اگر آزاد شوند، می گریزند

نویسنده

» گزارش هاآرتص از ایرانی های بازداشت شده در کنیا

روز دوشنبه مقامات رسمی در کنیا اعلام کردند دو ایرانی بازداشت شده در این کشور، قصد داشتند تا اماکن و منافع اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی را در آن کشور مورد حمله قرار دهند. این افراد با مقادیر زیادی مواد منفجره در دام پلیس نایروبی افتادند.

مقامات کنیایی بر این باورند که نقشه حملات تروریستی در کنیا از الگوی مشترکی پیروی می کرده که ایران در دیگر عملیات های خرابکارانه اش هم به کار برده. دسیسه های تروریستی که عموما علیه منافع اسرائیل بوده است.

نام افرادی که نیروهای امنیتی کنیا بازداشت کرده اند احمد ابوالفتحی محمد و سید منصوری موسوی است. این دونفر هفته گذشته به همراه 15 کیلوگرم ماده منفجره قدرتمند “آر دی ایکس” ، در شهر ساحلی مومباسا دستگیر شدند. در آن جا صاحبان بسیاری از هتل های ساحلی اسرائیلی هستند.

یک مقام کنیایی متذکر شده ایرانی ها به نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب وابسته اند. نام این مقامات به دلایل امنیتی افشا نشده شده است.

در پاسخ به فاش شدن نقشه سپاه قدس برای خرابکاری در کنیا ، بنیامین نتانیاهو گفته است کنار رفتن پرده ها از این دسیسه ثابت می کند “تروریسم جمهوری اسلامی بدون مرز است”.

به گفته نخست وزیر اسرائیل “پس از آنکه ایران افرادش را برای قتل سفیر عربستان به خاک ایالات متحده فرستاد ، و حملاتی را در آذربایجان، بانگوک، تفلیس و دهلی نو سازماندهی کرد، حالا نوبت وحشت آفرینی در خاک آفریقا است”.

نتانیاهو افزوده است: “جامعه جهانی باید به پیکار علیه بزرگترین صادر کننده تروریسم برخیزد.”

هفته پیش بود که یکی از متهمان ایرانی در دادگاهی در کنیا ادعا کرد در دوران بازداشت توسط ماموران اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته است.  به گفته محمد هر دو متهم توسط ماموران اسرائیلی بازجویی شده اند. ادعایی که اگر حقیقت داشته باشد نشان می دهد مقامات امنیتی کنیا پذیرفته اند که ایران قصد حمله به منافع اسرائیل را داشته است.

 ماموران ایرانی در یک سال گذشته به انجام چندین حمله تروریستی و همچنین عملیات های خنثی شده در سراسر جهان از جمله در هند، تایلند و اذربایجان متهم شده اند. عمده این نقشه های ترور اهداف اسرائیلی را نشانه رفته است.

در سال 2002 پیکارجویان مسلمان هتلی مجلل در حوالی مومباسا را به هوا فرستادند، انفجاری که 13 کشته به همراه داشت. ستیزه جویان همزمان تلاش کردند یکی از خطوط هواپیمایی اسرائیل را نیز سرنگون کنند. یکی از عوامل شبکه القاعده با آن حملات مرتبط بود.

روز چهارشنبه یاکی لوپز ، معاون سفیر اسرائیل در کنیا ، به آسو شیتدپرس گفته بود: “تمام این ماجرا موضوع داخلی کنیا محسوب می شود.” او در رابطه به اینکه آیا ماموران اسرائیلی دخالتی در بازجویی داشته است گفت توضیحی بیشتری برای ارائه ندارد.

وکلای حقوق بشر می گویند بازجویی مظنونین توسط ماموران امنیتی خارجی در کنیا تا زمانی که آن ها به انجام اتهاماتی در خاک آن کشور خارجی متهم نشده باشند، اقدامی غیر قانونی محسوب می شود.

از سوی دیگر محمد در دادگاه ادعا کرده که در بازداشتگاه مورد شکنجه قرار گرفته است. به گفته محمد برای مدتی طولانی به وی غذا نداده اند ، مجبورش کرده اند روی زمین سرامیک بخوابد، آن هم در شرایطی که برای گرم شدن تنها یک ‍‍‍ژاکت در اختیار داشته است. “دانیل موسانجی” ، بازرس پلیس، اتهام شکنجه مظنونین را رد کرده است.

دادستان “پل بای وت” اتهامات شکنجه را جدی تلقی کرده و دستور پیگیری آن را داده است.

چند روز پس از بازداشت ایرانی ها ، دولت ایالات متحده به کارمندانش در مومباسا در رابطه با حملات تروریستی احتمالی هشدار داده بود. گرچه به نظر می آید این هشدار ها به بازداشت ایرانی ها ارتباطی ندارد.یکشنبه گذشته مهاجمان با نارنجک و اسلحه به یک بار ( میخانه ) در مومباسا هجوم بردند. در این حمله تروریستی 3 تن کشته و 25 نفر زخمی شدند.

از اکتبر گذشته ،یعنی زمانی کنیا که تصمیم گرفت نیروهای نظامی اش را برای مقابله با شبه نظامیان الشباب به سومالی اعزام کند، این کشور با سیل عملیات تروریستی مواجه شده است. گرچه به طور سنتی الشباب و القاعده از عوامل ایرانی در عملیات هایشان استفاده نمی کنند.

روز چهارشنبه ، دیوید کریمی که وکالت محمد و موسوی را عهده دار است به مقامات قضائی کنیا گفت ایرانیان بازداشت شده در واقع سرمایه گذاران تجاری هستند.

 وی همچنین هشدار داد بازداشت آن ها به روابط ایران-کنیا صدمه خواهد زد. اما دادستان “بای وت” به دلیل سنگین بودن اتهامات این دو ایرانی استدلال وکیل مدافع آن ها را رد کرد. “موسانجی” نیز تصریح کرده است اگر این دو نفر آزاد شوند به احتمال زیاد از کنیا خواهند گریخت.

منبع : ها آرتص – دوم جولای