توهین از زمین فوتبال تا زندان

علیرضا جوانبخت
علیرضا جوانبخت

» بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در تبریز تحت شکنجه

علیرغم آزادی عده ی زیادی از بازداشت شدگان تظاهرات هفته گذشته هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی در تبریز، عده ای دیگر از دستگیر شدگان همچنان در زندان تبریز به سر می برند و از ملاقات با خانواده خود محروم اند. بنا به گزارش انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، محمدتقی اسدیان و هامان مهدی پور از جمله افرادی هستند که شنبه گذشته به قید وثیقه از زندان آزاد شدند، اما عده ای دیگر از جمله محمد تاجدهی، اکبر یاوری و داریوش عبادپور همچنان در بازداشت به سر می برند.


دهها تن دستگیر شده اند

پدر یکی از دستگیرشدگان که برای اطلاع از وضعیت فرزندش به دادگاه تبریز مراجعه کرده، تعداد دستگیر شدگان را بین 50 تا 100 نفر تخمین می زند. سیدحسن تاجدهی، پدر محمد تاجدهی در مصاحبه با روز ضمن بیان این مطلب، از عدم پاسخگویی مسئولان در خصوص پرونده پسرش خبر می دهد: “تنها چیزی که می دانیم این است که او را در اعتراضات بعد از فوتبال دستگیر کرده اند. جواب دیگری به ما نمی دهند. فقط می گویند اسمش در لیست است و هفته دیگر مراجعه کنید”.

خانواده تاجدهی از لحظه دستگیری فرزندشان تا کنون اجازه ملاقات با او را ندارند و در بی خبری به سر می برند. این در حالیست که براساس گزارش آداپ “بازداشت شدگان در مدت بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته اند.”


“تورک دیلینده مدرسه”

در تظاهراتی که روز دهم مردادماه در تبریز صورت گرفت عده زیادی از مردم این شهر و شهرستانهای اطراف شرکت داشتند که اغلب آنان از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بودند. به نوشته سایت های خبری با وجود جو امنیتی سنگین حاکم بر تبریز با حضور نیروهای انتظامی و لباس شخصی که سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان مردم داشتند، تجمع ابتدا در میدان ساعت تبریز شروع شد و تا استانداری آذربایجان شرقی ادامه یافت.

تظاهر کنندگان شعارهایی بر علیه توهین به آذربایجانیها و هچنین شعارهایی با محوریت درخواست تحصیل به زبان مادری سر دادند. در این تظاهرات شعارهایی از قبیل “تورک دیلینده مدرسه”، “آذربایجان جانیمیز ـ تورک دیلی وارلیغیمیز” و “آذربایجان میلتی – چکنمز بوذیلتی” اشاره شده است. به گزارش جرس تجمع کنندگان از سوی نیروهای ضد شورش یگان موتوری مورد حمله قرار گرفتند.

همزمان با این تظاهرات، “مشرق” سایت خبری نزدیک به دولت احمدی نژاد، در اقدامی سریع به انتشار اخبار مربوط به این اعتراضات پرداخت. مشرق در گزارش خود که ساعت هفت بعد از ظهر دهم مردادماه بر بالای آن دیده می شود، چنین نوشت: “جمعی از عناصر پان ترکیست و تجزیه طلب شمال غرب کشور با تحریک طرفداران افراطی تیم فوتبال تراکتورسازی به دنبال برهم زدن نظم عمومی شهر تبریز برآمدند.”

 مشرق در ادامه گزارش به تلاش مأموران امنیتی جهت سرکوب اعتراضات هم اشاره می کند: “یگان‌های ویژه نیروی انتظامی برای جلوگیری از گسترش درگیر‌ی‌ها و سرایت به نقاط دیگر در صدد آرام کردن اوضاع هستند.”


ضرب و شتم هواداران تراکتورسازی در تهران

به گزارش سایت های خبری این اعتراض ها بعد از حوادث مربوط به مسابقه فوتبال بین تیم های پرسپولیس و تراکتورسازی در تهران آغاز شد. طی این حوادث عده ای از هواداران تیم تراکتورسازیث توسط مأموران نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به گفته شاهدان عینی دست کم یک نفر از آنها زخمی شد.

یاشار اصلانی، هوادار تیم تراکتورسازی که در در محل حضور داشته، در مصاحبه با روز، برخورد نیروهای انتظامی در استادیوم آزادی را برنامه ریزی شده و مغرضانه می داند و می گوید: “مشکل اصلی، فحش های همیشگی که متأسفانه در فضای ورزشگاه ها یک مسئله عادی است، نبود. شعارهایی که در استادیوم آزادی بر علیه هواداران «تراختور» داده می شد، تکرار توهین های نژادپرستانه ای بود که بر علیه آذربایجان انجام می شود.، البته با این تفاوت که این بار هزاران نفر آن را تکرار می کردند. نیروهای انتظامی هم به این مسائل دامن می زدند و به هواداران «تراختور» که جواب این توهین ها را می دادند حمله کردند و آنها را به شدت کتک زدند.”

در پی این حوادث فدراسیون فوتبال ایران هواداران تیم های تراکتورسازی را به محرومیت از تماشای دیدار تیم خود در دو بازی خانگی و تماشاگران تیم پیروزی را نیز از حضور در یک بازی خانگی محروم کرد.

اعتراض به محرومیت تماشاگران “تراختور”

بعد از محرومیت تماشاگران تیم تراکتورسازی، سایت های مربوط به هواداران این تیم با انتشار اعلامیه ها و پوسترهایی اعلام کردند اگر در مسابقه بین تیم تراکتورسازی و راه آهن اجازه حضور در ورزشگاه به آنها داده نشود، همزمان با انجام مسابقه در شهر تبریز تظاهرات اعتراضی به راه خواهند انداخت. به این ترتیب تظاهرات روز دهم مردادماه در تبریز، زمانی صورت گرفت که استادیوم خالی از تماشاگر سهند تبریز شاهد برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم های تراکتورسازی و راه آهن بود.

صدا و سیما مردم را ناراحت کرد

یاشار اصلانی در مصاحبه با روز با اشاره به گزارشهای صدا و سیما در خصوص حوادث رخ داده در ورزشگاه آزادی چنین می گوید: “آنچه باعث شد نه تنها هواداران تراکتورسازی بلکه بسیاری از مردم حساس و ناراحت شوند، گزارش های یک طرفه و به دور از واقعیت صدا و سیما بود. گزارشگر تلویزیون در حین گزارش مسابقه، هواداران آذربایجانی را تحقیر کرد و بعد از مسابقه هم به توهین هایشان در تلویزیون ادامه دادند.”

این هوادار تیم تراکتورسازی همچنین به برنامه ای که بعد از مسابقه فوتبال تراکتورسازی و پرسپولیس از شبکه استان تهران تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، اشاره می کند. یکی از مجریان این برنامه اظهار داشت که به تماشاگران تبریزی “از لحاظ بی فرهنگی و بی اخلاقی” باید نمره بیست داد. این برنامه همچنین شعارهای هواداران تراکتورسازی را سیاسی قلمداد کرد.

 

ما را در ورزشگاه نمی خواهند

این طرفدار تیم تراکتورسازی که به گفته خودش در تمام مسابقات این تیم حضور پیدا می کند، همچنین می افزاید: “هدف آنها همین دور کردن هواداران «تراختور» از ورزشگاه است و ما می خواهیم جلوی این مسئله را بگیریم. به فیفا هم نامه نوشته ایم و هزاران نفر در اینترنت آن را امضاء کرده اند. هواداران «تراختور» تدریس به زبان مادری را می خواهند، می گویند به فرهنگ آذربایجان توهین نکنید. تراختور اصلا یک تیم معمولی نیست. هم ورزش است هم فرهنگ هم هویت، به همین دلیل هم آنها ما را تحمل نمی کنند. ما را در ورزشگاه نمی خواهند.”

به گزارش مدافعان حقوق بشر در یک سال گذشته و بعد از صعود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال ایران، دهها تن از هواداران این تیم در داخل ورزشگاهها و یا در خانه و محل کار خود دستگیر شده اند. این افراد غالبا به دلیل شرکت در تظاهراتهای بعد از مسابقات، سر دادن شعار، چاپ پوستر به زبان ترکی آذربایجانی دستگیر و با اتهاماتی از قبیل دعوت مردم به آشوب، تبلیغ علیه نظام و تجزیه طلبی  رو به رو شده اند.