گامی درجهت پیشبرد اهداف تهران

نویسنده

» نگاه فرانس پرس به خروج ارتش آمریکا از عراق

پراشنت رائو

به گفته تحلیلگران، جمهوری اسلامی مدتهاست درتلاش است تا “پیاده”های خود را در عراق پیش تازاند و کاهش نفوذ واشنگتن در این کشور و خروج نیروهای آمریکایی تا آخر سال جاری بی شک به سود ایران خواهد بود.

روز جمعه باراک اوباما گفت در حدود ۳۹ هزار سرباز آمریکایی مستقر در عراق تا آخر سال ۲۰۱۱ این کشور را ترک خواهند کرد و به “جنگ ۹ ساله” خاتمه خواهند داد. 

ایران و عراق خود در سال های ۸۰ در جنگی خانمانسوز رو در روی یکدیگر ایستادند. ولی اکنون روابط تنگاتنگی، به ویژه در زمینه بازرگانی و زیارتی پیدا کرده اند.

محمود احمدی نژاد روز شنبه گفت “این یک رابطه مخصوص است”. او همچنین گفت که “خروج نیروهای آمریکایی از عراق باعث ایجاد تحول در روابط میان تهران و بغداد خواهد شد”.

به گفته علی الصفار، تحلیلگر مؤسسه واحد اطلاعات اقتصادی در لندن، “نفوذ ایران در کل گسترده است و در برخی جاها، به ویژه در جنوب، عمیق است. ایران از سال ۲۰۰۳ به گونه ای عمل کرده که همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نگذارد و اکنون درحال چیدن ثمره این سیاست است.”

ریدار ویسر، تحلیلگر و نویسنده یک وبلاگ تخصصی می گوید: “پس از خروج نیروها، نفوذ آمریکا کاهش خواهد یافت. و اصلی ترین هدف سیاسی جمهوری اسلامی در عراق این است که یک دولت ائتلافی شامل اکثریت اسلام گرایان شیعه بر سر کار بیاید.”

او در ادامه می گوید: “به ویژه اینکه ایران موفق شده پارامترهای سیاست عراق را ازطریق نخست وزیری [نوری المالکی] تعریف کند که تکیه گاهش یک دولت ائتلافی شیعه است […]. تا زمانی که سیاست عراق به صورت فرقه ای تعریف شود، ایران ذینفع خواهد بود.”

کارشناسان خاطرنشان می کنند که ایران همان قدر که نگران است متحد اصلی خود در منطقه را ازدست بدهد [سوریه]، آماده است تا بینش های خود را به عراق تحمیل نماید.

احسان الشماری، تحلیلگر مستقر در عراق، در این خصوص می گوید: “پس از خروج نیروها، نفود جمهوری اسلامی افزایش خواهد یافت، زیرا ایران بیشتر روی عراق متمرکز خواهد شد، به ویژه اینکه دارد سوریه را ازدست می دهد. اگر عراق از ایران پیروی نکند، مداخله ایران بسیار منفی تمام خواهد شد.”

ریدار ویسر نیز همین عقیده را دارد: “تاکنون هدف تهران این بود که نفوذ آمریکا را محدود کند، ولی ازاین پس هدف جدید این خواهد بود که دولت عراق به جمهوری اسلامی متکی باشد.”

او خاطرنشان می کند: “اگر سران جمهوری اسلامی متحد سوری خود را ازدست بدهند، عراق دو برابر بیشتر از سوریه حائزاهمیت خواهد شد.”

ایالات متحده هنوز خروج نیروها را تأیید نکرده بود که به جمهوری اسلامی هشدار داد نباید از خروج نیروها برداشت اشتباهی داشته باشد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در اشاره غیرمستقیم به ایران گفت: “آمریکا در کنار متحدان و دوستان خود، ازجمله عراق، خواهد ماند.” این درحالی است که واشنگتن به طور مرتب ایران را به کمک مالی و آموزش شبه نظامیان شیعه که به نیروهای آمریکایی در عراق حمله می کنند متهم کرده است.

منبع: فرانس پرس، ۲۳ اکتبر