مامورین نقاب پوش برای کتک زدن لات ها

نویسنده

oobash473.jpg

نادر یوسفی

“طرح جمع آوری اراذل و اوباش” که فرمانده نیروی انتظامی تهران از آن به عنوان مرحله دوم طرح امنیت اخلاقی یاد می کند با استفاده از 21 واحد یگان ویژه این نیرو در تهران ادامه دارد.

عملیات یگان ویژه از ساعت 23 تا 5 صبح اجرا می شود و طی آن ماموران نقاب دار به محلات مختلف می روند و افرادی را که به گفته احمد رادان “با اطلاعات به دست آمده از پلیس امنیت، بسیج، منابع مخبرین، مردم، شورایاری‌ها و وزارت اطلاعات” شناسائی شده اند دستگیر می کنند.

افراد دستگیر شده در مقابل دوربین های خبرنگاران و مردم محل مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و با انداختن قلاده هائی که چند آفتابه از آن آویزان است، به گفته ماموران “تنبیه” می شوند. به گزارش خبرگزاری فارس دستگیر شدگان پس از این مرحله به بازداشتگاه های پلیس اطلاعات و امنیت منتقل می شوند.

احمدرضا رادان، رئیس پلیس تهران که خود فرماندهی عملیات یگان های ضربت نیروی انتظامی در تهران طی عملیات شبانه را بر عهده دارد به خبرنگاران گفت: “برخورد پلیس با اراذل و اوباش برخوردی خشن و قاطعانه است”. عکس های خبرگزاری ها نیز حکایت از صحت سخنان فرمانده نیروی انتظامی تهران دارد چرا که در آن مامورانی که صورت خود را پوشانده اند با باتوم و دستبند، گونی، و آفتابه و قلاده در حال ضرب و شتم متهمان دیده می شوند.

آمار دستگیر شدگان در شب اول 52 نفر اعلام شد اما مقامات انتظامی در شب های بعد از ارائه آمار دستگیر شدگان خودداری کردند.

در این عملیات شبانه که از سه شنبه شب آغاز شده و کماکان ادامه دارد، سرکلانتری های 9 گانه تهران در همکاری با پایگاه های اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی با تقسیم بندی محلات تهران اقدام به دستگیری کسانی می کنند که سرهنگ احمدی معاون اطلاع رسانی این نیرو در خصوص آنان به خبرنگاران گفته است: “این افراد همگی از اراذل و اوباش مشهورند که با قمه و قداره موجب ناامنی در شهر می‌شدند و به همین خاطر این مجرمان را دستگیر و در همان محل ارتکاب جرم تنبیه می کنیم. “

طرح سراسری است

فرمانده پلیس تهران با اشاره به عملیات گسترده پلیس تهران در دستگیری اراذل و اوباش گفت: “دستگیری های مطلوبی داشتیم و اعلام می‌کنیم که نیروی انتظامی اجرای این طرح را تا زمانی که اراذل و اوباش در تهران وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد”.

وی در مورد تعریف نیروی انتظامی از اراذل و اوباش گفت: “بر اساس تعریف ارایه شده در خصوص متهمان این حوزه، افرادی که شرارتهای آنها ویژه بود و یا شاید هم در برخی موارد مردم از آنجا که نسبت به اقدامات مجرمانه آنها طرح شکایت کرده و از عکس‌العملشان ترس و واهمه داشتند، دستگیر شدند”.

رادان با تاکید بر اینکه 99 درصد افراد دستگیر شده در این لایه نزد پلیس دارای سوءسابقه بودند، گفت که در شب اول “70 درصد از اراذل و اوباش شناسنامه‌دار که بالغ بر 60 تن بودند، دستگیر شدند. و 70 درصد لایه دوم یعنی افرادی که نوچه اشرار ویژه بودند نیز در جریان آغاز اجرای این طرح دستگیر شدند”. به گزارش ایسنا فرمانده انتظامی تهران بزرگ با خودداری از اعلام اینکه بیشترین عملیات پلیس تهران در کدام نقاط پایتخت انجام شده است، اظهار داشت: “این عملیات تحت سرپرستی سرکلانتری‌های 9 گانه تهران صورت گرفت و تمامی این افراد در مخفیگاه، منازل و یا پاتوقهای خود دستگیر شدند”.

وی به پایتخت‌نشین‌ها قول داد که تا زمانی که تنها یک شرور در تهران باشد، انجام این عملیات ادامه پیدا کند.

بازداشگاه ویژه

رادان در خصوص نحوه تکمیل و محاکمه افراد دستگیر شده نیز گفت: “متهمان دستگیر شده تا پایان مراحل تحقیق بدون محدودیت زمانی برای تکمیل بررسی‌ها در بازداشتگاه‌های پلیس نگهداری می‌شوند”. وی از ایجاد بازداشتگاههای مخصوص برای نگهداری این افراد خبر داد و گفت: “مکانهای مشخصی جهت نگهداری و انجام تحقیقات از این افراد تعیین شده است‌ و این در حالیست که پلیس پیش از دستگیری به قدر کافی از گزارشهای مردمی و اطلاعات پلیسی مستند تهیه کرده است”.

وی با اشاره به انجام هماهنگی با قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: “با اجرای این طرح شاهد این خواهیم بود که اشرار زانوی تعظیم در برابر مردم بزنند و شرارت را کنار بگذارند”.

محمود سالارکیا، معاون دادستان تهران هم با اشاره به دستگیری 60 نفر در جریان طرح مبارزه با اراذل و اوباش گفت:” این افراد ظرف 24 ساعت به مقامات قضایی معرفی می شوند و پس از تکمیل پرونده برای آنها قرار صادر می شود”. سالارکیا افزود:“در طرحی که آغاز شده خوشبختانه با اقدام به موقع نیروی انتظامی تعدادی از افراد سابقه دار یا کسانی که از قبل شناسایی شده یا متواری بودند، دستگیر شدند”.

اول ورزشکاران بعد هنرمندان و افراد سیاسی

فرمانده کل نیروی انتظامی، اسماعیل احمدی مقدم نیز طی اظهاراتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر کرد، گفت: “با کسانی که بخواهند در جامعه ‌اشاعه فحشا، فتنه‌انگیزی، فساد فی‌الارض و ترویج فساد نمایند، به شدت برخورد می‌کنیم”. وی فساد رایج در کشور را توطئه دشمنان خواند. احمدی مقدم برای اولین بار از ورزشکاران، هنرمندان و افراد سیاسی به عنوان قربانیان فساد نامبرد و گفت: “دشمن با به دام انداختن افراد مشهور مانند ورزشکار، هنرمند و حتی افراد سیاسی، باورهای عمومی را تخریب می‌کند و این اقدامات کاملا هدفمند است”.

یک روز پس از این اظهارات مدیر کل تربیت بدنی فارس گفت: “با اجرای طرح امنیت اجتماعی در باشگاه های ورزشی در شهر شیراز، ورزشکاران از امنیت کافی برای ادامه ورزش سالم برخوردار می‌شوند”.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا کمانه، شنبه در جلسه بررسی چگونگی اجرای طرح ارتقای امنیت در باشگاه‌های ورزشی شهر شیراز، مخلان نظم و امنیت را به میکروب تشبیه کرد و از پلیس خواست با تداوم برخوردهای قانونی، ریشه افراد ناباب را بخشکاند. وی با بیان اینکه باشگاه‌های ورزشی باید انسان ساز بوده و ورزشکاران الگوهای نسل جوان باشند، اضافه کرد: “مدیران باشگاه‌ها باید توجیه باشند که چه وظیفه مهمی را بر دوش دارند و به همین دلیل باید به دقت مراقب سلامت باشگاه باشند و از تردد افراد ناباب به این محیط ها جلوگیری کنند”.

همزمان رئیس پلیس اطلاعات و امنیت استان فارس نیز با هشدار به افراد و گروه‌هایی که در مقابل طرح امنیت اجتماعی قرار گرفته اند، گفت: “با تمام کسانی که بخواهند در مسیر اجرای طرح مشکل ساز شوند، برخورد قانونی خواهد شد”. اسدالله اسدی با اشاره به “ضرورت اجرای طرح امنیت اجتماعی در بخش های مختلف جامعه” گفت: “سالن های ورزشی از جمله اماکن عمومی به شمار می روند که به دلیل داشتن مخاطبان خاص از قشر جوان در نوک پیکان حمله دشمان فرهنگ قرار دارند”. ابراهیم عزیزی فرماندار شیراز نیز اعلام کرد: “اگر محیط ورزش در معرض آلودگی‌ قرار گیرد، مشکل خیلی سریعتر به ارکان دیگر جامعه تسری پیدا خواهد کرد”.

به گزارش خبرگزاری فارس باشگاه‌های بیلیارد و بدنسازی اولین باشگاه‌های هستند که طرح امنیت اجتماعی در اماکن ورزشی در آنان به اجرا گذاشته می شود.

در قانون آفتابه و الاغ نداریم

اجرای عملیات شبانه یگانهای ویژه و ضربت در تهران با واکنش نیز همراه است. دادستان کل کشور، در ارتباط با عملکرد نیروی انتظامی در ارتباط با برخورد با اراذل و اوباش گفت: “اصل کار نیروی انتظامی قابل تقدیر است اما باید مراقبت لازم صورت گیرد تا امر خلافی انجام نگیرد، مردم نیز به طور حتم در اجرای این طرح همکاری خواهند کرد”. دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: “باید بر نیروهایی که در صحنه فعالیت می کنند، نظارت لازم اعمال شود تا در کمال صحت و همراه با مسئولیت پذیری انجام وظیفه کنند”.

رضا‭ ‬جعفری، ‭ ‬جانشین‭ ‬سرپرست‭ ‬دادسرای‭ ‬جنایی‭ ‬تهران، برخوردهای‭ ‬اخیر‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬با‭ ‬متهمان‭ ‬را‭ ‬نامناسب‭ ‬دانست‭ ‬و‭ ‬افزود ‮”طبق‭ ‬قانون‭ ‬برای‭ ‬هر‭ ‬جرمی، ‭ ‬مجازاتی‭ ‬تعیین‭ ‬شده‭ ‬است‮. ‬‭ ‬مجازات‭ ‬جرم‭ ‬سرقت، ‭ ‬زندان، ‭ ‬رد‭ ‬مال‭ ‬و‭ ‬شلاق‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬آفتابه‭ ‬گردن‭ ‬انداختن، ‭ ‬سوار‭ ‬الاغ‭ ‬کردن‭ ‬و‭ ‬گرداندن‭ ‬متهم‭ ‬در‭ ‬قانون‭ ‬نیامده‭ ‬است”‮. ‬‭

‬وی، ‭ ‬این گونه‭ ‬برخورد‭ ‬را‭ ‬سبب‭ ‬جری‮ ‬تر‭ ‬شدن‭ ‬متهم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬بین‭ ‬رفتن‭ ‬خوی‭ ‬انسانی‭ ‬آنها‭ ‬و‭ ‬سبب‭ ‬انجام‭ ‬جرم های‭ ‬بزرگ تر‭ ‬دانست‭ ‬و‭ ‬درباره‭ ‬تعریف‭ ‬قانونی‭ ‬اراذل‭ ‬و‭ ‬اوباش‭ ‬گفت‮: “در‭ ‬قانون‭ ‬تعریفی‭ ‬از‭ ‬اراذل‭ ‬و‭ ‬اوباش‭ ‬نداریم”‮. ‬ جعفری‭ ‬افزود‮: “‬طبق‭ ‬ماده‮ ‬‭ ‬‮618 ‬قانون‭ ‬مجازات‭ ‬اسلامی‭ ‬برای‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬تعرض‭ ‬به‭ ‬افراد‭ ‬جامعه‭ ‬یا‭ ‬حرکات‭ ‬نامتعارف‭ ‬موجبات‭ ‬سلب‭ ‬آسایش‭ ‬و‭ ‬امنیت‭ ‬عمومی‭ ‬را‭ ‬فراهم‭ ‬کنند، ‭ ‬حبس‭ ‬و‭ ‬شلاق‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬است‮”.

جعفری‭ ‬با‭ ‬بیان‭ ‬اینکه‭ ‬ ‬اجرای‭ ‬حکم‭ ‬قطعی‭ ‬بر‭ ‬عهده‭ ‬دادسرا‭ ‬و‭ ‬نیروی‭ ‬انتظامی‭ ‬است، ‭ ‬گفت‮: “‬طبق‭ ‬ماده ‮۹۱‬قانون‭ ‬مجازات‭ ‬اسلامی‭ ‬دادگاه‭ ‬می‮ ‬تواند‭ ‬کسی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬ارتکاب‭ ‬جرم‭ ‬عمدی‭ ‬به‭ ‬تعزیر‭ ‬یا‭ ‬مجازات‭ ‬بازدارنده‭ ‬محکوم‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬تتمیم‭ ‬و‭ ‬تکمیل‭ ‬حکم‭ ‬بازدارنده، ‭ ‬مدتی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬حقوق‭ ‬اجتماعی‭ ‬محروم‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬اقامت‭ ‬در‭ ‬نقاط‭ ‬معین‭ ‬ممنوع‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬اقامت‭ ‬در‭ ‬محلی‭ ‬معین‭ ‬مجبور‭ ‬کند… در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬محکوم‭ ‬به‭ ‬تبعید‭ ‬یا‭ ‬اقامت‭ ‬اجباری‭ ‬در‭ ‬نقاط‭ ‬معین‭ ‬در‭ ‬اثنای‭ ‬اجرای‭ ‬حکم، ‭ ‬محل‭ ‬را‭ ‬ترک‭ ‬کند، ‭ ‬این‭ ‬حکم‭ ‬تبدیل‭ ‬به‭ ‬جریمه‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬موارد‭ ‬از‭ ‬باب‭ ‬تکمیل‭ ‬مجازات‭ ‬استفاده‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬قانون، ‭ ‬آفتابه‭ ‬گردن‭ ‬انداختن‭ ‬قید‭ ‬نشده‭ ‬است”. ‬‭

این درحالی است که علیپور رئیس پلیس امنیت عمومی تهران در جواب منتقدان به عملیات یگان های ضربت، به خبرنگاران گفت: “نیروی انتظامی هیچ حرکتی را بدون پشتوانه قضایی انجام نمی دهد و برخورد با اراذل و اوباش کاملاً قانونی است”. وی ادامه با تاکید برقانونی بودن عملیات پلیس گفت: “انتقادکنندگان از این طرح آگاهی کافی را در این خصوص ندارند و بهتر است با دادستان تهران در این باره مشورت کنند”.

خطر بزرگ

رئیس کل دادگستری استان تهران درخصوص اجرای طرح جمع آوری اراذل و اوباش گفت: “احتمال می دهم نیروی انتظامی در خصوص این کاری که شروع کرده با دادسرای تهران یا دادستان و معاونت های آن هماهنگی هایی انجام داده است”. وی با اشاره به اینکه اگر جرایم مشهود باشد، نیروی انتظامی می تواند اقداماتی انجام دهد، گفت: “در غیر این صورت به مجوز قضایی نیاز است و اینکه نیروی انتظامی بدون مجوز این کار را شروع کرده باشد امری بسیار بعید به نظر می رسد”.

علیرضا آوائی تاکید کرد: “مجموعه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی موظف هستند از همه ظرفیت های قانونی علیه این افراد برای استقرار امنیت که وظیفه حاکمیت است، استفاده کنند؛ اما آیا ما حق داریم به خاطر استقرار امنیت حق دفاع را از متهم بگیریم؟ قطعاً قوانین این اجازه را به ما نداده است و همان مردمی که از اشرار و مزاحمت های آنان گلایه می کنند از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی توقع برخوردی انسانی، منصفانه، عادلانه و در عین حال قاطع دارند و اگر از ما به عنوان دستگاه قضایی، انتظامی و سیستم امنیتی و هر رکن از حکومت رفتارهایی ببینند که تلقی شان این باشد که این اقدامات غیرانسانی و ظالمانه است، آرامشی را که به دنبال آن می گردند، به دست نمی آورند چرا که احساس می کنند در این جا سلایق حاکم است نه قانون”.

وی گفت: “مردم در جامعه یی احساس امنیت می کنند که بدانند رفتار حکومت قابل پیش بینی است و در قالب های مشخصی به جرایم رسیدگی می شود. اگر ما کوتاه بیاییم، اشتباه کرده ایم، نظام را به مخاطره انداخته و مردم را مایوس کرده ایم و اگر هم به خاطر برقراری امنیت تندروی و از قانون تجاوز کنیم و مرتکب منکرات شویم هم انحراف بزرگ و خطری بزرگ برای نظام و جامعه ایجاد کرده ایم”.