دانشجویان آزاد و دستگیر می شوند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فشار بر دانشگاه ها ادامه دارد

آزادی و بازداشت فعالان دانشجویی دیروز هم ادامه یافت. در آخرین ساعات دیشب، مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه دو عضو گروه “دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران” از زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شدند. خبرها حاکی از آن است که سلمان سیما، از دانشجویان دانشگاه آزاد و عضو سازمان ادوار نیز امروز آزاد خواهد شد؛همزمان تعدادی از دانشجویان در نقاط مختلف کشور بازداشت و برخی دیگر نیز با احکام کمیته های انضباطی رو به رو شدند.

 به گزارش سایت “رهانا” سیامک نادعلی (دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه لرستان) و گلناز توسلی (فعال دانشجویی دانشگاه آزاد)، بازداشت شده اند. از نهاد بازداشت کننده، علت دستگیری و محل نگهداری این دانشجویان هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

ادامه بازجویی ها از رشید اسماعیلی

بازجویی از رشید اسماعیلی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو گروه “دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران” و از اعضای شورای سیاست گذاری سازمان ادوار، که بعد از فوت آیت الله منتظری بازداشت شد، هم چنان ادامه دارد.

آن گونه که نزدیکان رشید اسماعیلی اعلام کرده اند، این فعال دانشجویی در بند اطلاعات زندان اصفهان نگهداری می شود. وی در تماس کوتاهی که روز شنبه با خانواده خود داشته، حال عمومی خود را مناسب توصیف کرده، اما به دلیل کمبود وقت امکان توضیحات بیشتر درباره وضعیت خود را نداشته است.

رشید اسماعیلی در زندان، در سلولی همراه با چند نفر از زندانیان شرور نگهداری می شود که این مساله موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این فعال دانشجویی شده است.

عسل اخوان، از نزدیکان رشید اسماعیلی به “روز” گفت: “با توجه به اینکه به رشید اجازه نمی دهند درباره وضعیت زندان صحبت کند، هنوز نمی دانیم در بند عمومی است یا نه، فقط می دانیم با چند نفر از اراذل و اوباش نگهداری می شود و هنوز هم بازجویی ها از وی به شدت ادامه دارد.”

نگهداری زندانیان سیاسی در کنارافراد شرور، از جمله رفتارهای اخیر حاکمیت اسلامی است که درباره مسعود باستانی، روزنامه نگار و احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوار نیز اجرا شده است.

 

دانشگاه آزاد کرج: تبعید

دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد واحد کرج به نام‌های علی کاظم زاده، دانشجوی رشته‌ مهندسی عمران و حمید صمیمی، دانشجوی رشته فلسفه از حضور در امتحانات پایان ترم منع و با حکم انضباطی یک نیمسال درسی محرومیت از تحصیل مواجه شدند.

به گزارش رهانا در هفته های اخیر از حضور آنان در دانشگاه ممانعت به عمل آمده و حکمی مبنی بر تغییر محل تحصیل (تبعید)، به این دو دانشجو ابلاغ شده بود.

علتی که مسئولین دانشگاه برای صدور این احکام عنوان کرده اند “تحریک دانشجویان و ایجاد فضای متشنج در دانشگاه توسط آنان”  بوده است.  این درحالی است که هیچ گونه سندی دال بر این اتهامات به آن‌ها  ارائه نشده است.

علی کاظم زاده در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ نیز به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل و پس از ۱۵ روز بازجویی  با قرار کفالت آزاد شده بود.

 

بازداشت فعالان زن

مهسا جزینی دانشجوی ستاره دار در اصفهان بازداشت شد. این فعال دانشجویی سال های گذشته دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالان کمپین یک میلیون زن در اصفهان که در سال جاری پس از قبولی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شده بود، ساعت 1.5 نیمه شب روز یکشنبه در منزلش در اصفهان بازداشت شد.

نیروهای امنیتی علت بازداشت این دانشجوی ستاره دار را فمنیست بودن وی عنوان کرده اند.گفتنی است وی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است.

حمیده قاسمی، دانشجوی مهندسی کشاورزی واحد ابوریحان دانشگاه تهران، چهارشنبه شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت حمیده قاسمی در حالی صورت گرفته است که تا ظهر روز یک شنبه، خانواده  این دانشجو، در جریان بازداشت فرزندشان قرار نداشتند. هنوز از اتهام حمیده قاسمی و علت بازداشت وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

دانشگاه علامه: احضار استاد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از احضار یکی از اساتید این دانشگاه به کمیته انتظامی خبر داد و گفت: از میان اساتید این دانشگاه علامه طباطبایی تنها یک نفر به علت تلاش برای برهم زدن امتحانات پایان ترم به کمیته انتظامی دانشگاه احضار شده است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام صدرالدین شریعتی گفته: دکتر طائی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به علت تخلفات انضباطی که مرتکب شده و دانشجویان را در جهت عدم شرکت در امتحان تشویق کرده به کمیته انتظامی احضار شده است.

وی افزوده: این استاد باید خود را به هیات انتظامی اساتید معرفی کند اما اینکه چرا این استاد به هیات انتظامی احضار شده است به نظر این هیات مربوط می شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفته: دکتر طائی، مدیر گروه توسعه دانشگاه علامه طباطبایی بود اما پیش از این فرماندهی پشت پرده آن را “ستاری فر” به عهده داشت.

به گفته وی “متاسفانه مدیر گروه به جای کار آموزشی به عنوان یک حرکت سیاسی عمل می کرده است که با کلیت نظام آموزشی و مسائل مربوط به آن منافات داشته است. یک مدیر گروه نمی تواند در برابر موضوعات آموزشی و امتحانات بایستد و اخلال در امر آموزش کند.”

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزوده: این گروه دانشجویان را ترغیب می کردند که در امتحان شرکت نکنند و با دعوت از همسر یکی از بازداشت شدگان به دانشگاه سعی در تحریک احساسات دانشجویان داشتند تا بدین طریق مانع برگزاری مناسب امتحانات شوند.

شریعتی اضافه کرده: خوشبختانه این اقدامات باعث نشد امتحانات این دانشگاه دچار اخلال شود و ما به گونه ای برنامه ریزی کردیم که تمامی دانشجویان امتحان خود را بدهند.