انتقال سلاح ها، ترس از سقوط بشار

نویسنده

» گزارش فیگارو از عملیات بزرگ حزب الله

ژرژ مالبرونو

سازمان شبه نظامی شیعه، حزب الله، که نگران تغییر حکومت در سوریه است، درحال انتقال زرادخانه ها و تجهیزات نظامی خود به لبنان است.

حزب الله که نگران ازدست دادن متحد سوری است، درتلاش است تا تسلیحات خود را که در انبارهای سوریه مخفی کرده به لبنان منتقل کند. یکی از کارشناسان غربی که از نزدیک روابط سوریه، حزب الله و ایران را دنبال می کند در این خصوص می گوید: “درحال حاضر شبه نظامیان شیعه بسیار عصبی اند. رهبر آنها، حسن نصرالله، طی این سه ماه که اعتراضات در کشور همسایه آغاز شده، تنها یک بار در این زمینه اظهارنظر کرده. سوریه کشوری است که تسلیحات منتقل شده از ایران قبل از ورود به لبنان به آن وارد می شوند و اکنون حزب الله درتلاش است تا جایی که ممکن است تسلیحات را قبل از سقوط حکومت بعثی به لبنان منتقل کند.”

طی هفته های اخیر، دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی مشاهده کرده اند که “حرکت کامیون ها در نزدیکی مرز سوریه و دشت بقاع در لبنان که انبارهای مهمات حزب الله در آن قرار گرفته افزایش یافته است”. این نقل و انتقالات که از سوی سازمان ملل نیز مورد تأیید قرار گرفته، شامل موشک های زمین به زمین زلزال با برد متوسط و همچنین راکت های فجر ۳ و فجر ۵ می باشد که حزب الله از آنها علیه دولت یهود استفاده می کند.

حزب الله برای این انتقالات فوق حساس به واحدهای لجستیکی مستقر در سوریه متوسل شده که روزنامه فیگارو ماه پیش طی گزارشی پرده از وجود آنها برداشت. اخیراً در یک تلگراف دیپلماتیک آمریکایی که توسط ویکی لیکس افشا گردیده آمده است: “برخی از زیرساخت های نظامی حزب الله در سوریه در مناطق پرجمعیت قرار گرفته اند.” این زیرساخت ها به ویژه در شهر دوما در نزدیکی دمشق و در منطقه حمص که محل اعتراضات علیه حکومت سوریه است قرار دارند.

 

استتار پیچیده

حزب الله تا قبل از اینکه اعتراضات علیه حکومت بشاراسد آغاز شود، تمایل داشت تسلیحات خود را در سوریه انبار کند، زیرا اسراییل در زمان رویارویی با شبه نظامیان شیعه، مانند جنگ ۲۰۰۶، تصمیم گرفته بود به سوریه حمله نکند. ولی از زمانی که دمشق تسلیحات ضدهوایی قابل استفاده توسط حزب الله را می سازد، وضعیت تغییر کرده. به همین دلیل ازنظر شبه نظامیان شیعه، اکنون انتقال زرادخانه ها به آنسوی مرز بسیار اضطراری است. ولی این انتقالات به هیچ وجه آسان انجام نمی شوند. شبه نظامیان شیعه بیم آن دارند که شاید اسراییل یکی از کاروان های آنها را بمباران کند. یکی از نظامیان لبنانی دراین رابطه می گوید: “و حزب الله نمی خواهد مردم لبنان یا سوریه، که این سازمان را در حمایت از دیکتاتور بعثی همراهی نمی کنند، به وجود این کاروان های مخفی پی ببرند.”

این کارشناس غربی می افزاید: “علی رغم این موانع، حزب الله موفق شده با انجام استتارهای پیچیده تر ازقبل بسیاری از این تسلیحات را منتقل کند.” با اینکه برخی از انبارها منحصراً توسط افراد حزب الله نگهداری می شوند، بسیاری دیگر در داخل پایگاه های نظامی سوریه قرار دارند. آیا دمشق حاضر است به آسانی این انبارها را واگذار کند؟ “پدرخوانده ایرانی” نیز بی شک در این زمینه حرف خواهد داشت.

 

طی چند هفته اخیر، برخی شاخص ها نشان می هد که تهران و دمشق نگران اند که شاید کاروان های انتقال تسلیحات به مقصد حزب الله تحت نظارت شدید ماهواره های آمریکا و اسراییل قرار گرفته باشند. یکی از منابع امنیتی غربی در خاورمیانه در این خصوص می گوید: “دستگاه های امنیتی سوریه و نیروی القدس، به عنوان نیروی مسلح جمهوری اسلامی خارج از مرزهایش، در اواخر ماه آوریل به منظور حفظ این جریانات مخفی، یک واحد فرماندهی در فرودگاه دمشق برپا کرده اند.”

مقامات ایرانی و سوری از رویدادهای ۱۹ مارس درس گرفته اند: در آن تاریخ یک هواپیمای باری ایرانی حامل تسلیحات که می بایست در حلب فرود می آمد، برای بازرسی مجبور شد در فرودگاه دیاربکر در شرق ترکیه فرود آید. براساس اطلاعات رسیده از آمریکا، هواپیمای ایلوشین ۷۶ چهار موتوره توسط دو جنگنده ترکیه همراهی و مجبور به فرود شد. بازرسان سپس محموله ای از راکت انداز، خمپاره انداز، مسلسل، تیربار و مهمات به مقصد حزب الله را در این هواپیما یافت کردند.

واحد فرماندهی مستقر در فرودگاه دمشق که به عنوان دلیلی برای تقویت روابط ایران و سوریه در سرکوب معترضان حکومت بشاراسد محسوب می شود، تحت کنترل شدید دستگاه های اطلاعاتی سوری و مسؤولان نیروی القدس، ازجمله حسن مهدوی، یکی از نمایندگان آن در لبنان، قرار دارد. روز جمعه ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی القدس، و همچنین ژنرال علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، و حسین طائب، یکی از معاونان او، توسط اتحادیه اروپا تحریم شدند. اتحادیه اروپا این سه نفر را به “دست داشتن در تأمین تجهیزات، به ویژه تجهیزات ضدشورش و نظارت بر اینترنت، و کمک به حکومت سوریه برای سرکوب مردم تظاهرکننده” متهم کرده است. همچنین تظاهرکنندگان سوری پناهنده شده در ترکیه گفته اند که تک تیراندازان ایرانی را در زمان تظاهرات دیده اند. یکی از دیپلمات ها در بیروت می گوید: “این کمک ها به خوبی نگرانی جمهوری اسلامی را از عدم توانایی اسد در مدیریت این بحران نشان می دهد.”

منبع: فیگارو، ۲۴ ژوئن