تندروها دندان تیز کرده، ناخن می کشند

نویسنده
وانگواردیا

» نگاه وانگواردیا به تهران قبل از مذاکرات هسته ای

آنا کاردنس

محافل افراط گرا در نزد حاکمیت جمهوری اسلامی قبل از مذاکراتی که ممکن است به حل و فصل کامل پرونده اتمی ایران منجر شود و به یک دهه تنش میان تهران و جامعه بین المللی پایان دهد، دندان نشان می دهند.

دو روز قبل از آنکه گروه شش کشور و ایران متن توافق نهایی را در وین تنظیم کنند، چند صد تن از مخالفان رییس جمهور حسن روحانی و توافق هسته ای به خیابان ها آمدند و فریاد “دلواپسیم” سر دادند.

این شعار درواقع موضوع همایشی عمومی در تهران بود که به شکلی آشکار به مخالفت با مذاکرات برخاست. این درحالی بود که برخی از رهبران سیاسی، نمایندگان مجلس و اکثریت اعضای فراکسیون “جبهه مقاومت” نیز از این همایش حمایت کردند.

در این همایش گفته شد: “ما نسبت به ازبین رفتن حقوق ملت ایران در ازای به دست آوردن یک حق کوچک دلواپسیم؛ نسبت به سیاست خارجی اشتباه دولت دلواپسیم و اینکه درنهایت حقوق ملت را ملغی کنند، نه تحریم ها را.”

شرکت کنندگان این همایش، توافق ژنو در ماه نوامبر را که باعث شد جنجال برانگیزترین بخش های فعالیت اتمی ایران در ازای کاهش بخشی از تحریم ها متوقف شود “ضعیف” خواندند.

جمعه گذشته نیز تجمعاتی پس از نماز جمعه برگزار شد. احمد خاتمی، امام جمعه تهران، خاطرنشان ساخت که “راه حل مشکلات در مقاومت در برابر حرص و طمع آمریکا و متحدانش نهفته است” و هشدار داد “با هر گامی که ما به عقب برمی داریم، دشمن ده گام به جلو حرکت می کند”.

موحدی کرمانی، از روحانیون حاکمیت تهران، دراین خصوص گفت: “تنها احتمالی که می تواند به عقد یک توافق بینجامد این است که آمریکا یک موضع بشردوستانه اتخاذ کند و این غیرممکن است.”

تظاهرات روز جمعه که در آن صدها نفر شرکت کردند، در برابر مجلس برگزار شد و گفته می شود فراخوان آن ازسوی دانشجویان دانشگاه شریف و گروهی موسوم به “ناجیان حقوق اتمی ایران” اعلام شده است.

محمدعلی ابطحی، معاون رییس جمهور در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، به خبرگزاری اسپانیا گفت: “این اعتراضات چندان تعیین کننده نیستند و هیچ کس را نگران نمی سازند. مهم این است که مذاکرات درحال پیشرفت می باشد.”

به گفته او، آنچه اکنون اتفاق می افتد این است که “دنباله روهای احمدی نژاد که قبلاً قدرت و امکانات اقتصادی و سیاسی زیادی دراختیار داشتند، اکنون چیزی دراختیار ندارند و همین مسأله باعث دلواپسی آنها شده. ولی آنها هیچ تأثیری بر روند پیشرفت مذاکرات نخواهند داشت.”

از نظر ابطحی، موفقیت در گفتمان هسته ای “خواست جامعه است” که از دولت می خواهد “به جهان بفهماند که ایران برای الغای تحریم ها و افزایش سطح رفاه مردم به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست”.

منابع دیپلماتیک در تهران که نخواستند نامشان ذکر شود، به خبرگزاری اسپانیا خاطرنشان کردند که تشدید اعتراضات علیه روحانی “نشان دهنده آن است که مذاکرات رو به پیشرفت است و تا رسیدن به یک توافق نهایی نیز پیش خواهد رفت”.

این منابع همچنین افزودند که اعتراضات ازسوی دیگر نشان می دهد که طیف های مختلف نیروهای محافظه کار درحال ائتلاف با یکدیگرند تا علیه اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو که روحانی را سال گذشته به قدرت رساندند موضع گیری کنند.

درهمین راستا، علی شکوهی، از اعضای تحریریه روزنامه طرفدار دولت، “ایران”، چند روز پیش گفت که “مخالفان روحانی معتقدند اگر دولت روحانی به موفقیت دست یابد، بستر اجتماعی اش تقویت خواهد شد و به افزایش قدرت اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس در سال ۲۰۱۶ منجر خواهد گشت”. به همین دلیل، “درتلاش اند تا نگذارند وعده هایش عملی شود”.

اختلاف میان کسانی که از روند مذاکرات حمایت می کنند و کسانی که خود را “دلواپس” نشان می دهند، امروز به خوبی در مجلس نمایان است، چرا که به خواسته گروه های تندرو قرار است این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و امور خارجه مورد بحث قرار گیرد.

درحالی که مخالفان توافق هسته ای به روی دولت ناخن می کشند و دندان نشان می دهند، رهبر انقلاب علی خامنه ای سکوت اختیار کرده. او علی رغم “بدبین” بودن نسبت به روند پیشرفت مذاکرات، از آن حمایت می کند.

موضع گیری او دایر بر ندادن حق به هیج یک از دو گروه، ازسوی برخی ناظران به عنوان چراغ سبز به تیم مذاکره کننده تعبیر شده است که در رأس آن محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، قرار دارد و فردا به سوی وین پرواز خواهد کرد.

منبع: وانگواردیا، ۱۲ مه