قلب خامنه‌ای
جریحه‌دار شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عوارض دیدار پناهی و ستوده با هیات اروپایی:

واکنش و اعتراض به سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران و دیدار اعضای آن با جعفر پناهی و نسرین ستوده هم‌چنان ادامه دارد. در حالی که اعلام شده محمدجواد لاریجانی٬‌ موافق انجام این دیدار بوده٬ مجلس نهم سه وزیر را به همین علت به مجلس احضار کرده و یکی از نمایندگان هم این دیدار را مایه جریحه‌دار کردن قلب رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

اعتراض‌های اصول‌گرایان به دولت پیرامون این دیدار در حالی ادامه دارد که برخی اصول‌گرایان خبر داده‌اند که محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه‌٬ قول این دیدار را به هیات پارلمان اتحادیه اروپا داده بود.

پیش از این ژوزف ویدنهولز٬ یکی از اعضای این هیات٬ به روزنامه شرق گفته بود: “در دیدار هانس اسبودا، عضو هیات پارلمان اروپا به ایران با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، ایشان تاکید داشتند که خانم ستوده شهروند آزادی هستند و دیدار با ایشان منع قانونی ندارد، به این ترتیب هر کسی بخواهد می‌تواند با ایشان دیدار کند”.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬‌ دیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را “سخیف و دزدانه” توصیف کرد و گفت: “هیئت اروپایی اگر برنامه‌ای برای ملاقات داشت، باید برنامه خود را به اطلاع طرف ایرانی می‌رساند که حال یا مورد قبول واقع می‌شد یا نمی‌شد. اما عقل حکم می‌کند که احترام رفتار دیپلماتیک خود را خودشان رعایت کنند که این کار را نکردند و کار سخیفی انجام داده‌اند… باید به اندازه‌ای که ارزش دارد به این موضوع توجه شود. طرف اروپایی کار بی‌ارزشی کرده اما ما نباید در دام آنها بیفتیم و حال که آنها می‌خواهند سروصدا براه بیندازند، ما هیزم آن را زیاد کنیم”.

کاظم جلالی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و رییس فراکسیون رهروان ولایت٬ پیش از این در صحن علنی مجلس گفته بود که محمدجوادلاریجانی “از جایگاه مسئول حقوق بشر قوه قضاییه گفتند کسانی که در این کشور جرمی را مرتکب و محاکمه شدند و مدت مجازات خود را هم تحمل کرده اند مشکلی برای این دیدار ندارند، ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، این افراد هم آزاد هستند و نمی توانیم بگوییم ملاقات نداشته باشید، لذا ما به عنوان قوه قضاییه مخالفتی با این دیدار نداریم اما تابع تصمیمی هستیم که شما بگیرید”٬ وی اما اکنون درباره سخنان خود٬چنین توضیح داده است: “با آقای دکتر محمدجواد لاریجانی رییس محترم کمیته حقوق بشر تماس گرفتم و وی در این تماس تاکید کرد که در ملاقات با سوسیالیست‌های پارلمان اروپا این مبحث مطرح شده است، استدلال وی هم این بود که نظام ما یک نظام دموکراتیکی است، اگر کسانی جرمی مرتکب شوند، محاکمه و مجازات می‌شوند و ما چیز پنهانی در کشور نداریم، اما در عین حال آقای محمدجواد لاریجانی تاکید کردند که چون این هیات مهمان مجلس است هر آنچه را که شما تصمیم بگیرید ما عمل می‌کنیم”.

این توضیح‌ها اما مورد قبول اصول‌گرایان قرار نگرفته است. احمد سالک٬ نماینده مجلس٬ در همین زمینه چنین گفته است: ”هیئت پارلمانی قصد داشت با شروطی وارد ایران شود که جمهوری اسلامی آنها را نپذیرفت اما این بار این حرکت صورت گرفت. زمانی که هیئت پارلمانی اروپا در سفارت یونان با فتنه‌گران ملاقات می‌کنند دیگر نباید آقای هاشمی (رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام)، آقای لاریجانی (رئیس مجلس) و آقای بروجردی (رئیس کمیسیون سیاست خارجی خانه ملت) با آنها دیدار می‌کردند. این موضوع مسئله مهمی نیست و بزرگش نکنید» توجیه است، البته این موضوع مسئله بزرگی نیست اما باید نسبت به آن حساس بود و از تکرار آن جلوگیری کرد”.

خبرگزاری فارس هم در گزارشی پیرامون این دیدار٬‌ نوشت که “بسیاری گمان می‌کردند این سفر تبدیل به یک پل ارتباطی بین ایران و اروپا برای گسترش مناسبات خواهد شد، اما به نظر می‌رسد این بار هم اوضاع مانند سابق پیش رفته است”٬ و اضافه کرده: “با ورود هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران، اولین دیدار این هیئت با نسرین ستوده و جعفر پناهی در سفارت یونان در تهران انجام شد. دیداری که بدون حضور هیچ رسانه‌ای و یا مسئول و ناظر ایرانی انجام شد و تنها رضا خندان همسر نسرین ستوده بود که طی پیامی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک این مطلب را بیان کرد، البته برخی از اعضای این هیئت پیش از سفر به تهران از دیدار خود با این ۲ محکوم فتنه خبر داده بودند اما مسئولین مرتبط در مجلس شورای اسلامی این مسئله را تکذیب کرده و هماهنگی قبلی را برای چنین دیداری منکر شدند”.

هم‌زمان جعفر پناهی٬ فیلم‌سازی که در این دیدار حضور داشته٬ درباره جنجال‌های اخیر گفته است: “این دیدار یک مساله طبیعی در عرف روابط بین المللی است. به هرحال حضور هیات پارلمانی اروپا به دعوت مقامات ایرانی انجام شده ودر مدت حضور، آنها با چهره های سیاسی کشورهم دیدار و گفت وگوهایی داشته اند. هیچ اتفاقی نیافتاده است و من نمی دانم چرا بعضی ها شلوغش می کنند. بعضی ها می گویند من کسی را دعوت کرده ام یا….مگر من کی هستم در این مملکت که از کسی از دعوت کنم؟ یکسری مسائل از دست ما خارج است. این مسئله به من وخانم ستوده هیچ ارتباطی ندارد”.

این مساله اما باعث کاهش حملات اصول‌گرایان به دولت روحانی نشده است. حمیدرضا ترقی٬ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه٬ در همین زمینه با اشاره به “برخورد منفعلانه دولت با تخلف هیات پارلمان اروپایی” چنین گفته است: “غربی ها و اروپایی‌ها از سفر هیأت اروپایی به ایران به عنوان یک فرصت برای تاثیرگذاری علیه ایران استفاده کردند در حالی که ما کاملا منفعلانه با این موضوع برخورد کردیم و شاید به تعبیری بتوان گفت بعضی از عوامل دولت هم بی‌تاثیر در فراهم کردن مقدمات دیدار هیات اروپایی با فعالین به اصطلاح حقوق بشری که از عناصر فتنه محسوب می‌شدند، نبودند زیرا با خط مشی سیاسی قبلی اصلاح‌طلبان برای عادی‌سازی مسأله فتنه و بازکردن فضای کشور برای فتنه گران همآهنگی و همراگرایی داشت. به نظر می‌رسد که سعی شد به جای اینکه از این سفر برای تاثیر گذاری نظام بر پارلمان غرب و اروپا استفاده شود و زمینه‌ای شود برای اینکه واقعیت‌ها را پارلمان اروپایی درک کنند یک بستری فراهم شد برای حمایت از جریان اصلاح‌طلب در کشور”.

هم‌زمان سه وزیر دولت روحانی توسط نمایندگان مجلس برای پاسخ‌گویی به پارلمان فراخوانده شده‌اند. اسماعیل کوثری، نماینده اصول‌گرای مجلس٬ گفته است که “وزیر اطلاعات برای پاسخگویی در مورد دیدار هیات اروپایی با ۲ نفر از فتنه‌گران به مجلس می‌آید و سؤال نمایندگان از مسئولان نیز تا روشن شدن موضوع، ادامه خواهد داشت”. به گفته کوثری “پس از روشن شدن موضوع و مشخص شدن افراد مقصر در ارتباط با دیدار هیئت اروپایی با فتنه‌گران و یا کسانی که در این امر کوتاهی داشته‌اند افراد مقصر باید پاسخگوی اقدامات و یا احیانا کوتاهی‌های خود باشند”.

ابراهیم آقامحمدی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی از تقدیم سوال از وزرای خارجه، اطلاعات و کشور به هیات رئیسه مجلس خبر داد. آقامحمدی گفته این سئوال درباره چگونگی دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی است.

از سوی دیگر ناصر موسوی٬ نماینده مجلس٬ درباره این دیدار چنین اظهارنظر کرده: “در حال حاضر وزارت امور خارجه، مجلس را مقصر می‌داند و مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ، وزارت امور خارجه را مسبب این کار قلمداد می‌کند در حالی که همه مردم متوجه‌اند که انجام دیدار هیئت پارلمانی با محکومان فتنه از اساس اشتباه بود. سلب مسئولیت، فضا را برای پاسخگو نبودن باز نمی‌کند و افرادی که در جریان این دیدار بودند، باید در قبال این کار نادرست به مردم توضیح دهند. دیدار هیئت پارلمانی با فتنه‌گران سال ۸۸، قلب مقام معظم رهبری را جریحه‌دار کرد و این حرکت، اهانت بزرگی به امام زمان (عج) و عزاداران حسینی بود”.

مجتبی ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز با اشاره به جایزه‌ای که به پناهی و ستوده اهدا شده٬ گفته است: “اکنون برخی کار را به جایی رسانده‌اند که هیئت پارلمانی اروپا با دعوت مجلس ما به ایران می‌آیند، اما مهمترین دستاورد خود را دیدار با ۲ نفر از فتنه‌گران سال ۸۸ بیان می‌کنند. در دیدار اخیر هیئت پارلمانی اروپا با ۲ تن از عوامل فتنه ۸۸، به این افراد جایزه سوخوروف که پس از جایزه نوبل دومین جایزه مهم بین‌المللی است به همراه ۴۰۰ میلیون تومان داده شد”.

خبر دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با ستوده و پناهی را سیدمحمد یثربی مدیرکل تشریفات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد و گفت: “تشریفات مجلس هیچ‌گونه اطلاعی از اینکه چه کسی مجوز چنین دیداری را صادر کرده، ندارد و ما فقط برنامه‌های هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران را تنظیم کردیم و اینکه هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار داشته باشد یا نداشته باشد، ما دخیل نبودیم”.