دیپلمات ها مدارا می کنند، سرداران تهدید

نویسنده
آرش معتمد

» ادبیات متناقض در سیاست خارجی

دو هفته پس از مذاکرات اتمی استانبول، در حالی که از یک سو وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی می کوشد مواضع مداراجویانه ای در مقابل ایالات متحده اتخاد کند، از دیگر سو سرداران سپاه به تندی در مقابل وانشگتن موضع گیری کرده اند، فرمانده هوافضا از سهولت غرق کردن ناوهای هواپیما بر آمریکایی در خلیج فارس گفته، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح از جانفشانی در مقابل “عربده” کشی ایالات متحده خبر داده و یکی از معاون از مطلوب بودن “قدرت بازدارندگی” نظامی جمهوری اسلامی در سال 91 سخن گفته است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در ورشو در جمع خبرنگاران بین المللی نسبت به ادعای ایالات متحده در خصوص آماده شدن تهران برای حمله سایبری به وانشگتن واکنش نشان داد. رامین مهمانپرست چنین ادعایی را “بسیار دور از حقیقت” می داند.

اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی در لهستان یک روز پس از آن مطرح شد که کنگره – مجلس نمایندگان- ایالات متحده طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت باراک اوباما برای مبارزه با حملات سایبری علیه وب سایت های دولتی و شرکت های حصوصی آماده می شود.

به نظر می رسد جمهوری اسلامی به دشمن شماره یک سایبری ایالات متحده بدل شده است. به آن نشان که پاتریک میهان عضو جمهوری خواه کنگره در جلسه روز پنج شنبه کنگره از “درگیری” هایی میان کشورهای غربی و جمهوری اسلامی بر سر برنامه های هسته ای تهران و افزایش “تنش ها” سخن گفت. این نماینده جمهوری خواه از یک بابت “نگران” است: “ایران یک سلاح جدید، یعنی توانایی انجام حملات سایبری را در دست داشته باشد.”

تعداد تحلیل گرانی که میهان همسو باشند کم نیست. به ویژه که سال 2010 ویروس استاکس نت طوفانی در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی به پا کرد و سانتریفیوژ های بسیاری را در هم ریخت. به گونه ای که مقامات ایالات متحده و اسرائیل به طور رسمی و غیر رسمی تاکید کردند قدرت تخریب آن حمله سایبری برنامه اتمی تهران را چندین سال به عقب انداخته است.

حالا غرب نگران است که جمهوری اسلامی به کین خواهی سایبری برخیزد. ناظران می گویند اوج گیری دوباره تنش ها میان تهران و وانشگتن آن هم پس از مذاکرات اتمی استانبول می تواند موفقیت دور بعدی گفتگوها در بغداد را با تردید روبرو سازد. از همین رو رامین مهمانپرست لحنی مداراجویانه برگزیده و پیرامون احتمال حمله نظامی به ایران نیز گفته است: “احتمال جنگ بسیار بسیار ضعیف است”.

 

تهدید سرداران

اما علی رغم این مواضع دیپلمات های جمهوری اسلامی، سرداران سپاه تمایل زیادی به اتخاذ ادبیات میانه ندارند. برای نمونه سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه در آخرین مصاحبه خود به طور علنی به تهدید جنگی واشنگتن دست زده است. وی با اشاره به حضور ایالات متحده در منطقه گفته است: “امروز یک موشک کوتاه برد ما در مقابل آمریکایی‌ها نقش یک موشک قاره‌پیما را دارد چون پایگاه آنها به نزدیکی ما آمده است.”

به غیر از این، ناوهای هواپیمابر ایالات متحده نیز هدف جنگ لفظی سردار حاجی زاده قرار دارد. او که گفتگوی مفصلی با خبرگزاری فارس انجام داده بر این باور است که “غرق کردن” چنین ناوهائی “خیلی پیچیده” نیست. فرمانده هوافضای سپاه در توضیح این ادعای خود می گوید: “بقدری تجهیزات پیشرفته و ظریف و حساس در این ناوها به کار رفته که دوستان به مزاح می‌گویند اگر یک ترقه در عرشه این ناو بترکد حتما به یک گوشه‌ای از آن آسیب می‌زند یعنی با کوچکترین انفجاری در یک گوشه‌، این ناو قطعا از کار می‌افتد و مهمتر از خود ناو آدم‌های آن هستند که از کار می‌افتند.”

گفتنی است اواخر ماه گذشته دریک فراست،فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده که ناو هواپیمابر یو اس اس اینتر پرایز به خلیج فارس اعزام شده است. اینترپرایز غول پیکر ترین ناو آمریکایی به شمار می آید که 85 هزار تن وزن دارد و اولین ناو هواپیما در جهان است که با سوخت هسته ای به حرکت در آمده.

 این ناو ۳۴۲ متری چهارشنبه هفته گذشته از کانال سوئز عبور کرد تا با حدود 6000 نظامی مستقر در آن در بحرین (محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا) سکنی بگیرد. تحلیل گران نظامی می گویند اینترپرایز به خلیج فارس آمده است تا پاسخ تهدیدات سرداران سپاه و امیران ارتش جمهوری اسلامی را بدهد؛ کسانی که زمستان گذشته به جهان هشدار داده بودند در صورت تحریم نفت ایران، تنگه هرمز را خواهند بست تا ترانزیت نفت دنیا غیر ممکن شود.

 

با این حال فرمانده ارشد سپاه در مواضعی که ناظران آن را “رجز خوانی” می خوانند از “وحشت” نظامیان حاضر در ناوهای هواپیمابر ایالات متحده خبر داده است: “6 هزار نفر آدم در این ناوها زمانی که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند وحشت‌زده هستند و ترس دارند و آدم نگران هم نمی‌تواند کاری را انجام دهد.”

آدم های مورد اشاره سردار حاجی زاده نیروهای “تفنگ دار دریایی” هستند که در رسته ورزیده ترین نیروهای نظامی ایالات متحده قرار می گیرند.

از سوی دیگر در حالی که از زمان مذاکرات 26 فروردین مقامات پنتاگون و کاخ سفید هیچ تهدید نظامی علیه تهران مطرح نکرده اند، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اواخر هفته گذشته از سوی “نیروهای با اقتدار مسلح و بسیج قهرمانی با قاطعیت اعلام کرد: “که در مقابله با هر گونه عربده‌کشی، نیات شوم، تهدید، ماجراجویی و دخالت نظامی قدرت‌های استکباری به سرکردگی آمریکا آماده هرگونه جانفشانی و فداکاری است.”

 همزمان معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز به سال 1391 امیدوار است چرا که “بازدارندگی” و پاسخ گویی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات دشمنان را “مطلوب” می داند و تاکید می کند: “با تمهیدات به عمل آمده در سال 91 وضعیت بهتری خواهیم داشت.”