نیهیلیسم کامو در سینما

نویسنده
امیر ممبینی

» نگاه/ سینمای جهان

بیگانه/ بر اساس رمان آلبر کامو/ کارگردان: لوچینو ویسکونتی/ بازیگران: مارچلو ماسترویانی٬ آنا کارینا

 

رمان بیگانه داستان یک مرد به نام مرسو است که مرتکب قتلی می‌شود و در سلول زندان در انتظار اعدام خویش است. داستان در دههٔ ۳۰ در الجزایر رخ می‌دهد٬ زمانی که مستعمره فرانسه بود. مرسو انسانی است بی تفاوت و تمثال فلسفی نهیلیسم آلبر کامو است. او میلی به پیشرفت و شرکت در بازی سطحی زندگی رایج ندارد. سخت درونگرا است و ضمیر او در بی معنی بودن هستی غرق شده است. مرسو مرتکب قتل میشود و محاکمه میگردد. علاوه بر قتل به بی خدایی و کفر نیز متهم میشود که در آن دوران الجزایر خود بد تر از قتل نفس بود. و داستان همینگونه در عالم بی تفاوتی مرسو طی میشود تا … مرسو کامو را درون خود دارد. و کامو هیچ را درون خود دارد!

برخی کامو را روشنفکر روشنفکران گفته اند. بیشتر به خاطر حرکت ویژه مغز او در جنگل ایدیشه ها و اندیشه ورزی شورشگرانه مناسب دورن و دورانسازی خاص خود. نهیلیست بودن در زمانی که اوج عصر تعهد در ادبیات و سیاست روشنفکری بوده است کامو را در نوع خود ویژه میکرد. تجدد ریختی و رفتاری کامو و عبور او از منعیات اموات فلسی و مذهبی وی را محبوب کرده بود. برخی فکر میکنند که نهیلیسم نامتعهد است. اما تعهد به یأس رسیده سرچشم عمده نهیلیسم کامو بوده است. در این فیلم که لوچینو ویسکونتی استاد جهانی سینما آن را ساخته است ما با کامو و جهان او در رمان بیگانه آشنا میشویم. مارچلو ماسترویانی٬ روشنفکرترین و برجسته ترین هنرپیشه تاریخ سینما از دید من٬ کسی که بیش از هر کس دیگری با کارگردانان بزرگ کار کرد و فیلمهای هنری بزرگ آفرید٬ در این فیلم دنیای درون کامو را به بهترین شکل ممکن بازی کرده است.

این فیلم را می توانید در این لینک تماشا کنید.