عقل معاش اورتگا

نویسنده

مردان و زنان میانسال ایرانی علاقه مند به سیاست، هرگز چهره و رفتار دانیل اورتگا، انقلابی حرفه ای نیکاراگوا که سوموزای دیکتاتور را از سریر قدرت به زیر کشید فراموش نکرده اند. این انقلابی آمریکای لاتین اما چند سال بعد تصویر زیبا و شگفت انگیزی از سیاست ورزی را در جهان ترسیم کرد. او با پذیرش قاعده ها و الزام های دموکراسی و کنار گذاردن شورشگری کور که جز رنج برای مردم چیزی به ارمغان نمی آورد از قدرت کنار رفت و منتظر ماند تا اقبال عمومی او را به قدرت برگرداند.

اکنون چنین شده است و این انقلابی حرفه ای با رای مردم به قدرت بازگشته و همراه با رقیب خویش رژه پیروزی را با مردم برگزار کرده است. سخنان و رفتار دانیل اورتگا در جریان مبارزات انتخاباتی و همچنین پس از پیروزی باز هم شگفتی ساز است. او گفته است برای کاهش رنج مردم کشورش، رفتاری سازگار با روندهای جهانی را با آموزه های عدالت جویانه اتخاذ خواهد کرد. او شورش علیه سرمایه گذاران خارجی را نفی کرده و معتقد است می توان با اتخاذ رویکردهای مبینی بر سازوکار اقتصاد بازار منافع مردم را تامین کرد.

دقت در رفتار و گفتار اورتگا نشان می دهد او بیش از اینکه به چاوز ونزوئلایی نزدیک شود به لولای برزیلی نزدیک می شود. تفاوت رفتار چاوز و لولا و نفع و ضرر آنها نیز برای مردم ونزوئلا و برزیل در بلندمدت آشکار خواهد شد. واقعیت این است که رفتار انقلابی مبتنی بر شورش علیه جریان عمومی تفکر و عمل اقتصاد جهانی در دنیای امروز جایگاهی ندارد و انقلابیون اصیل و دلسوزی مثل اورتگا نیز به این نتیجه رسیده اند.

از این پس سیاست ورزان جهان و علاقه مندان به سیاست، رفتار اورتگا و حزب ساندنیست را زیر ذره بین قرار خواهند داد تا وفاداری او را به حرف هایش اندازه گیری کنند. کارشناسان و ناظران آگاه بین المللی معتقدند اورتگا نیک می داند که فقدان درآمدهای ارزی قابل توجه که برای ونزوئلا از راه صادرات نفت به دست می آید راه را برای بر هم زدن تعادل ملی مسدود خواهد کرد. کاستن از رنج انسان ها به ویژه تهیدستان در همه جامعه ها در شرایط و وضعیت فعلی جهان بیش از آنکه نیازمند انقلابی گری باشد نیازمند عقل معاش است. عقل معاش و کاستن از رنج تهیدستان در کشورهایی که درآمدی جز کار و تلاش ندارند، شورشگری را تعطیل کرده است.