سه احتمال درباره جنگ و حمله خارجی

نویسنده
حسین محمدی

» در سایت رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد:

پس از یک دوره درگیری لفظی میان مقامات ایرانی و غربی، سرانجام سایت رهبر جمهوری اسلامی نیز شبح جنگ را جدی گرفته و به بررسی سه احتمال درباره درگیری نظامی پرداخته است. در همین حال یک فرمانده سپاه نیز تهدید کرده که در صورت حمله اسراییل، جمهوری اسلامی به این کشور حمله موشکی خواهد کرد.

بررسی ابعاد مختلف بروز جنگ میان ایران و غرب در سایت رهبر جمهوری اسلامی از آن روی اهمیت دارد که این سایت، در واقع منعکس کننده نقطه نظرات آیت الله خامنه ای است.

خامنه ای روز جمعه گذشته، در پیامی که برای جان‌باختگان حادثه انفجار پادگان بیدگنه صادر کرد، کشته‌شدگان را “شهدایی” دانست که “محصول تلاشهای آنان هم‌اکنون در اختیار مردان جهاد است” و از نیروهای نظامی خواست تلاش خود را بیشتر کنند تا “همه بیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه‌ی برکت و عروج برتر است”.

امیر محبیان، از تئوریسین‌های جریان اصول‌گرا، در یادداشتی، پیرامون احتمالات جنگ مینویسد “جنگ تمام عیار” که از طریق “مداخله نیروهای زمینی پس از یک عملیات هوایی مخرب” صورت می‌گیرد و هدف آن چیزی نیست جز “وارد کردن ضربه سنگین از طریق یک جنگ تمام کننده”. وی سپس از “جنگ به عنوان مقدمه هدف سیاسی” و “جنگ کانونی و نقطه‌ای” به عنوان دیگر احتمالات موجود یاد می کند و می گوید: “جنگ به عنوان مقدمه هدف سیاسی با هدف ضربه زدن به اعصاب کنترل‌گر نظام برای برهم زدن قدرت تعادل نظام اسلامی با هدف بروز آشوب داخلی یا نشاندن ایران پای میز مذاکرات تسلیم خواهد بود”.

وی همچنین از “جنگ کانونی و نقطه‌ای” به شکل “حمله نظامی به مراکز حساس نظام مانند مراکز هسته‌ای، سیاسی، اقتصادی یا نظامی” به عنوان احتمال سوم با “از کار انداختن ماشین تهاجمی نظام” یاد می‌کند.

این در حالی است که رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه و دستیار و مشاور آیت‌الله خامنه‌ای درباره احتمال بروز جنگ گفته است: “در صورت هرگونه اقدام نظامی و امنیتی علیه ایران، جغرافیای صحنه نبرد و مدیریت صحنه نبرد بر عهده جمهوری اسلامی ایران و بر عهده رهبری مقتدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای خواهد بود”. وی همچنین اضافه کرده که منطقه خاورمیانه در” دوران عدم اطمینان، عدم قطعیت و دوران سیالیت امنیتی و سیاسی و ناپایداری استراتژیک” به سر می‌برد.

یادداشت امیر محبیان در سایت رهبر جمهوری اسلامی پس از آن منتشر شد که در هفته گذشته و پس از انفجار در یک پادگان متعلق به سپاه پاسداران در ملارد، احتمال دست داشتن اسراییل در این حمله مطرح شد. این احتمال پس از انتشار اخباری از سوی نشریاتی چون تایم در همین زمینه، قوت گرفت.

گرچه مقامات جمهوری اسلامی، برخلاف دیگر اقدامات خرابکارانه در ایران، سعی دارند به هر شکل ممکن اسراییل را از اتهام فوق تبرئه کنند، اما نشریات غربی با توجه به سابقه حمله اسراییل به نیروگاه‌های هسته‌ای در عراق و سوریه، این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانند.

غلام‌علی رشید، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در این زمینه با بیان اینکه “موساد، سیا یا هر سرویس اطلاعاتی دیگر به‌هیچ‌وجه قدرت چنین کاری را ندارد افزوده است که “آنها هر حادثه طبیعی که در طول این 30 سال، از سقوط هواپیمای چندنفر از نظامیان گرفته تا هر حادثه‌ای که بر حسب مسائل معمول اتفاق افتاده را به خودشان نسبت داده‌اند”، وی اما درباره تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی گفته است: “آنها قدرت چنین کاری را ندارند و این یک نوع جنگ روانی است و معمولاً برای فشار بر اروپایی‌ها و سایر کشورهای دیگری که فکر می‌کنند، آمریکا را همراهی نخواهند کرد، این حرف‌ها را می‌زنند. البته ما همیشه آماده‌ایم و به پشتوانه قدرت موشکی که این شهید بزرگوار حسن تهرانی‌مقدم ایجاد کرده است، تمام مراکز اسرائیلی‌ها را در هم خواهیم کوبید”.

پیش از این حسن فیروزآبادی و علی لاریجانی نیز احتمال دست داشتن اسراییل در این انفجار را رد کرده بودند. حسن فیروزآبادی، در مراسم سومین روز جان‌باختگان این انفجار به صراحت گفت: “این حادثه و انفجار اخیر هیچ ربطی به آمریکا و اسرائیل ندارد و این جیغ‌ها و فریادها هم هیچ خللی در توان و قدرت انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌کند و نباید فریب آن را خورد”.

علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، نیز در این‌باره گفته بود: “دشمنان بیشتر از آنکه نشان دهند حادثه چیست، داستان‌سرایی کرده‌اند و حرف‌هایشان مهم نیست. آنها چه حادثه باشد چه نباشد دشمنی خود را ادامه می‌دهند”.

برخی رسانه‌ها درباره احتمال بروز خرابکاری در پادگان بیدگنه، به انتشار سه ویروس کامپیوتری در دو سال گذشته اشاره می‌کنند که یکی از آنها به طور مشخص برای خراب‌کاری در تاسیسات هسته‌ای و دیگری برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات برای حملات احتمالی به تاسیسات نظامی نوشته شده بود. مقامات جمهوری اسلامی نفوذ هر سه ویروس به تاسیسات و ادارات را تایید کرده‌اند.

انفجار اخیر در پادگان سپاه پاسداران ـ– که گفته می‌شود انبار موشک‌های شهاب 3 با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بوده ـ– و اظهار نگرانی‌های اسراییل از پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی و تهدید به حمله یک‌جانبه و پیشگیرانه، از دیگر دلایلی است که این احتمال را قوت می‌بخشد.

یک روز پس از این واقعه، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با ابراز خرسندی از آن گفت که امیدوار است که ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.

مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز، با اشاره به سخنان ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، گفته بود: “اسراییلی‌ها موجودات ضعیف و سخیفی هستند. در همین جا به اسرائیلی ها می گویم که از انفجاراتی نگران و گریان باشند که در بخش های مختلف اسراییل به گوش خواهد رسید”.

پیش از این حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، خبر از آن داده بود که این انفجار هنگام تحقیق روی یک سلاح جدید اتفاق افتاده است. وی اعلام کرده بود که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال “تحقیق روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود”، اما انفجار اخیر “تولید این محصول را تنها برای دو هفته به تاخیر انداخته است”.

برادر تهرانی‌مقدم نیز، که چند سال محافظ آیت‌الله خامنه‌ای بود، در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران، علت مرگ برادر خود را “آزمایش ناموفق موشک بالستیک قاره‌پیما” اعلام کرد.

پیش از این احتمالاتی درباره ترور برخی فرماندهان رده بالای سپاه توسط مقامات آمریکایی نیز مطرح شده بود. آیا جان باختن حسن تهرانی مقدم را باید نشانه‌ای از آغاز جنگ محدود علیه جمهوری اسلامی دانست؟