وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا

برایان نولتون و نازیلا فتحی

درحالی که فشار های بین المللی بر ایران بیشترمی شود، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر درآن کشور، پس از انتخابات مناقشه آمیز ریاست جمهوری در سال گذشته، رو به وخامت گذاشته است.

در تجزیه و تحلیلی که با لحن تندتر از همیشه تهیه شده است، وزارت خارجه به قتل معترضان انتخابات و اعمال شکنجه با اهداف سیاسی و ضرب و شتم و تجاوز علیه مخالفان اشاره کرده است.

مایکل پوزنر، معاون وزیر در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، در باره گزارشی که در باره حقوق بشر در سراسر جهان در سال2009  منتشر شده گفت: “در حالیکه کارنامه حقوق بشر ایران قبلا هم ضعیف بود ولی این وضعیت پس از انتخابات ماه ژوئن به شدت رو به وخامت رفته است. دست کم 45 نفر در درگیری ها در آن کشور کشته شده اند.”

این گزارش مفصل، که بر اساس قانون هر ساله تهیه می شود، همچنین شیوه های بکار گرفته شده در چین را نیزمورد انتقاد قرار داده است. در این گزارش آمده است افزایش سرکوب اقلیت های قومی و مذهبی، افزایش بازداشت و آزار و اذیت فعالان و وکلای حقوق مردم و سرکوب در تبت ادامه دارد.

آقای پوزنر گفت که در کشور هایی مانند چین و ایران، «فن آوری های ارتباط دهنده» به صورت تیغ دو لبه عمل می کنند. این فنون در حالیکه به مخالفان اجازه می دهد فعالیت های خود را سازماندهی کنند، به دولت هم امکان می دهد مسیر آزاد اطلاع رسانی را محدود سازد.

در ایران، یک وب سایت مخالفان روز پنج شنبه گزارش داد یکی از فعالان برجسته سیاسی که در تاریخ 12 ژوئن بازداشت شده بود، از زندان آزاد شده است.

به گزارش وب سایت جرس، مصطفی تاج زاده، معاون سابق وزیر کشور، روز چهارشنبه، بر اثر آنچه “مرخصی از زندان” نامیده می شود آزاد شده است و مانند یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفته است. این وب سایت تصاویر  دو چهره برجسته مخالف، میر حسین موسوی و رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی را در حالیکه به دیدن این فعال سیاسی رفته بودند منتشر کرده است.

صدها تن از فعالان سیاسی مخالف دولت از زمان انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده اند و بسیاری از آنها همچنان در زندان هستند. گروه های مدافع حقوق بشر گفته اند که هیچ یک از آن ها بدون قید و شرط آزاد نشده اند، و اکثر آنها مبالغ هنگفتی به عنوان وثیقه پرداخت کرده اند تا به طور مرتب در دادگاه حاضر شوند.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران، مستقر در نیویورک، اعلام کرد حداقل 52 روزنامه نگار در زندان هستند. روز پنجشنبه وکیل سعید لیلاز، روزنامه نگار سرشناس و اقتصاددان استاد دانشگاه، اظهار داشت که حکم موکل وی از نه سال به شش شال زندان کاهش یافته است؛ حکمی که مدافعان حقوق بشرغیر قابل دفاع خواندند. حکم  بهمن عمویی، یکی دیگر از روزنامه نگاران زندانی، از هفت سال به پنج سال کاهش یافته است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا محدود به انتقاد از رژیم های استبدادی و یا کشورهای در حال توسعه نبود. وزارت امور خارجه «نگرانی فزاینده» خود را ازتبعیض علیه مسلمانان در اروپا، به ویژه با ممنوعیت احداث مناره مساجد در سوئیس، ابراز کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، ضمن انتشاراین گزارش تاکید کرد که ایالات متحده خود را موظف به رعایت استانداردهای واحد برای ارزیابی کشورهای گوناگون می داند.

این گزارش شرایط حقوق بشر در افغانستان و عراق را نیز نگران کننده ذکر می کند. مشکلات ذکر شده در این زمینه در افغانستان شامل قتل های خارج از نظام قضایی، شکنجه، شرایط بد زندان، محدودیت در آزادی بیان و تبعیض علیه زنان است.

در این گزارش از انتخابات سال گذشته در افغانستان به عنوان انتخاباتی با “اتهامات جدی درباره تقلب گسترده” یاد شده است.

در مورد عراق، گزارش به این واقعیت اشاره می کند که استفاده از خشونت به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، به جرائم حقوقی بیشماری، از جمله قتل های خودسرانه، ناپدید شدن، شکنجه، شرایط بد زندان، وبازداشت های خودسرانه نیز اشاره می کند.

آقای پوزنر همچنین به نشانه هایی از نگرانی جهانی اشاره کرد. یکی ازاین نگرانی ها تلاش فزاینده برخی از دولت ها برای سرکوب سازمان های محلی است. در این گزارش آمده است: “بیش از 25 دولت در چند سال گذشته محدودیت های جدیدی در مورد حقوق بشر و سازمان های غیر دولتی اعمال کرده اند”.

 

منبع: نیویورک تایمز- 12 مارس