خامنه‌ای با سؤال از احمدی‌نژاد مخالف نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» برای نخستین بار اعلام شد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی به نقل از رئیس مجلس، از عدم مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در صحن علنی پارلمان خبر داد. فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت اصولگرایان مجلس و به علی لاریجانی نزدیک است، صبح دیروز با هدف بررسی موضوع طرح سئوال از رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

به گفته روح الله بیگی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و عضو فراکسیون رهروان ولایت، در این جلسه به نقل از لاریجانی اعلام شد که او در این خصوص از رهبر جمهوری اسلامی سئوال کرده و آیت الله خامنه ای در پاسخ وی گفته که در این زمینه نظری ندارد.لاریجانی خود نیز گفته است که “مخالفت رهبری با سئوال از رئیس جمهور صحت ندارد” و “اگر مطلبی بود به من می گفتند.”

اعلام عدم مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن مجلس در حالی صورت گرفته که این مسئله در روزهای گذشته یکی از دستاویزهای اصلی آن دسته از نمایندگان اصولگرایی بوده که با احضار احمدی نژاد به مجلس برای دومین بار به شدت مخالف اند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست حدادعادل که با طرح سئوال از احمدی نژاد مخالف است در روزهای گذشته رایزنی ها و اقدامات زیادی برای پس گرفتن امضای نمایندگان از پای این طرح انجام داده است.

اصلی ترین استدلال اعضای این فراکسیون برای مخالفت با طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس، منافات این مسئله با سخنان هفته گذشته آیت الله خامنه ای و نیز از نصاب افتادن تعداد امضاهای پای آن است.

رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران با انتقاد شدید از اختلافات اخیر میان روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه و مضر خواندن آنها گفته بود که هر کس بخواهد تا زمان انتخابات آتی “اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند”، به کشور “خیانت” کرده است.

 

نه به مصلحت نه قانونی

علیرضا زاکانی، نماینده بانفوذ عضو فراکسیون اصولگرایان در واکنش به قرائت سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی که به معنی رسمی شدن جریان آن است، گفت که این مسئله “پاسخ مناسبی به هشدار” رهبر جمهوری اسلامی نبود.

او افزود که استنباط فراکسیون اصولگرایان از “فرمایشات” رهبری این بود که “مشکلات کشور را نمی‌توان با دنبال کردن مسیرهایی که منتج به شکاف می‌شود حل کرد.”

این چهره امنیتی جمهوری اسلامی تأکید کرد که “برای ما بعد از فرمایشات رهبری، قرائت سئوال از رییس‌جمهور جای تعجب بود.”

فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که “هم به حکم عقل و هم به حکم شرع” و بر پایه “استنباط خود از رهنمودها و هشدارهای” آیت الله خامنه ای و از آنجا که “طرح سئوال از رییس‌جمهور را در شرایط فعلی کشور از آن جهت که می‌تواند تنش‌زا باشد به مصلحت نمی‌داند و با آن مخالف است.”

هم این فراکسیون و هم دولت محمود احمدی نژاد معتقدند که امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس از نصاب افتاده بودند اما هیات رئیسه مجلس بی توجه به این مسئله، حکم به قرائت سئوال در صحن علنی داد.

سایت رجانیوز هم که به فراکسیون اصولگرایان نزدیک است، روز گذشته در تحلیلی نوشت که کمتر از یک هفته پس از آنکه آیت الله خامنه ای در جمع دانشجویان از لزوم وحدت و همدلی مسئولان سخن گفت و هر اقدام منجر به تنش در افکار عمومی را مترادف “خیانت” دانست، مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن طرح سئوال از رییس جمهور خود را در “موضع اتهام بزرگی” قرار داد.

لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت با بیان اینکه طرح سئوال از رئیس جمهور “وجاهت قانونی” ندارد گفت: “ایراد قانونی ما این است که اگر طرح سؤال همراه با لیست قرائت شده بود درست بود، اما فقط سؤال در صحن قرائت شد و لیست را آقایان بعدا بررسی کردند… ما فکر می‌کنیم که این سؤال وجاهت قانونی ندارد چرا که وقتی نماینده‌ای خود به شکل مکتوب اعلام کرده از سؤالش انصراف داده‌ است، چه دلیلی دارد که هیأت رئیسه این را نمی‌پذیرد؟”

در واکنشی دیگر، محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد هم با انتقاد از طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد گفت که “الان زمان سئوال از رئیس جمهور نیست، الان زمان تحمل است نه سئوال”.

رحیمی ضمن متهم کردن برخی از نمایندگان مجلس به فشار بر دولت به دلیل انگیزه های شخصی اعلام کرد: “دوستی از ما وقت ملاقات خواست این وقت به او داده نشد. می‌رود طرح سئوال از رئیس جمهور را امضا می‌کند. مگر الان وقت سئوال است که شما طرح سئوال از رئیس جمهور را امضا می‌کنید؟”

 

شمارش معکوس

این در حالی است که یک عضو هیات رئیسه مجلس با رد تمام این اتهامات گفت که “همه شرایط برای طرح سئوال از رئیس جمهور قانونی بوده است.”

حسین سبحانی نیا با بیان اینکه اینکه طرح سئوال از رئیس جمهور بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید ۷۲ امضا داشته باشد، افزود: “بر اساس آیین نامه یک چهارم نمایندگان مجلس باید این طرح را امضا می‌کردند تا طرح سئوال از رئیس جمهور اجرایی شود و بر این اساس با توجه به اینکه ۲۸۶ نماینده در مجلس وجود دارند، با ۷۶ امضا نصاب آن تامین شده و طرح سئوال از رئیس جمهور اجرایی می‌شود.”

طبق آئین نامه داخلی مجلس، از زمان قرائت سئوال در صحن علنی و ارسال آن به دولت، رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد که با حضور در جلسه علنی مجلس به سئوال مطرح شده در مورد عملکرد دولت در قبال سقوط ارزش پول ملی ایران پاسخ دهد.

علیرضا منادی سپیدان، یک عضو دیگر هیات رئیسه مجلس هم دیروز تأکید کرد که شمارش معکوس برای حضور احمدی نژاد در مجلس آغاز شده و وی ۲۸ روز فرصت دارد تا در پارلمان حاضر شود.