چشم ها به زنگنه دوخته شده است

نویسنده
فیروزه متین

» چه کسانی از "فتنه" اعلام برائت خواهند کرد؟

ماجرای لزوم اعلام برائت از “فتنه ۸۸” که از سوی نمایندگان مجلس به عنوان شرط رای اعتماد مطرح شده، تا کنون محمد علی نجفی و عباس آخوندی، دو تن از اعضای ستاد های انتخاباتی مهدی کروبی و میر حسین موسوی را که هم اکنون به عنوان وزیر آموزش پرورش و وزیر راه و شهرسازی معرفی شده اند، وادار به ابراز وفاداری به آیت الله خامنه ای در زمان نطق شان در جلسه رای اعتماد کرده؛ اقدامی که انتقادات زیادی را متوجه آنها کرده است. سایت های خبری و وفاداران جنبش سبز همچنین ابراز نگرانی کرده اند که شرط نمایندگان افراطی برای اعلام برائت از فتنه موجب تخریب دیگر وزرایی شود که قرار ست از آنها درباره فتنه پرسش هایی طرح شود.

روز گذشته عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که با اصرار علی اصغر زارعی، نماینده عضو جبهه پایداری مبنی بر “قسم خوردن” درباره برائت از فتنه مواجه شده بود، در سخنان خود از وفاداری اش به نظام سخن گفت و خود را وفادار به نظام و ولایت نامید.

عباس آخوندی گفت: “آقای علی‌اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می‌دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سئوال می‌رود. بنده تمام زندگی‌ام را وقف پشتیبانی از جبهه‌ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری‌ام می‌پرسند.چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رییس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، ۳۵ سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم”.

 زارعی اینچنین به آخوندی “کمک” کرده بود تا از “فتنه” اعلام برائت کند: “ایشان در سال ۸۸ نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و  پس از قطع شدن اس‌ام‌اس‌ها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامک‌ها از سر گرفته شود.یادم هست که ساعت ۱۰ شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال ۸۸ آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سئوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند”.

او افزود: “یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف‌هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق‌ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات  باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامه‌ای را که در روز ۳۰ خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نمازجمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه‌ای کردند.در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راه‌حل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانسته و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی می‌گرفتند امروز شاهد مسائل پیش‌آمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمی‌تواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شوند و فضای کشور غبارآلود شد.من معتقدم افراد پشت پرده‌ای در اتفاقات سال ۸۸ بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است”.

گفتنیست، پیش از آخوندی همین سئوال از محمد علی نجفی نیز مطرح شد که او نیز از وفاداری خود به آیت الله خامنه ای سخن گفت و اعلام کرد که در راهپیمایی های قبل و بعد از سخنرانی ۲۹ خرداد آیت الله خامنه ای شرکت نداشته است.

در همین باره سایت آفتاب در گزارشی نوشته است: “همانطور که وزیر پیشنهادی اطلاعات هم اشاره داشتند، طی هشت سال گذشته متاسفانه نگاههای اطلاعاتی-امنیتی به مسائل عادی مدیریتی چنان در سطح دستگاههای دولتی گسترش یافته که حضور دیدگاههای متنوع و منتقد با دشواری های زیادی روبرو شده است. این مسئله را به وضوح در جلسات رای اعتماد نیز می شد مشاهد کرد؛ به ویژه آنجا که نمایندگان مخالف به جای انتقاد سازنده و موشکافی از برنامه های وزرای پیشنهادی سعی در نیت خوانی از وزرا و برچسب زنی به ایشان داشتند. طرح سئوالاتی از این دست (از سوی کسانی مثل قاضی پور و پژمان فر خطاب به ظریف) که «آیا شما به اصول قانون اساسی اعتقاد دارید؟»، «آیا شما به بیداری اسلامی و استکبارستیزی اعتقاد دارید؟»، «محل خدمت سربازی شما کجا بوده؟»، «آیا اعتقاد دارید که انرژی هسته ای حق مسلم ماست؟»، «آیا نظام مقدس اسلامی را مجبور می کنید در مقابل سلطه طلبان کوتاه بیاید؟»، «نظر شما درباره جزایر سه گانه چیست؟» «چرا از استکبار ستیزی صحبت نمی کنید؟» و… این پرسشها به نحوی بود که اگر چنانچه کسی نمی دانست این جلسه رای اعتماد به وزراست، به طور حتم گمان می کرد که جلسه گزینش استخدامی وزارت اطلاعات است!

با این حال، سایت فرارو از تصمیم فراکسیون پایداری مبنی بر عدم رای اعتماد به تمامی وزرا خبرداده و از آن به عنوان “تصمیم عجیب” یاد کرده است.

فرارو نوشته: “سومین روز بررسی وزرای کابینه دکتر حسن روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و تا کنون موافقان و مخالفان ۱۱ وزیر پیشنهادی در مجلس به ارایه نظرات خود پرداخته و مردان کابینه روحانی نیز به دفاع از برنامه و عملکردهای خود پرداخته اند. اکنون بررسی برنامه ها و صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی دولت یازدهم باقی مانده است و جبهه پایداری که بیشترین مخالفان وزرای پیشنهادی را به خود اختصاص داده ‌است، تصمیم گرفته‌اند به هیچ یک از وزرای دولت یازدهم رای اعتماد ندهند  تا اینکه زمینه افتادن برخی وزراء و نیز کاهش آرای وزرای دیگر را فراهم سازند. دراین صورت زمینه تشکیل دولت مقتدر نیز از بین می رود. جبهه پایداری حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی، میرکاظمی و نوباوه از جمله اعضای این جبهه در مجلس شورای اسلامی می باشند”.

 آگاهان معتقدند  حجم اصلی تفتیش عقاید به سمت زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت خواهد بود و گزارش های غیر رسمی از رایزنی ها و لابی های گسترده برای جلوگیری از این امر حکایت دارد.