دو دوگویی به پایان رسید

نویسنده
آرش معتمد

» دویست میلیون تومان، بهای خشم خامنه ای

کمتر از یک ماه پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی “دو دو” کردن نمایندگان را “رذیلانه” خواند، مجلس هشتم سیستم عددی رای گیری مجلس را تغییر داد تا بیان مخالفت ها، سرو صدای گذشته را در مجلس به پا نکند. گرچه برخی نمایندگان پس از آنکه هیات رئیسه فریاد “دو دو” را ممنوع کرد، از تمهید دیگری برای بیان مخالفت همراه با سروصدا بهره گرفته اند.

مجلس جمهوری اسلامی دیروز تصمیم گرفت پس از سه دهه با صرف دویست میلیون تومان دستگاه های رای گیری جدید و با عملکرد متفاوتی را برای رای گیری به صحن مجلس بیاورد. با نصب دستگاه جدید نمایندگان مجلس دیگر نمی توانند  ”دو دو” بگویند چرا که در مونیتور آن واژه های “موافقم، مخالفم و ممتنعم”  جایگزین اعداد شده اند.

این تغییر باعث می شود تا نمایندگانی که پیشتربرای بیان مخالفت خود با لوایح، طرح ها و جلسات رای اعتماد، “دو دو” می کردند از این به بعد با واژه “مخالفم” موضع خود را اعلام کنند.

 

وقتی “دو دو” بحث برانگیز شد

این تغییر پس از آن در نظر گرفته شد که آیت الله خامنه ای برخورد نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد وزیر ورزش و جوانان را “رذالت”نامید. در آن روز خردادی تنها صدایی که از مجلس به گوش می رسید “ دو دو” بود.

فریاد های نمایندگان مجلس زمانی بلند تر شد که محمود احمدی نژاد، رئیس دولت مستقر پشت تریبون مجلس رفت تا از حمید سجادی – وزیر پیشنهادی – خود دفاع کند. گفتنی است این جلسه از رادیو به صورت مستقیم پخش می شد و صدای نمایندگان مخالف احمدی نژاد چنان بالا بود که بسیاری از شنوندگان نتوانستند دفاعیات احمدی نژاد را که در غریو نمایندگان گم شده بودبشنوند.

اوضاع مجلس زمانی برای دولتی ها بدتر شد که هنگام بررسی صلاحیت وزیر، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس خطاب به نمایندگان دولت که در صحن علنی مجلس تردد داشتند تذکر داد که “سر جای” خود بنشینند.

 

“دو دو یعنی چه؟”

رفتار نمایندگان با احمدی نژاد و تیم همراه  به گونه ای بود که کمتر از 24 ساعت بعد رهبر جمهوری اسلامی هیات رئیسه پارلمان را به بیت خود فراخواند تا آن ها را سرزنش کند. روزآنلاین پنجم مرداد متنی را منتشر کرد که متن کامل سخنان رهبر جمهوری اسلامی در جلسه مذکور در آن آمده بود.در این متن آیت الله خامنه ای با توهین آمیز خواندن رفتار نمایندگان با احمدی نژاد  از آن ها  پرسیده: “دو دو یعنی چه؟ همین مانده که یقه یکدیگر را بگیریم و بر سر و کله هم بزنیم مثل برخی کشورهای دنیا، من جدا نگران شدم، چیکار کنیم؟”

گفتنی است دو روز پیش از جلسه بحث برانگیز رای اعتماد به وزیر ورزش، نمایندگان برخورد مشابهی با وزیر کار داشتند که برای بیان توضیحات پیرامون وضعیت اشتغال به مجلس فرا خوانده شده بود. زمانی که وی  می گفت به موجب آمار در سال گذشته  ”یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل”  در کشور ایجاد شده است، فریادهای “دو دو” نمایندگان در اعتراض به این آمار صحن مجلس را فرا گرفت.

 

گله خامنه ای از لاریجانی

شکاف میان مجلس و دولت زمانی به اوج خود رسید که احمدی نژاد از پذیرش حکم ایت الله خامنه ای مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات سرباز زد و دو هفته از حضور در جلسات هیات دولت خودداری کرد. پس از آن مجلس به همراه سپاه شدید ترین حملات در شش سال گذشته را علیه دولت دهم ترتیب داد. حملاتی که ظاهرا از انتظار رهبر جمهوری اسلامی فراتر رفت و باعث شد تا وی در  جلسه اول تیرماه، علی لاریجانی را مورد ملامت قرار دهد و خطاب به وی بگوید: “بنده  از آقای لاریجانی و معاونانش و نواب رئیس، گله دارم، دیروز وقتی «دو دو» کردند، آقای لاریجانی باید صبحت آقای رئیس جمهور را متوقف می کرد و به جماعت اقلیتی که دو-دو می کردند، حمله می کرد، اینها مجلس را جلوی مردم بی آبرو می کند، اینها که “دو-دو” می کنند از نظر تعداد اقلیت هستند، باید به اینها حمله می کردید.”

علی لاریجانی در آن جلسه ضمن ابراز ندامت از رفتار مجلس، تقصیر را گردن عزت الله ضرغامی انداخت و گفت این صدا و سیما بود که روی “دو دو” گفتن نمایندگان متمرکز شد و آن را “برجسته” کرد. این چنین بود که رهبر جمهوری اسلامی ضرغامی را نیز مورد عتاب قرار داد: “به آقای ضرغامی بگویید، تلویزیون گناه کرد، هم گناه قانونی، هم گناه دینی.”

معمولا این جلسات محرمانه تلقی می شود، اما فاطمه آلیا، از طرفداران دولت، در اقدامی بی سابقه از پشت تریبون مجلس به افشای بخشی از اظهارات خصوصی رهبر با نمایندگان پرداخت و روح الله حسینیان هم گفت آیت الله خامنه ای رفتار نمایندگان با دولت را “رذیلت” خوانده است.

 

راه جدید : کوبیدن بر میز

پس از این کشمکش ها بود که هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفت با صرف “دویست میلیون تومان” سیستم رای گیری مجلس شورای اسلامی را تغییر دهد.هر چندمشخص نیست دستگاه جدید هم بتواند به آرامش صوتی در مجلس کمک کند. چرا که برخی از نمایندگان  پس از ممنوع شدن استفاده از “ دو دو” تمهید دیگری برای ابراز مخالفت خود پیدا کرده اند.

در جلسه هفتم تیر، نمایندگان نشسته بر کرسی های خود، با دست بر میز می کوبیدند تا نطق یکی از نمایندگان حامی دولت را به چالش کشند.

دو روز پیش از آن علی لاریجانی خبر داده بود که هیات رئیسه “دو دو” گفتن را قدغن کرده است. هیات رئیسه مجلس حتی بنا داشت نام کسانی را هم که “دو دو” می گویند از تریبون مجلس اعلام کند تا از طریق رادیو  اسامی این نمایندگان پخش گردد.

گفتنی است حسین فدایی از اعضای هیات رئیسه مجلس در دیدار خصوصی با رهبر جمهوری اسلامی به اندازه ای وی را از شکاف های اخیر برآشفته دید که خطاب به او  گفت: “من شرمنده هستم که شما را در این وضعیت می بینم، خدا ما را ببخشد، بحمدالله رهبری خوب دقت دارند، ما روحا آزار دیدیم، طلب بخشش و دعا داریم.”