نه غزه ...، باز جنجال آفرین شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حمله دوباره کیهان به طرفداران جنبش سبز

با ادامه حملات اسرائیل به فلسطین و کشته و زخمی‌شدن صدها غیر نظامی در نوار غزه، حواشی مربوط به یک شعار انتخاباتی معترضان ایرانی در سال ۸۸ بار دیگر در تهران بحث برانگیز شده است. هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام  انتساب شعار “نه غزه نه لبنان” را به اصلاح‌طلبان تکذیب کرده اما روزنامه کیهان در دو شماره پی در پی با طرح این شعار و حامیان آن را متهم به خیانت کرده است.

در همین حال روزنامه‌های اصولگرای تهران مانند جوان و وطن امروز، مطبوعات اصلاح طلب را متهم به بایکوت اخبار غزه کرده‌اند آن هم در حالیکه این موضوع روز سه شنبه تیتر و عکس یک بیشتر مطبوعات تهران بود.

 هادی خامنه‌ای، مدیر روزنامه توقیف شده حیات نو روز دوشنبه طی سخنانی در دار الزهرای تهران با تاکید بر لزوم محکومیت حملات اخیر اسرائیل، انتساب شعار نه غزه و نه لبنان در انتخابات سال ۸۸ به اصلاح طلبان را تکذیب کرد و گفت “این یک دروغ شاخدار است”.

در مراسم روز قدس سال ۸۸ که به محل اعتراض هواداران جنبش سبز تبیدل شد، برخی از آنان شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” سر دادند؛ شعاری که با انتقادات زیادی روبرو شد و از سوی حامیان دولت وقت و اصولگرایان ساختار شکنانه توصیف شد. البته این شعار آنزمان پس از شدت گرفتن انتقادها با شعار “هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ایران” جایگزین شد.

با این حال شماری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ در دوران بازجویی در رابطه با این شعار بازجویی شدند؛ بازجویی‌هایی که عمدتا بر اساس اتهاماتی صورت می‌گرفت که پیشتر به صورت خبر و مقاله در روزنامه کیهان به چاپ رسیده بودند.

روزنامه تندروی کیهان حالا بار دیگر پرونده آن شعار جنجالی را باز کرده و به قلم حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این روزنامه، حاملان چنین شعاری را متهم کرده که “وطن‌فروشی و خباثت را تا آنجا کشاندند که نتانیاهو آنان را بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران نامید.”

سخنان سرمقاله روز دوشنبه کیهان البته واکنشی بود به سخنان کنایه‌آمیز ناطق نوری در مورد دولت احمدی‌نژاد.

ناطق نوری،‌ رئیس بازرسی دفتر آیت الله خامنه‌ای جمعه شب در مرقد بنیان گذار جمهوری اسلامی خواستار رسیدگی به تخلفات دولت قبل شد. او  گفت: “بیت‌المال را هزینه می‌کنم و تا هنگامی که مسئولیت دارد بگوییم که مصلحت نیست سخنی مطرح کنیم و پس از نیز بگوییم که حالا آن فرد رفته و دیگر به مرده لگد نمی‌زنند، پس چه زمانی باید حساب بیت‌المال رسیدگی شود؟ مگر ما نمی‌گوییم شیعه علی و پیروی ایشان هستیم؟”

شریعتمداری این سخنان ناطق نوری را  ناشی از اتهام‌هایی دانسته که احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی با میرحسین موسوی به فرزند او منتسب کرده بود.

حالا بعد از سخنان هادی خامنه ای در مورد شعار “نه غزه نه لبنان”، روزنامه کیهان در سرمقاله روز سه‌شنبه خود به قلم “محمد ایمانی” با پرداختن به مسولیت در قبال جنگ غزه و تاکید بر این که “در این جنگ هیچ کس بی طرف نیست” نوشته است: “خیانت کردند محافلی که به شعار سایت وزارت خارجه اسرائیل (نه غزه نه لبنان) مهر تایید زدند. آنها البته بی‌طرف نبودند که در جنگ نیابتی آمریکا و اسرائیل علیه ملت ایران نقش پیاده‌نظام را بازی کردند و عصای دست دشمنان ملت ایران شدند.”

 

کیهان در سرمقاله روز سه‌شنبه پرسیده است چگونه می‌شود در شرایط تعدی ظالم به مظلوم بی‌تفاوت ماند حال آن که مسلمانان مظلوم در چهار گوشه منطقه اسلامی شریکند؛ همان‌گونه که آل سعود و دیگر گروه‌های مرتجع منطقه متهمند.

 

همزمان با کیهان،  برخی دیگر از روزنامه‌های تهران، روزنامه‌های نزدیک به اصلاح طلبان را متهم به نادیده گرفتن اخبار غزه کرده‌اند.

 

روزنامه جوان در صفحه یک شماره روز سه‌شنبه خود عکسی از صفحات اول برخی روزنامه‌ها مانند”اعتماد، ایران، شرق، آفتاب یزد، ابتکار، و آرمان” منتشر کرده و  آنها را متهم به “بایکوت خبری غزه” کرده است.

روزنامه وطن امروز به مدیر مسئولی مهرداد بذرپاش از نزدیکان محمود احمدی نژاد نیز در مقاله‌ای با یادآوری  شعار “نه غزه، نه لبنان” در جریان اعتراضات سال ۸۸ نوشت “براساس آنچه در رسانه‌های جریان اصلاحات قابل مشاهده است، اصلاح‌طلبان همچنان بر شعار نه غزه، نه لبنان اصرار دارند.”

حسن وزینی هم در سرمقاله روزنامه ایران در واکنش به این انتقاد ها نوشته: “برای پی بردن به واقعیت ماجرا و روشن شدن ابعاد این ادعای مضحک، کافی است به آرشیو روزنامه‌ها رجوع شود. در مرور عملکرد هفت روزه رسانه‌های تهران مشخص می‌شود که حتی حوادث مهمی مانند مذاکرات حساس هسته‌ای وین، جام جهانی فوتبال و نتایج غرورانگیز تیم والیبال نیز باعث نشده وقایع غزه از نگاه تحریریه‌ها و اصحاب رسانه ایران مغفول بماند.”

حامد طبیبی در همین باره در روزنامه شرق نوشت: “برنامه خبری صدا و سیما، گزارشی یکسویه و لبریز از اطلاعات نادرست را روی آنتن فرستاد که در آن برخی نشریات و از جمله روزنامه «شرق» به‌خاطر آنچه نپرداختن به موضوع کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه نامیده می‌شد، مورد انتقاد قرار گرفتند تا دامنه پازل هجوم «خودجوش» و همزمان سایت‌ها و نشریات وابسته به جریانی خاص علیه روزنامه‌های مستقل به «جام جم» هم کشیده شود.”

جدال روزنامه‌های ایران بر سر پوشش خبری اخبار غزه در حالیست که طی دو هفته گذشته در این منطقه مطابق آمار رسمی ۶۴۹  فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل کشته شده اند که بیش از ۱۰۰ نفر آنها کودک هستند.

واکنش اعتراضی به کمک‌های دولت جمهوری اسلامی‌ ایران به گروه شیعی حزب الله لبنان در سال‌های اخیر و از سوی دیگر شایعه حضور نیروهای این گروه لبنانی در خیابان‌های تهران برای سرکوب معترضان، هواداران جنبش سبز را چنان برآشفت که شعار قالب روز قدس امسال به این شعار تغییر یافت: “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”

یادآور شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” است که در جریان تظاهرات روز قدس ایران در سال ۱۳۸۸ از سوی معترضان در ایران سر داده شد.

اما این شعار با واکنش‌های تند حامیان دولت و محافظه کاران روبه‌روشد که آن را شعاری ساختارشکنانه خواندند. این شعار پس از بروز این مخالفت‌ها و توصیه سران اصلاحات، به سرعت به شعار “هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ایران” تغییر یافت تا ایرانیان سبز مقیم لبنان بتوانند با حضور در مجامع دانشگاهی لبنان و دیگر محافل روشنفکری این کشور، صدای جنبش سبز را در لبنان نیز طنین‌انداز کنند.

واکنش اعتراضی به کمک‌های دولت جمهوری اسلامی‌ ایران به گروه شیعی حزب الله لبنان در سال‌های اخیر و از سوی دیگر شایعه حضور نیروهای این گروه لبنانی در خیابان‌های تهران برای سرکوب معترضان، هواداران جنبش سبز را چنان برآشفت که شعار قالب روز قدس امسال به این شعار تغییر یافت: “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”

همزمان با تکذیب این خبر که هواداران جنبش سبز، در تظاهرات تابستان ۸۸ شعار نه غزه نه لبنان سر داده باشند، از سوی هادی خامنه ای مدیر روزنامه توقیف شده حیات نو، کیهان در سرمقاله خود باز هم این اتهام را تکرار کرده و نوشته خیانت کردند محافلی که به شعار نه غزه نه لبنان مهر تایید زدند. چنین سیاستمداران و سیاست‌بازانی حتی اگر بی‌طرف هم می‌ماندند انسان مسلمان نبودند چرا که به سرنوشت مسلمانان بی توجه ماندند.