حرف روز، حرف هرروز قبضه هنر ایران توسط نیروهای امنیتی- نظامی است. معرفی این چهره ها در حرف روز ادامه دارد.
چهره های ضد آزادی درنمایش ایران(۲)
نماینده بیت، تئوریسین امنیتی در خدمت سانسور نمایش
محمود فرهنگ: نماینده بیت رهبری
فرهنگ متولد سال ۱۳۳۲ ازشهرستان همدان است.وی تحصیلات خود را در مقطع لیسانس دانشگاه تهران، در رشته الهیات و معارف به پایان رسانیده است. او یکی از اعضای ارشد سازمان سپاه در حوزه هنرهای نمایشی و نماینده بیت رهبری در امور فرهنگ و هنر ارشاد است.
شروع فعالیت های تئاتری فرهنگ در نمایش های دینی و مذهبی بود.بازی درنمایش های ”ایوب” ودقیانوس” به کارگردانی فرج الله سلحشور وبهلول” به کارگردانی سعید کشن فلاح از نخستین کارهای او محسوب می شود.با آغاز جنگ ایران و عراق او به عنوان یکی از مهره های تاثیرگذار امور فرهنگ و هنر به جبهه رفت و در مدت حضورش در نمایش های خفتهگان بیدار” آبادان، اهواز، شادگان و قصه انقلاب”به کارگردانی جمال شورجه به ایفای نقش پرداخت.او در طی این مدت به عنوان کارگردان برگزیده ۸ سال جنگ شناخته شد و نشان درجه یک بخش فعالیت در مراکز هنری جبهه ی آیت الله خمینی را از آیت الله خامنه ای دریافت نمود.
فعالیت های وی پس از پایان جنگ به عنوان کارگردان آثار دینی در حوزه هنری ادامه پیدا می کرد.تولید آثاری چون حجر بن عدی”، همه برای هیچ” به سفارش کانون فعالیتهای انقلاب اسلامی و اما امام ما گفت”،از خاک تا افلاک” ،دقیانوس،بهلول وایوب از آن جمله اند.
از دیگر فعالیت های محمود فرهنگ می توان به عضویت وی در مرکز اسلامی تئاتر ،راهاندازی گروه نمایش کوثر،برگزاری و ایجاد پایگاهها در مساجد،برگزاری کلاسهای بازیگری در مرکز اسلامی تئاتر،مسئول مرکز اسلامی تئاتر و عضو شورای نظارت ،عضو شورای سیاستگذاری تئاتر دفاع مقدس،رییس شورای سانسور و نظارت بر نمایش کارشناس ادبیات نمایشی بنیاد شهید در بخش چاپ فیلمنامه و نمایش ،مسئول بخش نمایشنامهنویسی قرارگاه کربلا،برگزاری کارناوالهای نمایشی ب۱۰۰۰ نفر هنرمندان تهران و شهرستان در بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی، کارگردانی، نویسندگی و بازیگری ۲۰ قسمت از قصههای قرآنی شبکه قرآن، شبکه دو اشاره کرد.
فرهنگ که یکی از ماموران تندرو حامی بیت رهبری در مرکز هنرهای نمایشی محسوب می شود در یکی از گفت وگوهای خود درباره نقش دستاوردهای فرهنگی انقلاب درحوزه تئاتر به خبرگزاری فارس می گوید: “از نظر تیتر و عنوان دستاوردهای فرهنگی انقلاب راضیکننده بوده ،اما در واقع تئاتر با تمام بضاعتش طی ۳۰ سال گذشته نتوانسته از ظرفیتهای خودش برای ارائه مفاهیم و ارزشهای به دست آمده در انقلاب اسلامی استفاده کند و نتوانسته دین خود به انقلاب را با زبان تئاتر ادا کند و این یکی از ضعفهای بزرگ تئاتر در ایران است.”
محمود فرهنگ مدتی رییس اداره تئاتر بود و هم اکنون در مقام ریاست حوزه تئاتر دینی مشغول به فعالیت است.او یکی از اعضای اصلی شورای سیاستگذاری تئاتر ایران و جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.