مونولوگ در حقیقت و ادبیات

نویسنده
بهاره خسروی

» ای‌بوک/ تازه‌های کتاب‌های الکترونیک

 

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ای بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

تمثال

نویسنده: رضا قاسمی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2012

70 صفحه

قیمت: 4,99€

مأمور - بذارید یه داستانی رو براتون تعریف کنم. یه بخشنامه اومد که برای جشن سالگرد، همه باید بیان تو رژه‌ی میدان “نجات ملی”. خب همه رفتند؛ حتا اونایی که اگه دستشون برسه خرخره‌ی طرفو می‌جوون. و از همه هم مضحک‌تر اینکه همدیگه رو زیر دست و پا له می‌کردند که به رئیس‌هاشون بگن: “ببینید لطفاً! خواهش می‌کنم یادتون نره که ما اومدیم‌ها!”

(سکوت)

مأمور - اما من نرفتم!

 (زن و مرد به هم نگاه می‌کنند.)

مأمور - فرداش منو خواستند.

(هر دو باز به هم نگاه می‌کنند.)

مأمور - می‌دونین طرف چی به من گفت؟: “اون کثافت‌های بزدلِ دو رو، حال آدمو به هم می‌زنن! من یه موی تو رو نمی‌دم به صدتا مثه اونا!”

لینک خرید

 

دریا نام دیگر من است

نویسنده: علی‌اکبر گودرزی طائمه

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: 2014

152 صفحه

قیمت: 4,99€

می‌گذرم از کوچه از شهر

سایه‌ام از نامی‌می‌گذرد

که هر روز کم رنگ‌تر می‌شود

بر دیوار تنهایی مانده است و

چشم چپش که در آن خورشید غروب می‌کند.

دُرنا‌ها از آسمان می‌گذرند

و صدای کبکی در سایه می‌ماند

زنبیل تنهایی‌ام را خالی می‌کنم

گوشه‌ای از دلم بر باد می‌رود

بر کنده‌ای خشک می‌نشسینم و

تو را از راهی که می‌روی باز می‌گردانم

به هم نگاه می‌کنیم آن پاییز یادمان می‌آید

مهتاب که می‌گذشت پای چپش می‌لنگید

و آهویی به جانب تاریکی می‌گریخت

چقدر جوان بودیم وقتی با سایه‌ها قد می‌گرفتیم

حالا دوباره ترا گم کرده‌ام

بی‌عشق زندگی گران و طولانی است

دیگر نمی‌بینمت اما برایت ستاره‌ای را می‌خوانم

که هنوز طعم جوانی را پنهان کرده است

وقتی می‌روی آن درخت تنها را به یاد بیاور،

من آنجایم.

لینک خرید

 

شطرنج با ماشین قیامت

نویسنده: حبیب احمدزاده

ناشر: H&S Media, Soureh Mehr

تاریخ انتشار: 2013

360 صفحه

قیمت: $12.00

شخصیت اصلی داستان “شطرنج با ماشین قیامت” رزمنده بسیجی جوانی است که در عملیاتی محرمانه برای یافتن محل استقرار رادار فرانسوی سامبلین، به واسطه همرزمش پرویز با افراد و شخصیت‌‌هایی درگیر می‌شود که به مرور ابهامات او درباره جنگ را برطرف می‌کنند.

لینک خرید

 

مونولوگِ پاره پاره‌یِ شاعر شما

نویسنده: اکبر سردوزامی

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: 2012

400 صفحه

قیمت: $18.00

شاید بهتر باشد این‌جوری شروع کنم: از وقتی که کم و بیش خودم را شناخته‌ام، هیچ‌وقت از آدم‌های عاقل و منطقی خوشم نیامده است. خودم هم هَروَقت خواسته‌ام عاقل و منطقی باشم، بعد از چند ساعت حالم از خودم به‌هم خورده است. عقل و منطق مالِ آدم‌هایِ حسابگر است. من همیشه از حساب و هندسه تجدید می‌شدم. شاید به‌این‌خاطر به‌این نتیجه رسیده‌ام که زندگی ارزش این‌همه حساب کتاب را ندارد.

در واقع سه دسته از آدم‌ها همیشه مرا جذب می‌کرده‌اند: بچه‌ها، شاعرها، دیوانه‌ها. دلیلش شاید این باشد که فکر می‌کنم هر بچه‌ای چیزی از شاعرها در خود دارد و هر شاعری چیزی از دیوانگان.

لینک خرید

ریشه‌‌ها و اندیشه‌ها

نویسنده: اشکان آویشن

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: 2012

554 صفحه

قیمت: $20.00

اشکان آویشن : “کتاب ریشه‌ها و اندیشه‌ها، حیات خویش را مدیون پیشنهادی است که انتشارت “H&S Media”، چندماه پیش با من در میان‌گذاشت. هدف انتشارات مزبور آن بود که مجموعه‌ای فراهم‌آید که ایرانیان مقیم خارج، خاصه، جوان‌ها بتوانند تصویری گویا اما نه مفصل از شخصیت‌های فکری، فلسفی و هنری ایران، در ابعاد گوناگونِ تصویری، کلامی و آوایی، در برابر خود داشته‌باشند. البته در روزگاری که می‌توان از طریق رسانه‌های الکترونیکی، از “شیرمرغ” تا “جان آدمیزاد”، نکته‌ها یا مطالب دلخواه را پیداکرد، شاید برای بسیارانی، طرح چنین پیشنهادی، چندان تازه و یا گره‌گشاینده به نظرنرسد. اما واقعیت آنست که این قابل دسترس‌بودن اطلاعات متنوع و پراکنده، بیش از هرزمان دیگری، آن را در معرض سوء استفاده و سهل انگاری افراد گوناگون قرار داده‌است. وقتی ما نتوانیم به اطلاعاتی که در اختیارمان قرار داد، اعتمادکنیم، به معنی آنست که ما در عمل، چیزی در اختیارنداریم. ..”

لینک خرید

 

حقیقت و ادبیات

نویسنده: عباس شکری

ناشر: Arast

تاریخ انتشار: 2012

234 صفحه

قیمت: $12.00

جستارهایی از میشل فوکو، ژان ماری گوستاولو کلزیو، یان ام. کلاوسن، ماریو وارگاس یوسا، جیمز وود، هانس شَی، گای اسکارپیتا، ژاک رویو، اریک اگه‌برگ و … در باره‌ی اثرهایی از جیمز جویس، ویلیام فاکنر، میلان کوندرا، کنوت هامسون، میکاییل لرمانتوف و ….

لینک خرید

 

رستم و شاهزاده سمنگان

نویسنده: اشکان آویشن

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: 2014

قیمت: $12.00

از رستم چه می‌دانیم؟ از مردی که “مَرد مردان” است، چگونه می‌توانیم تصویری ارائه‌دهیم که با تصویرِ آرزویی دل‌های مردم ایران، انطباق داشته‌باشد او مظهر شکست‌ناپذیری ابدی یک ملت است. در حالی‌که رستم شاهنامه، تصویر روشن‌تری دارد. او عظمت شاهان را دارد اما هرگز آرزوی شاهی نکرده است. با وجود این تصویر روشن و انسانی، او در متن شاهنامه، عمری ششصد ساله می‌یابد. باورکردنی نیست. اما آرزو کردنی‌است. اگر نه چنان بود، چگونه می‌شد در بستر رویدادهای فاجعه‌بار و پر فراز و نشیب این تاریخ افسانه‌ای، پشتوانه‌ای آن گونه داشت. آیا رستم، بازتاب نامیرایی یک ملت نیست؟ باید پذیرفت که اُفت و خیزهای زندگی شخصیت‌های شاهنامه، بخشی از زندگی ماست. اگر نبود، شاهنامه در جان مردم، باقی نمی‌ماند. من در این کتاب، آگاهانه تلاش‌داشته‌ام، شاهنامه را با شاهنامه به بازشناسی بگذارم. گاه اندیشیدن به یک مصراع فردوسی، برای من، اهمیت بیشتری از بسیاری مستندات علمی و تاریخی داشته‌است. در برخی از فرازهای کتاب، من بر برپاره‌ای از رویدادها، گفته‌ها و حرکت‌ها، تأکیدهای مجدد داشته‌ام. بدان‌جهت که آن موردها، گاه برای من چنان اندیشه برانگیز بوده‌اند که دوست‌داشته‌ام خواننده نیز از آن، بی‌بهره نماند.

لینک خرید