گرین کارت معلم اخلاق و سهم خواهی انتخاباتی

نویسنده
نازنین کامدار

» تابعیت دوگانه مقامات حکومتی

در ادامه افشای وضعیت تابعیت های مضاعف مقامات حکومتی که پس از فرار محمد خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی به کانادا بالا گرفته است، روز گذشته معلوم شد حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نماینده کنونی مجلس و “معلم اخلاق” کابینه محمود احمدی نژاد نیز تابعیت آمریکایی دارد. خبری که رجانیوز،بدون تایید یا تکذیب، آن را به سهم خواهی  جناح های حکومتی ربط داد.

این خبر را چند ماه قبل عماد افروغ در گفت و گو با روزنامه اعتماد فاش کرده، اما به دلیل نام نبردن از آقا تهرانی، مورد توجه محافل خبری قرار نگرفته بود.

افروغ به روزنامه اعتماد گفته بود: “نماینده‌ای در مجلس گرین کارت داردو نشانی او هم «وکیل‌الدوله» بودنش است”.

او در برابر اصرار خبرنگار درباره نام وی نیز گفته: “اسم این نماینده را از آقای مطهری و دیگر نمایندگان منتقد دولت بپرسید. شما مطمئن باشید که یکی از نماینده‌های مجلس گرین کارت دارد و خودش نیز عنوان کرده که گرین کارت دارد”.

 موضوع تابعیت دوگانه این نماینده مجلس در شرایطی در کانون توجه قرار گرفته که این روزها اخبار متعددی درباره مهاجرت مقامات حکومتی به خارج و درخواست های متعدد آنان برای اخذ ویزای اقامت در کشورهای اروپایی و آمریکایی منتشر شده است.

سایت شفاف نیوز دیروز درباره تابعیت آمریکایی آقا تهرانی، روز گذشته چنین نوشت: “انتشار خبر گرین کارت داشتن این عضو جبهه پایداری که در بین نمایندگان مجلس تنها نماینده‌ای بود که به واسطه درس اخلاقی که در هیات دولت می‌گفت، ‌ هر هفته سری به دولت می‌زد، در حالیست که او در طی سال‌های نمایندگی‌اش ضمن حمایت از دولت، ‌ تلاش می‌کرد میانه نامناسب دولت و حوزه را برطرف کند”.

شفاف نیوز که این شخص ر ا “دبیرکل جبهه پایداری” معرفی کرده افزوده است: “آقا تهرانی علاوه بر تحصیلات حوزوی، فوق لیسانس روان‌شناسی را از مؤسسة مصباح یزدی گرفت و سپس در قالب یک گروه، به همراه زن و فرزند عازم غرب شد. وی از دانشگاه مک‌گیل در مونترال مدرک فوق لیسانس عرفان گرفت. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون با تزی با موضوع «درباره عرفان غیر نمادین ابن سینا» مدرک فوق لیسانس فلسفه گرفت. او مسئولیت امامت جمعه و اداره مؤسسه اسلامی نیویورک را هم به عهده داشت. با اخذ مدرک دکترای فلسفه عرفان، کار درسی‌اش در آنجا تمام شد و به قم بازگشت. با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، آقاتهرانی به دعوت رئیس‌جمهور وارد کابینه شد و درس اخلاق هیات دولت را به عهده گرفت. آقاتهرانی در انتخابات سال ۸۶ از تهران نامزد نمایندگی مجلس شد و اینگونه بیان کرد که ورودش به عرصه سیاست با اجازه اساتیدش است”.

این سایت در ادامه به مشکوک بودن موافقت ایالات متحده با اعطای تابعیت به آقا تهرانی اشاره کرده و نوشته است: “هر چند که به نظر می‌رسد، آقاتهرانی در مدتی که ساکن آمریکا بود توانسته این مجوزاقامت دائم و حق شهروندی را از دولت آمریکا اخذ کند، اما این شبهه ایجاد می‌شود که وی چگونه موفق به کسب این گرین کارت شده است چرا که بسیاری از ایرانیان هستند که درآمریکا تحصیل کرد‌ه ا ند اما موفق به اخذ گرین کارت نشده‌اند. از طرفی، در حالیکه یکی از خواسته‌های مردم برکناری مسئولین دو ملیتی است و همچنین شورای نگهبان نیز نسبت به تایید صلاحیت کسانی که تابعیت دوگانه دارند، سختگیر است، این شبهه ایجاد می‌شود که آقا تهرانی چگونه وارد مجلس شده است؟ “

 سایت مشرق نیز در یاداشتی با عنوان “تابعیت مضاعف یا رخنه‌گاه امنیتی”، که محمدصادق کوشکی، یکی از مجریان برنامه “دیروز، امروز، فردا”، آنرا نگاشته آورده است: “تابعیت مضاعف زمینه و بستر لازم جهت شکل‌گیری بسیاری از معضلات امنیتی را فراهم می‌آورد. پرونده زهرا کاظمی (شهروند ایرانی دارای تابعیت کانادایی)، ماجرای خاوری (مدیر عامل فراری بانک ملی) و… نمونه‌هایی از ابعاد امنیتی پدیده غیرقانونی اما رایج تابعیت مضاعف به شمار می‌آیند! رواج این پدیده غیرقانونی باعث شده تا سرویس‌های جاسوسی دشمنان جمهوری اسلامی با شکار شهروندان ایرانی دارای تابعیت مضاعف از آنها در ماموریت‌ها و برنامه‌های ضد امنیتی خود بهره‌گیری کند و در مواقع لزوم از تابعیت ایرانی این افراد حداکثر سوءاستفاده را به عمل بیاورند. اگر قانون لغو تابعیت ایرانی افراد دارای تابعیت مضاعف اجرا می‌شد، آنگاه تابعیت ایرانی خاوری و امثال او به مجرد پذیرش تابعیت دوم لغو می‌گردید و از همان لحظه افرادی بیگانه محسوب شده و طبعا امکان کسب مسئولیت آن هم در حساس‌ترین موقعیت‌های مالی نظام جمهوری اسلامی را پیدا نمی‌کردند!”

او در پایان نوشته است: “لازم است وزارت اطلاعات با تنظیم لایحه‌ای در خصوص تعیین تکلیف ایرانیان دارای تابعیت‌های مضاعف و چندگانه این رخنه‌گاه امنیتی را برای همیشه مسدود کرده و شفافیت را در مقوله بسیار حساس تابعیت جمهوری اسلامی حاکم گرداند!”

گفتنی است براساس اصل 41 قانون اساسی تابعیت ایرانی هر ایرانی که تابعیت کشور دیگری را بپذیرد سلب خواهد شد.

آقا تهرانی خود در گفت و گو با رادیو جوان در باره داشتن کارت اقامت آمریکا چنین گفته است: “از کانادا به آمریکا خیلی کم می‌روم چون لب مرز خیلی اذیت می‌کنند و با وجود اینکه ما همدیگر را می‌شناختیم و علیرغم اینکه گرین کارت داشتم اما آن‌ها به دلیل نزدیکی من به دولت مرا مورد بازجویی قرار می‌دادند. درحالیکه من می‌گفتم: معلم اخلاق دولت دهم هستم و حتی اگر بوش هم از من دعوت کند که به او درس اخلاق دهم می‌روم و امروز مشکل جوانان ما این است که از اخلاق چیزی نمی‌دانند و اگر بدانند عمرشان هدر نمی‌رود”.

اما سایت رجانیوز در مقام دفاع از آقا تهرانی، افروغ و همچنین سایت “وابسته به قالیباف” را به بی اخلاقی متهم کرده وبدون تایید یا تکذیب تابعیت دوگانه معلم اخلاق دولت، ضمن ربط دادن این موضوع به “سهم خواهی های انتخاباتی” نوشته است: “این روش مواجهه افروغ و روزنامه منسوب به قالیباف شباهت زیادی به پرو پاگاندای تبلیغاتی منافقین در دهه ۶۰ داردکه با تقطیع اصل یک ماجرا و وابسته کردن یک بخش از آن، طرف مقابل خود را تخریب می کردند.”