نحوه کشته شدن و سوابق سردار همدانی در سرکوب

نویسنده

یک روز پس از کشته شدن حسین همدانی، فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران در سوریه، رسانه‌های حکومتی ، مصاحبه‌ای کمتر دیده‌شده از او را بازنشر داده‌اند که در آن می‌گوید در جریان اعتراضات خیابانی سال ۱۳۸۸، در مقام فرمانده سپاه تهران، ۵ هزار نفر از “اراذل و اوباش” را شناسایی کرده و در قالب سه گردان، برای مقابله با معترضان به کار گرفته است.

علی شمعخانی ،دبیر شورای امنیت ملی ، هم در مصاحبه دیگری نحوه کشته شدن سردار همدانی در سوریه را تشریح کرد.

 

بسیج اوباش علیه مردم

 

حسین همدانی در بخشی از مصاحبه‌ی خود با وبسایت محلی “جوان همدان” در خردادماه ۱۳۹۴ گفته بود: «با کار اطلاعاتی، اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. ۵ هزار نفر از کسانی را که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی عضو احزاب و جریانات سیاسی نبودند، بلکه از اشرار و اراذل بودند، شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سر و کار دارند، پای کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»

سردار همدانی چگونگی سرکوب خونین اعتراضات روز عاشورا  دی‌ماه ۸۸ را نیز شرح داد: «وقتی که جلسه شورای تأمین استان تهران در شب عاشورا برگزار شد همه‌ی برآورد‌ها این بود که فردا تهران آرام خواهد بود. برآورد من اما این بود که روز عاشورا اتفاقاتی در پیش خواهد بود. به همین خاطر، دو بار دیگر درخواست جلسه فوق‌العاده دادیم و جلسه تشکیل شد و آماده‌باش اعلام کردیم. همه‌ی سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. بچه‌ها با لباس مشکی در میدان حضور داشتند. نزدیک به ۳۰ هیأت را هم که با من مرتبط بودند آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.”

 

سید علی حبیبی موسوی خامنه  خواهرزاده میرحسین موسوی بود که  در جریان همین سرکوب عزاداری کشته شد.

 

 

اعدام برای موسوی  و کروبی

 

فرمانده کشته‌شده‌ی اعتراضات سال ۸۸ در این گفت وگو هم‌چنین فاش کرده که در جریان اعتراضات ۸۸، در سمت حکومت، ۸۳۰ نفر “جانباز” شدند.

همدانی درباره‌ی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته :” آن‌ها متهمان اصلی این ماجرا هستند و حداقل مجازات‌شان اعدام است”.

 

نحوه کشته شدن سردار سرکوب

علی شمعخانی ،دبیر شورای امنیت ملی ، هم در مصاحبه دیگری نحوه کشته شدن سردار همدانی در سوریه را تشریح کرد:” او مشغول شناسایی منطقه ای بود که بتواند قدرت مستشاری منطقه ای خود را بدرستی ارائه کند.این حادثه بدلیل شناخت لحظه ای او صورت گرفت وچون آدم ناشناسی بود در صحنه با سه نفر همراه بود که در حادثه ای خو د رویی شناسایی و کشته شد.”