چرا برادر لاریجانی بازداشت نشد؟

نویسنده
حسین محمدی

» فهرست جرایم مرتضوی و دفاع دولتی ها از او

با گذشت یک هفته از استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی و سپس بازداشت و آزادی زودهنگام دادستان سابق تهران، حاشیه‌ها پیرامون این مساله هم‌چنان ادامه دارد.

بازداشت مرتضوی پس از آن صورت گرفت که در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد ضمن انتقاد از قوای مختلف در جمهوری اسلامی، اقدام به پخش فیلمی از دیدار فاضل لاریجانی – برادر علی و صادق لاریجانی - با سعید مرتضوی کرد.

لاریجانی در این دیدار از مرتضوی می‌خواهد که وی را به برخی سرمایه‌داران متصل کند. پس از پخش این فیلم، علی لاریجانی به تندی پاسخ احمدی‌نژاد را داد و به رییس دولت هم اجازه پاسخگویی مجدد را نداد؛ مساله‌ای که موجب شد احمدی‌نژاد با حالت قهر مجلس را ترک کند.

سعید مرتضوی پس از این واقعه بازداشت و کمتر از ۲۴ ساعت بعد آزاد شد و دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علت بازداشت مرتضوی، فیلمی بوده که از دیدار وی با فاضل لاریجانی در مجلس پخش شده است.

ایرنا – خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی – اکنون گفته است که دادستان سابق تهران مسوولیت این فیلم را به عهده گرفته است. خبرگزاری نزدیک به دولت، به نقل از سیدمحمد حسینی، که وی را “یکی از کارمندان سازمان تامین اجتماعی” معرفی کرده، نوشته است که “مرتضوی در تمام مراحل پاسخ گویی و ادای توضیح به مقامات قضایی صراحتا اذعان کرده که خودشان این جلسه را ثبت و ضبط” کرده و دلیل این کار را نیز “دفاع از خود پیرامون گزارشات و شائبه هایی دانسته است”. ایرنا البته اشاره‌ای به جزییات بیشتری از “گزارش‌ها و شائبه‌ها” نکرده است.

ایرنا اضافه کرده که مرتضوی پس ازدیدار با فاضل لاریجانی و درخواست‌های “مراجع بازرسی دفتر رییس جمهوری را در جریان کامل اتفاقات رخ داده قرار داده” است.

براساس این خبر همچنین تاکنون هشت تن از پرسنل حوزه ریاست سازمان تامین اجتماعی به دادستانی احضار شده‌اند. بنا به گفته این فرد: “همه پرسنل حوزه ریاست شاهد و گواه مراجعه و حضور فاضل لاریجانی در سه نوبت به دفتر ریاست سازمان تامین اجتماعی بوده اند و این مراجعه از درب ورودی تا سایر مراحل ثبت و ضبط گردیده و قابل انکار نیست”.

علاوه بر احضار برخی از کارمندان سازمان تامین اجتماعی، خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته پس از دستگیری سعید مرتضوی٬ نیروهای دادستانی تهران برای بررسی دوربین‌های نصب شده در سازمان به دفتر کار مرتضوی و حوزه ریاست مراجعه کردند.

پس از بازداشت مرتضوی، احمدی‌نژاد نسبت به این مساله واکنش نشان داده و آن را “زشت” توصیف کرده بود. وی همچنین وعده داده بود که پس از بازگشت از سفر خود به مصر، اقدام به پیگیری این موضوع خواهد کرد.

آزادی مرتضوی پس از دیدار غیرمنتظره صادق لاریجانی با آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفت. خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس با صادق لاریجانی به دلیل دیدار ناگهانی وی با رهبر جمهوری اسلامی به تعویق افتاده است. هنوز البته جزییاتی از این دیدار منتشر نشده است.

اما در حالی که بنا به گفته دادستانی تهران تحقیقات درباره این پرونده ادامه دارد، سایت شفاف نیوز –ـ نزدیک به مرتضی طلایی ـ– در مطلبی ویژه، اقدام به انتشار برخی تخلف‌های سعید مرتضوی کرده و از مواردی چون “حمله به کوی دانشگاه در سال ۸۸، اتفاق‌های رخ داده در بازداشت‌گاه کهریزک، پرونده فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد و قتل زهرا کاظمی” اشاره کرده است.

شفاف نیوز با اشاره به این‌که در پرونده قتل زهرا کاظمی، سعید مرتضوی “مقصر اصلی از دیدگاه نمایندگان مجلس” بوده، وی ر ا متهم کرده که اقدام به “تغییر جریان رسیدگی پرونده” کرده است. این برای نخستین بار است که رسانه‌های اصول‌گرا با استناد به گزارش نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم، نقش سعید مرتضوی در قتل زهرا کاظمی را می‌پذیرند.

در همین حال حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس، با انتقاد از بازداشت سعید مرتضوی، از صادق لاریجانی پرسیده است که “چرا برادرت را دستگیر نکردی؟” و گفته: “برخی ها این قدر مشغول پروژه بنی صدر سازی هستند که خبر ندارند خودشان دارند تبدیل به منتظری دیگری می شوند”.

از سوی دیگر سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه و عضو انصار حزب‌الله، بازداشت سعید مرتضوی را “معنادار” توصیف کرد و از مقام‌های قوه قضاییه پرسید: “اگر خواهان اجرای صحیح عدالت هستید و اگر مرتضوی حکم سنگینی داشته چرا تا به حال این قضیه را دنبال نکرده‌اید و اگر حامی‌اش احمدی‌نژاد بوده است چرا تا امروز کاری به او نداشته‌اید و هیچ اقدامی نکرده‌اید و درست پس از حادثه تلخ یکشنبه مجلس دست به کار شده‌اید و گذاشتید کار به اینجا برسد. آیا در اذهان عمومی جامعه این القا نمی‌شود که پشت پرده، برخی مسئولان هماهنگی‌هایی داشته اند؟”

پس از آزادی مرتضوی، رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، پروژه برکناری و بازداشت مرتضوی را “کردان ۳” توصیف و از ایستادگی احمدی‌نژاد تقدیر کرده بودند. از آن جمله شبکه ایران ـ وابسته به موسسه دولتی ایران ـ نوشته بود که افراد مورد اشاره فاضل لاریجانی در دیدار با مرتضوی دو تن از بدهکاران بزرگ بانکی هستند که نام آن‌ها در دو نامه به قوه قضاییه اعلام شده بود. گرچه قوه قضاییه دریافت این دو نامه را تکذیب کرد، اما رسانه‌های نزدیک به دولت اقدام به انتشار تصویر این دو نامه کردند.

در واکنش به این سخنان، هفته گذشته صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، سخنان محمود احمدی‌نژاد و “نسبت های رئیس‌جمهور در مورد قضات و نمایندگان مجلس و روسای قوا” را “کذب و افترا و برخلاف تمام موازین شرعی و قانونی و جرم” دانسته و گفته بود که در شرایط فعلی “به خاطر مصالح نظام و تبعیت از اوامر مقام معظم رهبری سکوت می‌کنم”، اما وعده داده بود که “در فرصتی دیگر به تفصیل درباب آن سخن خواهم گفت و ماهیت جریان انحرافی و فتنه و فساد اقتصادی و عقیدتی و عملی آنان را فاش خواهم کرد”.

اشاره رییس قوه قضاییه به سخنان ماه‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره لزوم وحدت مسوولان و نکشاندن اختلافات به جامعه است. آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”. بنا به گفته یک نماینده مجلس، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خصوصی با سران نظام “ دردمندانه در جلسه فرموده بودند که اگر در قیامت خداوند از من بپرسد چه کردی؟ من می‌گویم که کسی جز اینها را نداشتم”.