زیاد از حد پررو نباش

نویسنده

» مقاله ای از اکونومیست

یک ماه پیش، دادگاهی حسین درخشان ایرانی- کانادایی را به حدود 20 سال حبس محکوم کرد که این طولانی ترین زندان برای یک بلاگر است.اتهامات او خیلی مسخره است. او به همکاری با دشمنان خارجی و توهین به اسلام متهم شده است.

حسین درخشان که به او لقب “ پدر وبلاگ نویسی” ایران را داده اند در اوایل دهه گذشته اولین خودآموز وبلاگ نویسی به زبان فارسی را منتشر کرد تا آغازگر موج فعالیت های بلاگر ها در ایران باشد. امروز در ایران در حدود 75 هزار وبلاگ وجود دارد.

حسین درخشان که سال ها منتقد سرسخت حاکمان ایران بود، در وبلاگش سفر به اسرائیل را به رخ کشید و همین کار باعث شد تا اتهام همکاری با دشمنان خارجی به او زده شود. اما اخیرا او شروع به دفاع از دولت محمود احمدی نژاد کرده ودیگر نگران این نبود که به خاطر کارهای گذشته اش بازداشت شود. اما وقتی در نوامبر 2008 به ایران بازگشت، دستگیرشد.

ایران در دستگیر کردن بلاگر ها تنها نیست. دولت های خاورمیانه به طور فزاینده ای از فعالیت های اینترنتی شهروندانشان نگران شده اند.استفاده از اینترنت در منطقه رو به افزایش است و از سال 2000 ـ به نقل از آمار اینترنت جهانی که استفاده جهانی از اینترنت را بررسی می کند ـ نوزده برابر شده است که نسبت به کل جهان 5 برابر افزایش نشان می دهد؛ به همین دلیل تعداد کسانی هم که به دلایل چیزهایی که در اینترنت می نویسند با آنان برخورد می شود، افزایش پیدا کرده است.

براساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس، دستکم 17 “شهروند اینترنتی” در خاورمیانه زندانی شده اند: هشت نفر در ایران و بقیه در بحرین، مصر، مراکش، عربستان سعودی، سوریه و امارات متحده عربی. چین به نسبت  بقیه کشور ها فشار بیشتری بر کاربران اینترنتی می آورد اما خاورمیانه هم با فاصله کمی پشت سر آن قرار دارد.

اوایل ماه گذشته، مقامات سوریه تایید کردند که در ماه دسامبر 2009، طل الملوحی، دختردانشجوی 19 ساله را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده اند. او 9 ماه بدون تفهیم اتهام، زندانی بود.اوایل امسال، وبلاگ نویس لبنانی، سلمه، بعد از نوشتن مطلبی کنایه آمیز درباره میشل سلیمان، رئیس جمهور این کشور، مورد بازجویی قرار گرفت.

مصر فقط کمی بهتر است. دو پلیس این کشور، مرد جوانی به نام محمد خالد سعید را بیرون از یک کافی نت در اسکندریه تا سرحد مرگ کتک زدند؛ گفته می شود که او در وبلاگش ویدئویی گذاشته بود که پلیس را متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر کرده بود. این اتفاق باعث اعتراضات خشمگین در عرصه اینترنت و خیابان ها شد. یک بلاگر مصری دیگر به نام عبدالکریم نبیل سلیمان، به دلیل انتقاد از مقامات مذهبی و دولتی در وبلاگش، در نوامبر 2009، دستگیر شد. او هنوز در زندان است. بحرین هم نسبت به این موضوع بسیار حساس است. علی عبد الامام، وبلاگ نویس معروف، ماه گذشته به جرم نشر اکاذیب در فضای اینترنتی زندانی شد.

دولت ها نه تنها قوانین وحشتناک موجود را بکار می گیرند، بلکه در تلاش هستند که قوانین جدیدتری وضع کنند. قوانین جدید رسانه های اینترنتی در عربستان، کاربران را موظف کرده تا خود را ثبت کنند. یک خبر خوش نادر مربوط به اردن است که دولت قوانین دست و پا گیر موجود را حذف کرده است؛ این قوانین  به دولت اجازه می داد کسانی را که نوشته هایشان مقامات را عصبانی می کرد، تنبیه کند. این تغییر بعد از یک اعتراض اینترنتی شدیدالحن داده شد.

مقامات از وقتی خود وارد دنیای اینترنت شده اند، فضا را بهتر درک می کنند. بعد از تظاهرات بزرگ سال گذشته در ایران، آنها تصاویر معترضین را در اینترنت گذاشتند تا شناسایی شوند. در ماه مه امسال فرمانده سپاه تایید کرد که حکومت برای تخریب فعالیت های مخرب در فضای مجازی، یک “ارتش سایبری” تشکیل داده است. این واحد سپاه از آن زمان ده ها سایت را هک کرده و گفته می شود از این طریق صد ها ایرانی دستگیر شده اند.

دولت های غربی و فعالان حقوق بشر نگران سرنوشت بلاگر ها هستند. در ماه ژانویه هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، از آزادی اینترنت دفاع کرد. اخیرا برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است:« ما باید از مخالفان سایبری مانند مخالفان سیاسی، حمایت کنیم.»

 

اکونومیست، 21 اکتبر