اعدام ها بعد از شورش قزلحصار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۵۲ نفر در ۱۵ روز به دارآویخته شدند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، چند روز پس از وقوع درگیری در زندان قزلحصار کرج و کشته و زخمی شدن چند زندانی، اقدام برخی از زندانیان محکوم به اعدام را برای “سوراخ کردن دیوار و فرار از زندان” دلیل این درگیری عنوان کرده است. سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران هم در مصاحبه با روز، ضمن تائید درگیری و تلفات جانی در این رویداد از افزایش عمومی آمار اعدام در کشور و اجرای احکام ده نفر، یک روز پس از این درگیری خبر داده است.

هفته گذشته برخی از منابع خبری حقوق بشری گزارش دادند که انتقال زندانیان واحدهای یک و دو زندان قزل الحصار باعث اعتراض، شورش و در نتیجه درگیری با زندانبانان و یگان حفاظت زندان شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در جریان درگیری روز یکشنبه، یگان حفاظت زندان از اسلحه گرم استفاده کرده و در اثر تیراندازی این نیروها، تعدادی از زندانیان کشته و زخمی شده اند.

هنوز گزارش مستند و دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها منتشر نشده است.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران که گزارش‌ها و آمار مربوط به اعدام را مستند می‌کند، در مصاحبه با روز ضمن تائید این درگیری و خسارات جانی ناشی از آن می‌گوید روز دوشنبه، ۲۷ مردادماه، یک روز پس از این اتفاق، احکام اعدام دست کم ۱۰ زندانی قزل الحصار به اجرا در آمده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشورهم با تائید درگیری روز یکشنبه، گفته است: “چند نفر از محکومان جرایم سنگین مواد مخدر که اجرای حکم اعدام آنها صادر شده بود برای فرار از اجرای حکم زندانیان را تحریک کردند.”

به گفته این مقام قضایی “محکومان با تحریک برخی از زندانیان دیگر و ایجاد سر و صدا و زد و خورد صوری سعی در سوراخ کردن دیوار و فرار داشتند که خوشبختانه با تدابیر به کار گرفته شده نقشه آنها خنثی و فضای زندان خیلی سریع آرام و عادی شد.”

او توضیحی در مورد درگیری مسئولان زندان با زندانیان نداده اما گفته است: “اینگونه اتفاقات و واکنش‌ها در زمان اجرای حکم امری است که احتمال بروز آن قابل پیش‌بینی می‌باشد و برای همین آموزش‌های لازم به ماموران ارائه شده که اوضاع را بدون هیچگونه آسیبی مدیریت کنند.”

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین “رسانه‌های غیرحرفه‌ای” را به “دروغ پردازی” در مورد رویداد روز یکشنبه زندان قزل‌الحصار متهم کرده است.

با این همه او گفته است که اعتراض زندانیان “خللی در اجرای حکم به وجود نیاورد.”

اجرای احکام اعدام در ایران طی ماه گذشته و بعد از ماه رمضان شدت گرفته است.

به گفته آقای امیری مقدم، از بعد از ماه رمضان تا ۱۸ اوت، طی ۱۵ روز، ۵۲ حکم اعدام در ایران به اجرا در آمده که ۲۳ مورد آن از سوی مسئولان و رسانه‌های رسمی اعلام و موارد دیگر نیز جداگانه به نهادهای مدافع حقوق بشر گزارش شده است.از این تعداد دست کم ۱۱ مورد در ملاء عام و در مقابل دیدگان مردم به اجرا درآمده است.

جمهوری اسلامی در ماه‌های محرم و رمضان روند اجرای احکام اعدام و قصاص را محدود یا متوقف می‌کند. امسال نیز از شدت اعدام ها در ماه رمضان نسبت به ماه‌های قبل از آن کاسته شد، اما بعد از عید رمضان این روند، با شدت بیشتری از سر گرفته شده‌است.

سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید:‌ “روندی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در رابطه با اعدام‌ها آغاز شد، با همان شدت سابق ادامه دارد. با توجه به مقایسه اعدامهای سال گذشته تا این زمان سال، به نظر می‌رسد امسال رکورد بالاتری از اعدام‌ها در ایران ثبت شود.”