از لغو تحریم تا دیدار در شهریور ماه

نویسنده
محسن خیرخواه

» رابطه با آمریکا به زبان موسوی و رضایی

در حالی که یک کاندیدای اردوگاه اصلاح طلبان پیش شرط آغاز مذاکرات با ایالات متحده را لغو تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران برشمرده، یک کاندیدای جناح اصولگرا تاکید کرده است در صورت پیروزی در انتخابات در ماه شهریور با رئیس جمهور امریکا دیدار خواهد کرد.

مهندس موسوی به عنوان یکی از دو کاندیدای جناح اصلاح طلب، دیروز در یک کنفرانس خبری بهبود رابطه ایران و ایالات متحده امریکا را در گرو لغو تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران دانست. موسوی در بخش دیگری از سخنانش ضمن آنکه از تمایل برای ادامه مذاکرات اتمی با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان خبر داد، در عین حال خاطرنشان کرد که رویکرد واقع بینانه برای برطرف شدن دشمنی دیرین دو کشور، حرکت تدریجی به سوی حل مشکلات میان ایران و آمریکا خواهد بود.

ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون قانونی را در کنگره به تصویب رساند که بر اساس آن تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه ایران اعمال می کند. این قانون که هر سال با توجه به نوع رابطه با ایران مورد بررسی قرار می گیرد، تا امروز تمدید شده است.

موسوی که از زمان اعلام کاندیداتوری چندین بار سیاست های خارجی محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داده، روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی بار دیگر بر پرهزینه بودن این سیاست ها برای کشور تاکید و خاطرنشان کرد که در صورت انتخاب، به سمت تعامل با جهان و کاهش تنش ها حرکت خواهد کرد.

میرحسین موسوی در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه وی برای مذاکره با آمریکا مشکلی ندارد در عین حال از لزوم مهیا شدن شرایط و برطرف شدن مشکلات برای آغاز چنین مذاکراتی سخن گفت. ویا لبته تاکید کرد که پیش از شروع مذاکرات با آمریکا، لازم  است آن کشور علائم مثبتی از تغییر رفتار خود در قبال ایران رانشان دهد.

 

ملاقات با اوباما در تابستان

اما در جبهه اصولگرایان، محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دیگر رقیب محمود احمدی نژاد اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ملاقات خواهد کرد. رضائی نیز که پیش از این گفته بود ادامه دولت احمدی نژاد، ایران را به سمت پرتگاه می برد، همچون موسوی شرط چنین ملاقاتی را منوط به روند تغییر در آمریکا و خوب پیش رفتن آن دانسته است.

 دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت طرح خود برای مذاکره با آمریکا را چنین تشریح کرده: “ما در دولت ائتلافی یک بسته پیشنهادی به آمریکا ارائه می کنیم که بر اساس آن تشریح می شود که آمریکا چه گام هایی باید بردارد و ما در مقابل چه خواهیم کرد.”

محسن رضائی که با شعار دولت ائتلافی - یا اتحاد ملی- پا به عرصه انتخابات گذاشت، ماه گذشته نیز با بیان اینکه در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری برای رابطه با آمریکا “دست روی دست نخواهد گذاشت تا آمریکا پیشنهاد دهد” خاطر نشان کرده بود که او خود به آمریکا پیشنهاد خواهد داد.

رضائی که در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز سخن می گفت، همچنین موضوع رابطه با آمریکا را “بحثی طولانی” توصیف کرد و افزود: “این آمریکا بود که از سر غرور اقدام به قطع رابطه با ایران کرد اما اکنون تغییرات جدی در آمریکا به وجود آمده و از موضع نیاز خواهان رابطه با ایران است.”