دولت رفتارش را اصلاح کند

نویسنده
سعید آرام

» نامه انتقادی 205 نماینده مجلس به احمدی نژاد

در ادامه اختلافات شدیدی که میان طیف های مختلف اصولگرایان بروز کرده است، دیروز 205 تن از نمایندگان مجلس هشتم با نوشتن نامه ای در حمایت از آیت الله خامنه ای به انتقاد از محمود احمدی نژاد پرداختند.

گزارش ها حاکی از آن است که نمایندگان از یک سو بیانیه ای در حمایت از مواضع رهبر جمهوری اسلامی پیرامون برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی احمدی نژاد در صحن علنی مجلس قرائت کرده و از سوی دیگر نامه ای که به دفتر رئیس دولت نهم ارسال کرده اند. به گفته موسی الرضا ثروتی بیش از دو سوم نمایندگان مجلس در این نامه از تعلل دولت در اجرای دستور آیت الله خامنه ای انتقاد کرده اند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان، درخواست برای “اصلاح رفتار” محمود احمدی نژاد به منظور اجرای سریع و جدی نظرات آیت الله خامنه ای را از مواردی برشمرده که در نامه نمایندگان مجلس به آن اشاره شده است.

ثروتی در عین حال پیرامون این سوال که واکنش نمایندگان به این نامه محدود می شود یا اینکه قصد دارند بار دیگر طرح سوال از رئیس دولت نهم را در دستور کار قرار دهند؛ آن را بسته به نظر نمایندگان دانسته  و تصریح کرده است: “در حاشیه جلسه علنی فردا و در گفت‌وگوی جمعی میان نمایندگان در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.”

پس از رد فوریت طرحی که با کاهش اختیارات شوراها می کوشید نقش دولت را در انتخاب شهرداران افزایش دهد، این دومین رو در رویی مجلس با محمود احمدی نژاد از ابتدای هفته جاری است.

 

جریان فکری احمدی نژاد اصولگرایانه نیست

در همین ارتباط یک نماینده تهران در هشداری به محمود احمدی نژاد، از “راه سختی” سخن گفته است که وی برای اخذ “رای اعتماد” برای وزرایش از مجلس در پیش دارد.

حمیدرضا کاتوزیان در ادامه انتقاد هایش از رئیس دولت نهم با بیان اینکه “تاکنون نمایندگان مجلس آقای احمدی نژاد را تابع رهبر می دانستند”، تصریح کرده: “اما در حال حاضر تبعیت او از رهبری به دلیل تعلل در اجرای فرمان ایشان، کاملا مخدوش شده است.”
کاتوزیان کضمن تاکید بر اینکه محمود احمدی نژاد باید “تکلیف خود را با مجلس مشخص کند و در پی اثبات تبعیتش از رهبری باشد”، افزوده: “اقداماتی نظیر انتصاب دوباره مشایی در سمت دیگری در دولت، با توجه به مخالفت رهبری از حضور ایشان در دولت، از نظر نمایندگان جای سوال است.”

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با ابراز نگرانی از رفتارهای اخیر محموداحمدی نژاد، گفته است او نسبت به تبعیت از آیت الله خامنه ای، نگاه “اصولگرایانه” ندارد و این را نشانگر “تعلق خاطر” وی به یک “جریان فکری” دیگر دانسته است. کاتوزیان البته اشاره ای به این جریان فکری نکرده اما برخی ناظران سیاسی با استناد به برخی اظهارات رئیس دولت نهم در چهار سال اخیر،وی را منتسب به مصباح یزدی دانسته و اعتقاد او به اینکه رئیس جمهور امام زمان است،دانسته اند.

 

احمدی نژاد ولایت مداری اش را اثبات کند

در همین حال دبیر سیاسی ائتلاف حزب‌الله نیز با اشاره به ماجرای رحیم مشایی تاکید کرده است که «احمدی نژاد ولایت‌مداری را در تنها چارچوب “قانون” قبول دارد و نه در چارچوب “عقیده و اندیشه”».

سین کنعانی مقدم اقدامات اخیر رئیس دولت نهم را موجب کاهش قدرت تصمیم گیری برای انتخاب افراد کارآمد در دولت آتی دانسته که به اعتقاد وی منجر به به شکل‌گیری فضای غبارآلود سیاسی می‌شود.

صاحبنظران بر این باورند که نمایندگان مجلس و اصولگرایان منتقد، فرصت کنونی را برای عقب نشاندن محمود احمدی نژاد پیش از شروع کار دولت نهم مغتنم شمرده اند و با قرار گرفتن در جبهه آیت الله خامنه ای و حمایت از وی می کوشند فشار بر احمدی نژاد را افزایش دهند. در همین راستا آقای کنعانی مقدم “ولایت مداری” محمود احمدی نژاد را مورد تردید قرار داده است و حتی برای حمله به رئیس دولت نهم به جانبداری از اصلاح طلبان برخاسته است: “ولایت‌مداری باید در عمل اثبات شود و بنده در دوره‌های گذشته شاهد بودم برخی از اصلاح‌طلبان از ولایت‌مدارترین افراد بوده و نسبت به اوامر رهبری مطیع بوده و هستند.”
برخی تحلیل گران همچون عباس عبدی، اختلافات شدید میان نمایندگان مجلس و دولت را بی ارتباط با ابهام آنان پیرامون آرای واقعی احمدی نژاد در انتخابات اخیر نمی دانند. عبدی به مقایسه تعداد آرای احمدی نژاد در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و 88 پرداخته و  پرسیده است: “چرا وقتی که با 6 میلیون رای دوم شد، قدرتمندتر از زمانی بود که مدعی‌اند 24 میلیون رای آورده است؟”