سخنانی متفاوت از دهان اسرائیلیان

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از تعلیق حمله به ایران

آرمین عارفی

خطر حمله به تأسیسات هسته ای ایران هیچ گاه تا این حد دور از ذهن نبوده است. به گفته دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل، اکنون نوبت مسؤولان دولت یهود است که بگویند ایران تصمیم ندارد به بمب اتمی دست پیدا کند. بنی گانتس، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسراییل، روز چهارشنبه در مصاحبه ای با روزنامه اسراییلی هارتص با لحنی کاملاً متفاوت از لحن همیشگی سران اسراییلی تأکید کرد که مسؤولان جمهوری اسلامی تصمیم ندارند از آستانه تولید تسلیحات اتمی گذر کنند.

الی کارمون، محقق در مسایل استراتژیک و مقابله با تروریسم در مرکز هرتزیلیا دراین خصوص می گوید: “می توان گفت که این رفتار کاملاً بدعت آمیز است. تاکنون سران اسراییلی نسبت به خطر قریب الوقوع برنامه هسته ای ایران هشدار می دادند.”

با این حال، بنی گانتس در ادامه افزود: “اگر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، بخواهد، کشورش در مسیر دستیابی به بمب پیش خواهد رفت، ولی ابتدا باید در این رابطه تصمیم گیری کرد.”

 

سران ایرانی “بسیار منطقی”

به بیان دیگر، ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم از ۳ ممیز ۵ درصد تا ۲۰ درصد ادامه می دهد و این فعالیت در چارچوب پیمان منع گسترش که ایران یکی از امضاء کنندگان آن است [برخلاف اسراییل، پاکستان و هند]، مجاز شناخته شده. ولی جمهوری اسلامی برای غنی سازی تا میزان ۹۰ درصد هنوز تصمیم گیری نکرده. این میزان درواقع آستانه ای است که به این کشور اجازه مصارف نظامی از اورانیوم را می دهد. بنی گانتس در ادامه به روزنامه هارتص اظهار داشت: “من معتقدم این یک اشتباه بزرگ است و فکر نمی کنم که آیت الله خامنه ای بخواهد از این آستانه بگذرد. سران جمهوری اسلامی از افراد بسیار منطقی تشکیل شده اند.”

اینها سخنانی است که با اظهارات سنتی سران اسراییلی کاملاً منافات دارد و به خوبی نشان می دهد که شمارش معکوس قبل از آنکه آیت الله ها بمب های خود را بر سر دولت یهود بریزند آغاز شده است. با این حال، رییس ستاد مشترک معتقد است که “چنین توان هسته ای در دستان اصولگرایان اسلامی که می توانند در هر لحظه از مسیر خود منحرف شوند، بسیار خطرناک است”.

 

تغییر در استراتژی

ازنظر الی کارمون، این اعلام نظر ازسوی اسراییل “شاید نشان دهنده آن است که مواضع اسراییلی ها درحال همسو شدن با مواضع آمریکایی هاست”. حتی اگر باراک اوباما قاطعانه امکان ظهور یک ایران هسته ای را رد کرده، ولی معتقد است که در مورد ایران هنوز دیپلماسی کارساز خواهد بود. درهمین راستا، او در ماه مارس میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل شد تا او را از حمله بازدارنده به تأسیسات هسته ای ایران برحذر دارد. و مجدداً در همین راستا، دو هفته پیش “نشست آخرین فرصت” میان کشورهای بزرگ و ایران در استانبول برگزار شد تا بتوانند تهران را مجاب به چشم پوشی از تسلیحات اتمی کنند.

طی این نشست همه چیز به نشست دومی در تاریخ ۲۳ می در بغداد موکول گردید، ولی حداقل این مزیت را داشت که گفتمانی بین طرفین شکل گیرد و حمله احتمالی اسراییل نیز فعلاً مردود شناخته شود. در ماه فوریه، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که بیم آن دارد “اسراییل در بهار به ایران حمله کند”. الی کارمون می گوید: “اظهارات امروز اسراییلی ها نشان می دهد که حداقل طی ماه های آینده، مداخله ای ازسوی اسراییل علیه تأسیسات ایران انجام نخواهد شد.”

 

تحریم های اعمال شده

فرمانده نیروهای مسلح اسراییل تنها کسی نبود که خطر بمب اتمی ایران را مردود دانست. ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، که مواضع اش در رابطه با این پرونده بسیار نزدیک به مواضع نخست وزیر نتانیاهو است نیز در مصاحبه ای با رادیو دولتی اسراییل اظهار داشت که “ایران هنوز تصمیم به تولید بمب اتمی نگرفته”. وزیر دفاع اسراییل در پاسخ به تأثیر تحریم های بین المللی و با اشاره غیرمستقیم به امکان حمله علیه ایران گفت که “اگر آمریکایی ها، اروپایی و ما بخواهیم، به راحتی می توانیم ایران را قبل از اینکه به سلاح اتمی دست یابد متوقف کنیم”.

الی کارمون می گوید: “این اظهارات این معنی مهم را می رساند که استراتژی اسراییل در مورد برنامه اتمی ایران تغییر کرده.” مگر اینکه این سخنان به هدف کاهش فشارها بر جمهوری اسلامی انجام شده باشد تا بهتر بتوان به صورت غافلگیرکننده ای به تأسیسات اتمی این کشور حمله کرد. ارتش اسراییل به همین شکل به رآکتورهای عراق و سوریه حمله کرد.

منبع: لوپوئن، ۲۵ آوریل