معاون روحانی: دولت درباره پارازیت‌ها موضع شفاف داشته باشد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» پیگیری بی‌نتیجه موضوع امواج خطرآفرین

گویا از یکشنبه ۳۰ آذر که معصومه ابتکار وعده پیگیری موضوع پارازیت‌ها را تکرار کرد تا یکشنبه ۳ خرداد، راه درازی طی نشده و رییس سازمان محیط زیست همچنان از “ابهامات موجود” صحبت می‌کند که مانع نظارت و پایش امواج شده است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که از زمان حضور در شورای شهر تهران پیگیر امواج زیان‌آور پارازیت‌ها بوده، در آخرین اظهارنظر خود به شکل تلویحی از دولت انتقاد کرده و خواستار اتخاذ موضعی روشن و شفاف شده است: “دولت یازدهم در این زمینه باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند از حیطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختیاراتی ندارد.”

ابتکار در عین حال معتقد است که تبدیل این موضوع به “تشویش اذهان عمومی” فایده‌ای ندارد، ضمن اینکه دولت حسن روحانی از ابتدای روی کار آمدن به این موضوع توجه داشته است.

او در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا درباره نتایج به دست آمده از سوی کارگروه بررسی پارازیت‌ها توضیح داده است: “کمیته‌ای خاص بحث پارازیت ها تشکیل شد و پایش‌هایی را انجام داد، اما در همان زمان اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت و نامشخص بودن تعداد مراکز و محل ها نمی توان اعداد و رقم را با قطعیت اعلام کرد.در آن زمان آقای واعظی که مسئولیت را در کمیته به عهده داشتند اعلام کردند در این موضوع نگرانی دارند و این امر باید تحت کنترل باشد.”

عالی‌ترین مقام مرتبط با محیط زیست در ایران، وزارتخانه‌های ارتباطات و وزارت بهداشت را صاحب مسوولیت معرفی اما اضافه کرده “ابهامی که در مسئله هست کار را به اینجا رسانده است”.

 

نماینده مجلس: پارازیت بدون ضرر وجود ندارد

بحث تشکیل کارگروهی برای سنجش میزان پارازیت در ایران و زیان‌های حاصل از آن، در اسفند ماه سال گذشته و با اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس طرح و پیگیری شد. کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست گفته بود که پس از بررسی اثرات بیولوژیکی امواج رادیویی و میکروموج‌ها (پارازیت‌ها) به این نتیجه رسیده که این امواج ضمن امکان ایجاد سرطان در بافت‌های نرم بدن باعث تداخل در سیستم هدایت هواپیما، تاثیرات منفی روی مغز و اعصاب، تاثیر منفی روی جنین، عقیم شدن مردان و افزایش دمای بدن می‌شود.

او تاکید کرده بود که امواج پارازیتی بدون ضرر وجود ندارد ضمن اینکه هر چه این امواج مدت بیشتری با بدن برخورد داشته باشند خطرناک‌تر خواهند بود. همچنین تاثیر این امواج بر روی کودکان بیشتر از دیگر افراد جامعه است تا آنجا که کودکان خیلی زود به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

پس از آن بود که یک عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد کارگروهی متشکل از وازرتخانه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست،‌ نهاد ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیما برای بررسی موضوع پارازیت‌ها تشکیل شود. به گفته رسول خضری، ادامه وجود پارازیت‌ها به دلیل ضررهایش در کشور معنایی ندارد: “باید با کار فرهنگی مردم را از دیدن کانال‌های نامناسب ماهواره‌ای دور کنیم نه اینکه روی به ایجاد پارازیت نماییم. این کار یک کار نرم افزاری است و نمی توان از ابزار سخت‌افزاری استفاده کرد.”

اما همه نمایندگان مجلس چنین نظری ندارند. پیش از این و در آبان ماه سال گذشته، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌گو با “روز” عنوان کرده بود که هیچ پژوهش مستندی سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها را تایید نمی‌کند.

محمد حسین قربانی گفته بود: “این مساله را چندین بار در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دادیم. از کارشناسان مختلف در حوزه‌های تخصصی دعوت کردیم بررسی کنند که آیا پارازیت‌ها باعث سرطان، بیماری‌های روحی روانی یا مغر و اعصاب می‌شوند یا خیر. اما گزارشی مستند و مبتنی بر علم به ما داده نشد که پارازیت‌ها سرطان زا‌ هستند. می‌توان گفت بسیاری از گفته‌های این و آن و حرف و حدیث‌هایی که بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، سیاسی هستند.”

این درحالی است که معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در مهر ماه ۹۳ به صراحت خواستار توقف پارازیت‌ها شده و آنها را سرطان‌زا دانسته بود. سعید متصدی توضیح داده بود: “پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود.”

اما این موضوع پس از آن چندان جدی گرفته نشد و اکنون با گذشت بیش از ۸ ماه، چنین جدیتی در سخنان معصومه ابتکار دیده نمی‌شود و به نظر هم نمی‌رسد که پارازیت‌ها لااقل در آینده نزدیک متوقف شوند.

 

پارازیت‌اندازی، از ۸۸ تا به امروز

هیچ گاه متولی اصلی ارسال پارازیت‌ها در ایران به طور رسمی معرفی و اعلام نشده است اما در روایت‌های مختلف نهادهای امنیتی و یا سپاه به عنوان عامل ارسال پارازیت به منظور از کار انداختن شبکه‌های ماهواره‌ای نام برده می‌شود. ارسال پارازیت در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و در جریان اعتراضات مردمی به اوج خود رسید و با تداوم این سیاست ، بی‌بی‌سی، رادیو و تلویزیون خارجی فرانسه، دویچه وله، رادیوی جهانی هلند، و صدای آمریکا به طور رسمی از حاکمیت ایران، به دلیل پارازیت اندازی روی فرکانس‌هایشان، انتقاد کردند. همچنین شیرین عبادی و هادی قائمی، دو فعال حقوق بشر ایرانی خدمات شرکت‌های ماهواره‌ای غربی به صدا و سیمای حمهوری اسلامی را هدیه‌ای به جمهوری اسلامی توصیف کردند.

در نهایت هم در مهر ماه ۱۳۹۱ لغو سرویس دهی به رسانه‌های جمهوری اسلامی توسط هات‌برد در دستور کار قرار گرفت اما مشخص نشد که این محدودیت چرا و به چه شکل برطرف شد.

در همان زمان رئیس مرکز تحقیقات سلولی بیمارستان صارم که به شکل تخصصی به بررسی دلایل افزایش سقط جنین و بارداری‌های خارج از رحم در چند سال اخیر می‌پرداخت اعلام کرده بود که “طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیر عمدی بین ۵.۳ وات درصد و آمار بارداری خارج از رحم حدود ۲ درصد افزایش یافته ‌است.”

ابوطالب صارمی به عدم اعلام موضع رسمی وزارت بهداشت درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت انسان اشاره و تاکید کرده بود که این تشعشع‌ها می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

او همچنین تایید کرده بود که “امواج الکترومغناطیسی که مردم آن را حس نمی‌کنند، عوارض متعددی روی آنان داشته، سبب سردرد، بی حوصلگی، عصبانیت، بی‌قراری و افسردگی می‌شود.” همچنین اینکه “این امواج سلول‌های جنسی مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقص سلول‌های جنسی و ناباروری را در مردان به دنبال دارد و بر کیفیت تخمک و اسپرم نیز آثار منفی بر جای می‌گذارد.”

از آن زمان تاکنون به تناوب موضوع خطرآفرین بودن ارسال پارازیت طرح می‌شود اما پارازیت‌اندازی همچنان برقرار است و با شدت و ضعف، مانع از دستیابی ایرانیان به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شود.