پلیس تایلند: بمب انداز ایرانی است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انفجارهای بانکوک؛ ادعاهای اسرائیل

روز سه شنبه انفجار چند نارنجک در بانکوک پایتخت تایلند باعث زخمی شدن پنج شهروند از جمله صاحب نارنجک‌ها شد؛ شخصی که به گفته پلیس، دارای ملیت “ایرانی” است.

همزمان اسرائیل که یک روز قبل از این حادثه، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حملات تروریستی علیه دیپلمات‌های این کشور در هند و گرجستان متهم کرده بود، از زبان ایهود باراک، جمهوری اسلامی را مسئول انفجار‌های روز سه شنبه پایتخت تایلند دانست.

رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه  در واکنش به طرح اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در این انفجار‌ها، آن را “تلاشی بی‌ثمر و اقدامی واهی” برای تخریب روابط دوستانه و تاریخی بین ایران و تایلند دانست.

اسرائیل یک روز قبل از این حادثه نیز بار دیگر جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حملات تروریستی به دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان متهم کرده بود. در تازه‌ترین واکنش به اتهامات روز دوشنبه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته است که اسرائیل “دشمنان زیادی در نقاط مختلف جهان دارد و ممکن است که این حوادث از سوی هر گروه و افراد مختلفی صورت گرفته باشد.”

بعضی از وبسایت‌های حکومتی ایران نیز انفجارهای دیروز تایلند را “مشکوک” خوانده‌اند.

 

هویتِ ایرانی چند متهم

بعد از وقوع سه انفجار پیاپی در پایتخت تایلند، پلیس این کشور اعلام کرد در محل یکی از انفجار‌ها مدارکی پیدا کرده که نشان می‌دهد یک شهروند ایرانی به نام “سعید مرادی” مسئولیت حادثه را به عهده داشته است. پلیس می‌گوید این انفجار باعث از دست دادن دو پای فرد نارنجک انداز شده است.

روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن، پلیس تایلند همچنین اعلام کرد فردی را در فرودگاه بین‌المللی بانکوک برای بازجویی در مورد انفجارهای یادشده بازداشت کرده که هویت او نیز ایرانی است.

یک مقام پلیس بانکوک گفته انفجار اول در منزل اجاره‌ای سه ایرانی رخ داده است؛ به دنبال این حادثه دو نفر از ساکنان خانه خارج می‌شوند و بمب دیگری را به سوی یک تاکسی پرتاب می‌کنند.

به گفته مقامات تایلند سومین نارنجک زمانی منفجر شده که یکی از دیگر ساکنان آن خانه قصد داشته آن را به سوی پلیس پرتاب کند، اما موفق به این کار نشده و با انفجار آن، شخص نارنجک انداز به شدت زخمی شده است.

بلافاصله بعد از وقوع این انفجار‌ها، ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در این حملات تروریستی کرد و گفت این انفجار‌ها “بار دیگر ثابت کرد که ایران و همدستان آن همچنان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند که آخرین حملات نمونه‌ای از این رویه است.”

انفجارهای تایلند یک روز بعد از حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان صورت گرفت؛ حملاتی که نخست‌وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی و “مهره‌های او در حزب‌الله لبنان”را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بود.

مقامات جمهوری اسلامی، از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه و چند نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تکذیب این اتهام گفته اند طرح این اتهامات با هدف مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته بود: “ما هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم و دنیا نیز آگاه است که ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است.”

پیش از او، سید مهدی نبی‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی در هند نیز این اتهام را “قویا” تکذیب کرده و گفته بود: “این اتهامات مثل همیشه غیرواقعی و دروغ است.”

 

اتهام اسرائیل و تکذیب ایران

رامین میهمانپرست، اتهامات طرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل را تکذیب کرده و گفته است: “رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا ماه گذشته نیز با اعلام هشدارهایی در برخی رسانه‌های وابسته به خود تلاش کردند وضعیت امنیتی تایلند را پرمخاطره نشان دهند که با درایت مقامات تایلندی و اعتراض شدید آنان مواجه شد و البته این امر نشانگر برنامه ریزی و تلاش‌های سوء رژیم صهیونیستی در راستای سناریوی کنونی بوده است.”

 چند وبسایت حکومتی از جمله تابناک و خبر آنلاین نیز انفجارهای روز سه شنبه تایلند را “مشکوک” خوانده و نوشته‌اند که این اتهامات در ادامه روندی است که اسرائیل علیه ایران پیش گرفته است.

خبرآنلاین با اشاره به حملات دهلی و تفلیس نوشته است: “مشخص بود که باید در انتظار سناریوسازی جدید اسرائیلی در جنوب شرق آسیا باشیم. چرا که پس از انفجار مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی و انتشار خبری درباره بمب گذاری در تفلیس که متوجه منافع اسرائیلی بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد در هر دوی این موارد ایران قصد داشته تا دیپلماتهای اسرائیلی را ترور کند.”

به گفته این وبسایت اصولگرا نخست وزیر اسرائیل بعد از متهم کردن جمهوری اسلامی به عنوان عامل حملات تروریستی هند و گرجستان از احتمال انجام حملات مشابهی از سوی ایران “در تایلند و جمهوری آذربایجان” خبر داده بود.

خبرآنلاین، سپس در پاسخ به این سئوال که “چرا باید تایلند به عنوان منطقه‌ای برای داستان سرایی جدید علیه ایران انتخاب شود؟”، به نقل از رادیو دولتی اسرائیل نوشته است: “دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های ضد ترور اسرائیلی از یک ماه پیش نسبت به احتمال حملات تروریستی به منافع اسرائیل، به ویژه در آسیا و قفقاز هشدار داده بودند و چند عضو حزب الله نیز که مقادیر زیادی مواد منفجره در اختیار داشتند، چند هفته پیش در تایلند دستگیر شدند.”

به گزارش خبرگزاری فارس، در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است دولتهای اسرائیل و آمریکا ماه گذشته نیز با اعلام هشدارهایی در رسانه‌ها تلاش کردند “وضعیت امنیتی تایلند را پرمخاطره نشان دهند که با درایت مقامات تایلندی و اعتراض شدید آنان مواجه شد و البته این امر نشانگر برنامه ریزی و تلاش‌های سوء رژیم صهیونیستی در راستای سناریوی کنونی بوده است.”

 این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در انجام حملات تروریستی در خارج از مرزهای خود می‌شود.

مقام‌های قضایی آمریکا چند ماه پیش، از بازداشت یک آمریکایی ایرانی‌تبار مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران خبر دادند که به گفته آن‌ها قصد داشته با اجیر کردن آدم‌کش‌های حرفه‌ای، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشد.

آمریکایی‌ها درباره مستندات خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان گزارشی ارائه کردند و عربستان سعودی نیز رسما در این خصوص از ایران به سازمان ملل شکایت کرد. مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی قویا این اتهام‌ها را رد کرده‌ و آن را “توطئه” علیه ایران نامیده‌اند.

از زمان طرح “توطئه ترور” از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تنش‌ها میان ایران و غرب شدت گرفته، تاجایی که حتی موضوع احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران مطرح شده و دو طرف در این زمینه یکدیگر را تهدید کرده‌اند.