حمله اسرائیل، افزایش خطر جنگ

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از شرایط خاورمیانه

افزایش حملات اسرائیل به اهداف نظامی مشکوک در سوریه خطر گسترش جنگ داخلی دو ساله در این کشور را به یک درگیری منطقه‌ای افزایش می دهد.

حزب‌الله، که برای دریافت سلاح از ایران به رژیم اسد وابستگی زیادی دارد با شدید شدن جنگ داخلی، اتحاد بیشتری با این رژیم از خود نشان داده است. برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که اگر اسرائیل حملاتش را افزایش دهد امکان عکس‌العمل از جانب این گروه وجود دارد.

حمله اسرائیل به هدف هایی در نزدیکی دمشق دومین حمله در 48 ساعت گذشته و سومین ظرف امسال بوده است. گزارش شده است که هدف از این حمله نابود کرد موشک های فاتح 110 ساخت ایران بوده که مقصد آنها حزب‌الله عنوان می‌شود؛ موشک هایی که می‌توان توسط آن اهداف مشخصی را در تل‌آویو نابود کرد.

اسرائیل عنوان کرده که به حزب‌الله اجازه دریافت سلاح‌هایی را که بازی را تغییر دهد نمی‌دهد. اما گمان می‌رود حزب‌الله تاکنون موشک‌های مشابه فاتح 110 با مهندسی سوریه را دریافت کرده باشد.

هنوز روشن نیست که جت‌های اسرائیلی وارد حریم هوایی سوریه شده‌اند یا اینکه موشک‌های خود را با زاویه از مرز لبنان پرتاب کرده‌اند. اما فیصل المقداد، معاون وزیر امورخارجه سوریه در گفتگو با سی‌ان‌ان حمله اسرائیل را “اعلام جنگ” خوانده است.

به رغم دشمنی دیرینه اسرائیل و سوریه، این دو کشور در طول چهار دهه گذشته جز مختصری در سال 1982 با یکدیگر درگیر نشده‌اند. اسرائیل چند بار علیه اهدافی مشخص نظیر کمپ آموزشی فلسطینیان و راکتور هسته‌ای در شمال شرقی سوریه اقدامات نظامی در این کشور انجام داده است، اما سوریه هربار آن را نادیده گرفته یا اینکه وعده مقابله به مثل داده اشت؛ که هرگز هم به آن عمل نکرده است.

حمله اسرائیل پس از یک هفته مناظرات شدید در آمریکا صورت گرفت که موضوع اصلی آن این بود که آیا رژیم اسد از خط قرمز دولت اوباما، یعنی استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود، عبور کرده است یا نه. در اسرائیل نگرانی در مورد این که آیا آمریکا به خط قرمز خود در مورد سوریه پایبند خواهد بود یا خیر وجود دارد. برای آن‌ها این نوعی آزمون در مورد خط قرمزی است که نتانیاهو در مورد ایران رسم کرده است.

هفته گذشته سرتیپ ایتای برون، رئیس دفتر تحقیق اطلاعات نظامی اسرائیل در یک کنفرانس خبری گفت رژیم اسد اخیرا حداقل در دو مورد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، اما اوباما علیه اقدامی نسنجیده قبل از دریافت خبر موثق در مورد آن هشدار داده است.

یکی از تحلیلگران اسرائیلی می‌گوید: “اسرائیل برای آمریکا این علامت را می‌فرستد که اگر به خط قرمز خود در مورد سوریه پایبند نیستید چطور به شما اعتماد کنیم؟ چطور در مورد ایران به شما اعتماد کنیم؟”

دغدغه اسرائیل کشتار مردم سوریه به دست رژیم اسد نیست بلکه این نگرانی را دارد که این سلاح‌ها به دست گروه‌های تندرو و شبه‌نظامی بیافتند.

پروفسور ابراهیم اینبار از دانشگاه بار ایلان می‌گوید: “برای ما مهم نیست که آنها یکدیگر را می‌کشند؛ ما نگران حزب‌الله هستیم.”

پس از درگیری سال 2006، مرز بین اسرائیل و حزب‌الله آرام‌ترین روزهای خود را از اواسط دهه 1960 تجربه کرده است. حزب‌الله از این دوره آرامش هفت ساله برای گسترش توان نظامی خود، هم از لحاظ نیرو و هم سیستم‌های موشکی پیشرفته، استفاده کرده است.

منبع: کریستین ساینس ماننیتور - 5 مه