نگاه دیگران

نویسنده

رویش بی توقف علف

مشق کوتاه اهالی سینما بر فیلم علف

 

پرویز دوایی:

کتاب شایان “علف”، حاصل همت و تلاش تحسین انگیز بهمن مقصودلو در زمان خوبی ظهور می کند، که

مستند سازی در ایران دارد به اوج حسی واقعا” درخشانی در دست های چند فیلمساز برگزیده دست می یابد.

این کتاب، با زمان و زحمتی که مولف بر سرآن گذاشته و علاقه ووقت – تقریبا” – همه جانبه ای که خرج

آن کرده است، براستی می تواند در پس سالیان دراز ادای دینی باشد نسبت به چند فیلمسازی که از سرزمینی

دور برخاستند و آمدند و یک حماسه  مردمی اعجاب آور را ( که برای مردم خود این سرزمین عادی و یا

ناشناخته بود) ضبط کردند، آن هم با تحمل چه مشقاتی و حاصل این رنج و خلسه را به یکی از مهم ترین  و

ماندنی ترین آثار سینمایی در ژانر مستند تبدیل  ساختند، و حالا یک فرزند این سرزمین کهن برخاسته تا این

اثر و حاصل کار را، با تلاش قابل توجه خودش قدربنهد و کتابی ارائه بدهد که در خور این اثرهست و لازم

هست و امید آن که ماندنی باشد.  همت آقای بهمن مقصودلو که چهل و اند سال است به کارهای قشنگ بی اجر

در امر سینما (ساختن، نوشتن) پرداخته است، مأجور باد.

 

آندرو  ساریس:

بهمن مقصودلو بمنظور قدردانی از فیلم سازان جسور آقایان میریان کوپر، ارنست شود ساک و خانم مارگریت هاریسون که با به مخاطره انداختن زندگی خود در سه قاره مختلف در دوران پرآشوب 1914 تا 1925 – سالهایی که فیلم مستند فوق العاده “علف: نبردمردم  برای زندگی “ ساخته شد وهشت  سال  پس از آن در سال 1933 فیلم دوران ساز”کینگ کنگ” برصحنه سینما ظاهر گشت – این کتاب را ارائه داده است. آقای مقصود لو ضمن شرح داستان بطور پیوسته، ما را باخود به درون زندانهای شوروی، ماموریتهای جاسوسی  در شوروی، جنگ بین یونانی ها و ترکها درآسیای کوچک وکشورهای دوردست ازقبیل ژاپن، سیبریه، کره، چین، مغولستان، حبشه و عربستان سعودی و ایران می کشاند. بطوریقیین، خواندن این کتاب این تصوررا میرساند که چندین فیلم ماجراجویانه دریکدیگرتنبیده  شده با این تفاوت که وقایع چشمگیر آن همگی حقیقی اند.  آقای مقصودلو به ما در پرکردن بسیاری ازنقطه ها که در فهم شکل گیری دنیا دراوایل قرن بیستم حائز اهمیت  است یاری می رساند. کتابی است که باید توسط افرادکنجاو و روشن گر خوانده شده  ومانند گنجی آن را بها دهند.

 

دنیس  دوروس:  تاریخ دان فیلم/ بایگان فیلم

“علف”،  فیلم مستند جاودانی  که بوسیله میریان کوپر، ارنست شود ساک و خانم مارگریت هاریسون جاسوس و ماجراجوی سرشناس، فیلمبرداران فیلم “کینگ کنگ”، ساخته شده یکی از با اعتبارترین فیلم های مستند است که تلاش انسان دربرابر طبیعت را به نمایش می گذارد.چگونگی ساختن این داستان شگفت آورتوسط بهمن مقصودلو با عشق وعلاقه ومهارت کم نظیری بیان شده است.

 

 

ریچارد پی نیا : مدیرانجمن فیلم مرکز لینکلن و استاد مطالعات فیلم، دانشگاه کلمبیا

ساختن فیلم “ علف” همیشه در پرده ای از اسرار بوده که اکنون این پرده توسط بهمن مقصود لو کناررفته است. او نه تنها چگونگی ساختن فیلم را رابیان کرده بلکه چرا این فیلم  سزاوار جایگاه  ویژه ای  درتاریخ سینماست را هم شرح داده است.

 

گادفری چشایر: منتقد سینما و فیلم ساز

همانند  یک داستان بلند پر از حوادث و ماجراهای سرگرم کننده، ازخندق وگودال جنگ جهانی  اول  گرفته  تا کوههای پوشیده  ازبرف  درایران، شرح آقای مقصود لودرباره شخصیت ها، علایق  و خطرات حاصله  از فیلم برداری  این شاهکار مستند “علف: نبرد مردم برای زندگی”  ما  را از  سرگذشت ساخته شدن  یکی  از فیلم های   بی نظیر وجسورانه درتاریخ سینما آگاه می سازد.

نویسنده این کتاب باشرح زندگی فیلمبرداران میریان  سی کوپر، ارنست بی  شود ساک و مارگریت هاریسون که  سینما را با محصول  کارخود زینت بخشیده اند-  چه جلوو چه در پشت دوربین – شخصیت برجسته این  فیلم برداران رابرای ما به رسم می کشد. این کتاب خود می تواند فیلم محسورکننده و گیرائی رابسازد.

 

 

پیتر اسکارلت:  مدیر هنری ترایبکا  فیلم  فستیوال

درسال 1923سه شخصیت برجسته که دوسال پیش از آن دراثرفیلم موفقیت آمیز رابرت فلاهرتی (نانوک شمالی) که نقطه عطفی درسینمابودبه وجد آمده بودند، خود بصورت گروه سه نفری به نقطه دورافتاده ای درایران سفر کردند که فیلم مستند “علف: نبرد مردم برای زندگی” درباره کوچ کردن فصلی ایل بختیاری رابسازند. تقریبا” پس

از گذشت صد سال، منطقه ی صعب العبوری  راکه آنها با سختی پشت سر گذاشتند هنوزهم مانند گذشته ناشناخته

مانده ومورد بازدید دیگر مردمان جهان قرار نگرفته است،  ولی علاقه افراد به دیدن فیلم برجسته آنان “علف”

کم نشده است. علاوه برشرح چگونگی “ساختن فیلم”،  با جزئیات فراوان، این کتاب چندین داستان استثنائی را بازگو وخطوط کلی داستانهای  دیگر راطرح ریزی می نماید. شگفتی حاصل از این کار اینست  که شش سال پس از فیلم مستند “علف”که  توسط آمریکاییائیان درایران ساخته شده بود، اولین فیلم سینمایی ایران ساخته شد.

 

عکس ها: صحنه هایی از فیلم علف