احمدی‌نژاد به مجلس احضار می‌شود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» با امضای یکصد نماینده

طرح سوال از محمود احمدی نژاد در هفته جاری به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. علی اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس با اعلام این خبر به سایت نسیم گفت که این طرح به امضای “یکصد نماینده” رسیده است.

به گفته وی، سوال از احمدی نژاد درباره موضوعاتی مانند “عدم اجرای برخی از قوانین، مسائل پیرامون وزارت اطلاعات و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها” خواهد بود.

طبق اصل 88 قانون اساسی جمهوری اسلامی، هر گاه حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و پاسخگو باشد.

همچنین بر پایه این اصل، ارائه پاسخ به این سوال نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتد مگر با عذری که توسط مجلس شورای اسلامی موجّه تشخیص داده شود.

اگر آنگونه که نماینده یزد گفته، طرح سوال از احمدی نژاد در هفته جاری به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود، رئیس جمهور تا یک ماه فرصت دارد در مجلس حاضر شده و پاسخ خود را به موارد مطرح در سوال بیان کند.

در این صورت، محمود احمدی نژاد اولین رئیس جمهور ایران خواهد بود که طرح سوال از او توسط نمایندگان مجلس، اجرایی خواهد شد.

پیش از او ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران تنها کسی بود که در روز 31 خرداد 1360 با تصویب عدم کفایت سیاسی توسط مجلس، استیضاح و از سمت خود برکنار شد. از آن هنگام تاکنون، هیچ کدام از روسای جمهور ایران برای پاسخ به سوال یا استیضاح به مجلس فراخوانده نشده اند.

 

“اتمام حجت” با احمدی نژاد

تنش ها میان مجلس شورای اسلامی و دولت ایران در یک سال گذشته بیشتر شده است. این اختلافات به دنبال ماجرای برکناری وزیر اطلاعات توسط احمدی نژاد و ابقای او در سمت خود توسط رهبر جمهوری اسلامی افزایش فوق العاده ای یافت.

اکثریت مجلس هشتم در اختیار اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای قرار دارد و فراکسیون اقلیت آن که اصلاح طلبان نزدیک به سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی آن را شکل می دهند، نیز از منتقدان رئیس دولت هستند.

اصولگرایان حامی شخص احمدی نژاد نیز فراکسیونی به نام “انقلاب اسلامی” در مجلس دارند اما با علنی شدن اختلافات میان رهبر و رئیس دولت جمهوری اسلامی، اکثر اعضای این فراکسیون نیز به منتقدان احمدی نژاد پیوستند یا آنکه دیگر حاضر به حمایت از او نیستند.

روح الله حسینیان که رئیس فراکسیون حامی احمدی نژاد در مجلس است نیز چند روز پیش از “اتمام حجت” با رئیس دولت خبر داده بود.

او در مورد اقدامات جریان حاکم در ایران برای دور کردن “جریان انحرافی” از محمود احمدی‌نژاد گفت که “تلاش‌ها ادامه دارد، اما امیدی نداریم و بالاخره برای اتمام حجت تلاش می‌کنیم.”

پیش از او، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در جلسه علنی روز سه شنبه 10 خرداد ماه از “اتمام حجت” رهبر جمهوری اسلامی با دولت خبر داده و گفته بود که “تخطی دولت از قانون، قابل اغماض نیست.”

همزمان با اظهارات حسینیان، مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، حمایت احمدی نژاد از “جریان انحرافی” را تاسف بار خواند و ابراز امیدوراری کرد که رئیس جمهوری هر چه زودتر متوجه شود که این جریان “فاصله دولتش را با جبهه اصولگرایی روز به روز بیشتر می‌‌کند.”

مجلس در هفته گذشته به وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای تصدی مسئولیت وزارت ورزش و جوانان رای نداد و وزیر امور خارجه او هم تنها با استعفای معاونش از مهلکه استیضاح گذشت؛ نشانه هایی که از عمق بحران در روابط میان دولت و مجلس خبر می‌دهند.

 

عاقبت جدا نشدن از مشایی

در هفته های اخیر بسیاری از نشریات و شخصیت های اصولگرا، اتهامات سیاسی، امنیتی و مالی فراوانی را علیه “جریان انحرافی” مطرح کرده اند، “انحرافی” اصطلاحی است که این منتقدان برای اشاره به اسفندیار رحیم مشایی و مدافعان او به کار می برند.

با وجود این، تعدادی از همین منتقدان، تاکنون تاکید داشته اند که حساب احمدی نژاد را از جریان انحرافی جدا می دانند و معتقدند او در جریان تمام کارهای رئیس دفتر خود اسفندیار رحیم مشایی و همکارانش قرار ندارد.

این در حالی است که مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چند روز پیش از سمت خود استعفا داد، یک روز پیش از استعفا با تشبیه احمدی نژاد و مشایی به لاله و لادن (دوقلوهای به هم چسبیده ایرانی که پس از عمل جراحی جداسازی درگذشتند) گفته بود که جداسازی رئیس دولت و رئیس دفترش بی فایده است.

او گفت: “بارها احمدی‌نژاد گفته که من یعنی مشایی و مشایی یعنی من بنابراین الان فضای اینها به گونه‌ای است که اگر عملی شود هر دو از بین می‌روند جداسازی احمدی‌نژاد و مشایی از هم ممکن نیست و این جداسازی هزینه‌هایی دارد.”

نماینده یزد در مجلس در حالی از ارائه طرح سوال از احمدی نژاد به هیئت رئیسه مجلس در هفته جاری خبر داده که پیش از او، علی مطهری، عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان نیز بر این مسئله تاکید کرده بود.

او که از دوران نمایندگی در مجلس هفتم به دنبال طرح سوال از رئیس جمهور بود، چهارشنبه 18 خرداد به سایت خبرانلاین گفت که طرح سوال از احمدی نژاد با 90 امضا تا 10 روز آینده، به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد.

به گفته او، احمدی نژاد با “پافشاری بر برداشت خود از قانون در واقع بر ادامه قانون گریزی تأکید” دارد و افزود که “لازم است که مجلس ایشان را به حرکت در مسیر درست چه از نظر اجرای قانون و چه در حوزه فرهنگ وادار کند.”

اگرچه طرح سوال از احمدی نژاد طبق وعده مطهری عملی نشد اما در صورتی که این طرح در هفته جاری به جریان بیفتد، افرادی مانند مطهری به خواسته خود دست یافته اند.