مرتبط کردن زمان اجرای این حکم با ماجرای مهدی‌ هاشمی چه بوده است؟”

حالا لابد جوانفکر به این پرسش فکر می کند که چرا باید هنگام سفر احمدی نژاد به نیویورک،مشاور مطبوعاتی رییس دولت دستگیر و روانه زندان شود؟