شرط مرتضوی برای آزادی حجاریان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حجاریان در کما به یک مرکز درمانی امنیتی در بیرون اوین برده شد

در حالی که برخی خبرها از وخیم تر شدن حال جسمانی سعید حجاریان و انتقال وی به بیمارستان حکایت دارد، امروز دکتر وجیهه مرصوصی، همسر حجاریان با دادستان تهران دیدار و در مورد آخرین وضعیت همسرش با او گفتگو کرد.

 

دکتر مرصوصی در این مورد به روز گفت: قاضی مرتضوی خبر منتشره درباره انتقال حجاریان به بیمارستان و در کما بودن ایشان را تکذیب کرد و قرار شد به همراه پسرم با آقای حجاریان دیدار کنیم.

دکتر مرصوصی افزود: با وجود تاکید دادستان تهران مبنی بر مساعد بودن حال آقای حجاریان، تا زمانی که خودم ایشان را نبینم نمی توانم در مورد وضعیت جسمانی شان اظهار نظر کنم .

همسر حجاریان همچنین خبر داد که قاضی مرتضوی با طرح شروطی گفته است که حجاریان را آزاد خواهد کرد

خانم مرصوصی در مورد شروط ارائه شده از سوی دادستان تهران سخنی نگفت اما تاکید کرد که «ادامه نگهداری ایشان در زندان به شدت خطرناک است و ما تلاش می کنیم تا هر چه زودتر ایشان آزاد شوند.»

سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، روز 25 خرداد بازداشت شد و خانواده وی تاکنون یک بار موفق به دیدار با او شده اند.

سایت اینترنتی نوروز در خبری امروزاعلام کرده بود حجاریان به بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های تحت نظر نیروهای امنیتی در تهران منتقل شده است و پزشکان سعی در خارج کردن وی از حالتی که بخاطر حمله عصبی دچار آن شده است دارند. از سوی دیگر برخی اخبار منتشره در سایت های اجتماعی فیس بوک و توییتر در خصوص به کما رفتن حجاریان افکار عمومی را به شدت نگران کرده است

دکتر مرصوصی در گفتگو با سایت نوروز نیز با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش گفته است: او ده سال پیش و پس از ترور توسط تاریک اندیشان اقتدارگرا، به واسطه یک معجزه الهی زنده ماندند اما سیتمهای ارادی و غیر ارادی ایشان آسیبهای فراوان و جدی دیده است. ایشان در حرکت کردن، صحبت کردن و بسیاری از امور شخصیشان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. سیستم های غیر ارادی بدنشان مثل فشار خون و امور مشابه نیز با دارو های بسیار زیاد و مراقبتهای شبانه روزی پزشکان و خانواده تحت کنترل بوده است

وی تاکید کرده است که فشار عصبی می تواند توانمندی های فعلی وی را نیز تا 90 درصد کاهش دهد. و این برای کسی که کوچکترین تغییری در وضعیت جسمی اش می تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد، بسیار خطرناک است

همسر حجاریان سپس این سوال را مطرح کرده است که  آیا اهداف انقلاب این بود که کسی را که حتی نمی تواند تکلم کند به زندان ببریم و از امکانات پزشکی مناسب محروم کنیم؟ کدام حکم شرعی اجازه می دهد با کسی که تمام زندگی اش را برای ارزشها و انقلاب هزینه کرده است این گونه رفتار شود؟

وی با بیان اینکه چرا مراجع سکوت کرده اند می پرسد آیا زجر و دردی که او و خانواده اش در این ده سال کشیده اند کافی نیست؟ این همه کینه شما نسبت به سعید از کجاست؟ آیا ناراحتید که معجزه ای الهی او را به خانواده اش برگرداند؟ آیا ناراحتید که ترور وی کاملا موفق نبود

به گفته خانم مرصوصی رئیس قوه قضائیه گفته است که در این مورد دخالت نمی کند و وزیر اطلاعات و دادستان تهران هم اظهار بی اطلاعی کرده اند؛ آنگاه او پرسیده است که:” پس اینها چه کسانی هستند که فرزندان ایران و انقلاب را به بند کشیده اند؟ چرا هیچ کس پاسخگو نیست؟ “

پیشتر دکتر تقی اسدی، یکی از اعضای تیم پزشکی حجاریان با انتشار نامه سرگشاده ای هشدار داده بود که ادامه نگهداری حجاریان در زندان به قیمت جان او تمام خواهد شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای از شرایط وخیم جسمی این عضو جبهه مشارکت خبر داده و تاکید کرده بود که حجاریان به دلیل مشکلات جسمی که پس از سو قصد به جانش با آنها روبروست به مراقبتهای دائم پزشکی نیاز دارد.

سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و مدیرمسوول روزنامه توقیف شده صبح امروز، در اسفند سال 78 از سوی چند موتورسوار مورد سو قصد قرار گرفت و بیش از ده سال است که که با مراقبت های ویژه پزشکی به حیات خود ادامه می دهد.

گفتنی است سعید عسگر،عامل ترور حجاریان کمتر از یک سال در زندان ماند و آزاد شد.