ایران از سیاست صلح پیروی می کند

نویسنده

» گزارش آ ب ث از مواضع حکومت اکوادور

در حاشیه سفر محمود احمدی نژاد به آمریکای لاتین، ریکاردو پاتینیو، وزیر خارجه اکوادور، گفت “ایران سیاست ایجاد صلح را دنبال می کند” و اظهار داشت که “کشورش علی رغم انتقادات ایالات متحده، روابط خود را با ایران حفظ خواهد کرد”.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما از وزارت خارجه آمریکا دستور نمی گیریم. ما تصمیم گرفته ایم پذیرای رییس جمهور ایران باشیم و تصمیم خود را عوض نخواهیم کرد، زیرا وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست.”

جمعه گذشته دولت آمریکا خاطرنشان کرد که احمدی نژاد به کشورهای آمریکای لاتین سفر می کند و “اکنون زمان مناسبی برای گسترش روابط با ایران نیست”. محمود احمدی نژاد روز دوشنبه به ونزوئلا رسید و از آنجا به نیکاراگوئه، کوبا، اکوادور و گواتمالا سفر خواهد کرد.

 

غنی سازی اورانیوم

جمهوری اسلامی متحمل تحریم های سیاسی و اقتصادی ای شده که ازسوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر روی برنامه هسته ای اش اعمال گشته است. آژانس اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد را در مرکز فوردو که برای مقاومت در برابر حملات هوایی تقویت شده آغاز کرده است.

به دنبال این اعلام، وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت “هیچ دلیلی برای توضیح این میزان غنی سازی برای یک برنامه صلح آمیز، آنطور که ادعا می شود، وجود ندارد”. ازسوی دیگر، پاتینیو اظهار داشت که “هیچ شاخص رسمی یا چندجانبه ای که توسط ما به رسمیت شناخته شود و نشان دهد که این برنامه اتمی ماهیت نظامی دارد وجود ندارد” و به همین دلیل کشورش هیچ انگیزه ای برای قطع روابط خود با ایران ندارد. 

او گفت که گزارش های آژانس اتمی براساس اطلاعاتی تنظیم می شود که از سوی “کشورهای ذینفع” ارائه می شوند و مسؤولان آژانس در آنها نقشی ندارند. پاتینیو گفت که ایالات متحده روند اعمال تحریم علیه ایران را به اکوادور نشان داده، ولی “ما نه آنها را پذیرفته ایم و نه به رسمیت می شناسیم”.

درعین حال، وزیر خارجه اکوادور گفت “ایران به کشورهای دیگر حمله نکرده”. این کشور تهدید نکرده که از سلاح های خود علیه دیگر کشورها استفاده خواهد کرد. ایران کشوری است از یک سیاسیت ایجاد صلح پیروی می کند […]، درحالی که دیگران مدام به دنبال جنگ اند”.

منبع: آ ب ث، ۱۰ ژانویه