حرف اول

نویسنده
بهار جاودان

پشه و شجریان

از قدیم الایام که بر مدار تاریخ نگاری ما می شود تقویم خانه پدری،  پدر می گفت-بارها هم بر سر وقایع گوناگون می گفت: “عزیز من این ها فقط می خواهند خودشان را گنده کنند. پشه دیده نمی شود خودش را می چسباند به پیل.”

باور کنید قصد خاطره گویی و قدیم نگاری را ندارم. لا به لای خبرگزاری ها  چرخ می زدم که به نکته ای، نکته که چه عرض کنم به پدیده ای بر خوردم که خیلی ها به آن برخوردند. بعضی ها خون خونشان را خورد و برخی دیگر چون من با صدای بلند خندیدند و یاد همان داستان پیل و پشه افتادند.

معاون سیما ، نظر رسمی صد و سیمای  سراداران  را درباره پخش ربنا با صدای محمدرضا شجریان با طلاع عموم رسانده اند:” شجریان به خاطر مواضع ضد انقلابی خود دیگر صلاحیت کافی برای حضور در قلب مردم را ندارد. ”

و ما د رحالی که باصدای بلند باین لطیفه طالبانی می خندیدیم، متوجه شدیم که کار پشه بجائی رسیده که  نه فقط برای پیل صلاحیت صاد ر می کند، اختیار دار قلب مردم هم شده است.

عزیزی، سروری، بزرگواری در خبرگزاری محترم و امنیتی فارس،  شعری را در باب زیر سوال بردن استاد شجریان از منظر موسیقایی، تکنیکی، شعر شناسی، مردم شناسی و کلا همه چی شناسی زیر مطرح کرده اند.  و به ایشان از سر بزرگواری با تخفیفات ویژه لقب خواننده “زرد” داده اند.

سر – امیر- عاملی ( خواستیم پیش دستی کنیم، چون خبرهای رسیده مبنی بر این است که به زودی لقب سراز سوی عالیجنابان شورای نگهبان، به عنوان پیشکش به ایشان تقدیم خواهد شد) تا به حال رخساره نمایان ننموده بودند. و لابد  از این پس چهره پر فروغشان را در کتب درسی کلیه رشته ها خواهیم دید و اشعار و ابیاتشان جایگزین اشعار بی محتوای سهراب سپهری و آقای نمی دانم نیما چی چی می شود.

 اینجانب برای ا ینکه  مقدم ایشان را گرامی داشته داشته باشیم، با کمک کارشناسان جهانی ابیات جاودانه ایشان در ذم شجریان را نقل و پرسش هائی را در باره آن مطرح می کنم.

در بیت : “ربنایت چون خودت از یاد رفت   خیل شاگردان، هلا استاد رفت”  از منظر شاعر، استاد به کجا رفته است؟

الف. فرنگ            ب. بی بی سی                ج. اتاق تمساح ها                 د. او الکی می گوید و جایی نرفته است

 

در بیت:   “مطرب عهد شبابم بوده ای    مزه نان و کبابم بوده ای”  شاعر به کدام کبابی اشاره دارد؟

الف. کبابی اکبر جوجه                ب. کبابی سر کوچه             ج. کبابی شاطر عباس            د. هر کجا که در مسیر شاعر قرار گیرد

 

دربیت: “ خوب می خواندی صدایت خوب بود    بعد تاج اصفهان مطلوب بود”  شاعر در چه مقامی ظاهر گردیده و اظهار فضل می کند:

الف. مقام سروری                       ب. مقام داوود مقامی                   ج. مقام موسیقی مقامی              د. شاعر فروتن تر از این حرف هاست

 

در بیت : “چونکه پیراهن دوتا شد بد شدی      مثل آن مطرب که بد می زد شدی”  شاعر به کدام سنت حسنه اشاره دارد.

الف. سنت زیارت اهل قبور         ب. سنت ازدواج              ج. سنت راهپیمایی روز قدس قبل از سال 88       د. سنت نماز جمعه

 

در بیت : “ لیک ای مطرب دریغا که غرور     کرد از مردم تو را صد سال دور”  مردم استعاره از چه می باشد؟

الف. صدا و سیما              ب. اهالی نماز جمعه بعد از سال 88        ج. ساختمان مجلس شورای اسلامی      د. شورای نگهبان

 

مصرع: “ناز کم کن ناز سوی ملت باز گرد” با کدام مصرع قرابت معنایی دارد؟

الف. من و گنجیشکای خونه دیدنت عادتمونه          ب. نازی، نازی، امشب دلم مست توئه          ج. نازی ناز کن که نازت یه سروناز              د. نازی، نازی، نازی به خوشکلیت می نازی