در 22 بهمن، از مظلومیت ملت ایران بنویسید

نویسنده
آکام مکری

» نامه روزنامه نگاران ایرانی به خبرنگاران خارجی

در حالی که معترضین ایرانی خود را برای حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن امسال آماده می کنند، بیش از 50 روزنامه نگار ایرانی با انتشار نامه ای خطاب به  خبرنگاران خارجی دعوت شده به مراسم 22 بهمن، از آنها خواستند ضمن انعکاس واقعیت های  این راهپیمایی، “گزارشگر مظلومیت ملت ایران” باشند.همزمان ده تن از روزنامه نگاران لبنانی با صدور بیانیه ای، حمایت خود را از جنبش مردم ایران اعلام کردند.

نامه روزنامه نگاران ایرانی، انعکاس گسترده ای درکانال های خارجی و نیز خبرگزاری ها و روزنامه های معتبر بین المللی داشته و بسیاری از روزنامه نگاران سرشناس خارجی، ضمن حمایت از خواسته های همکاران ایرانی خود خبر داده اند که جمهوری اسلامی برای پوشش اخبار مربوط به 22 بهمن، هیچ یک از روزنامه نگاران مطرح و سرشناس رسانه های معتبر را به ایران دعوت نکرده و مانع از ورود آنها به ایران شده است.

در همین ارتباط یک خبرنگار آمریکایی به روز خبر داد که با وزارت ارشاد جمهوری اسلامی تماس گرفته و در مورد دعوت روزنامه نگاران خارجی به ایران سئوال کرده اما به وی گفته شده است بیش از صد روزنامه نگار تقاضای ویزا کرده اند ولی به هیچ یک از آنان پاسخی داده نشده است. این روزنامه نگار با استناد به سخنان این مقام مسئول در بخش مطبوعات خارجی وزارت ارشاد به روز گفت:خبر خبرگزاری فارس در مورد دعوت 300 روزنامه نگار خارجی به ایران دروغ است.

برخی خبرنگاران خارجی نیز پس از انتشار نامه روزنامه نگاران ایرانی، در تماس با همکاران ایرانی خود تاکید کرده اند هیچ روزنامه نگار سرشناسی به ایران دعوت نشده است.آنها پرسیده اند: این 300 روزنامه نگار چه کسانی هستند و با کدام رسانه ها همکاری می کنند؟

 

نامه روزنامه نگاران ایرانی

در نامه روزنامه نگاران ایرانی خطاب به خبرنگاران خارجی از آنان خواسته شده است در 22 بهمن از مظلومیت مردم بنویسند و نگذارند گردانندگان حکومت جمهوری اسلامی مانع شنیدن صدای واقعی مردم ایران شوند.

متن کامل این نامه به شرح زیرست:

“همکاران گرامی، روزنامه نگارانی که برای تهیه عکس وگزارش از سالروز انقلاب پیروزی انقلاب اسلامی در فوریه ۲۰۱۰ به ایران دعوت شده اید، با شما سخن می گوئیم.
ما گروهی از روزنامه نگاران ایرانی هستیم که به ناچار در غربت بسر می بریم. بسیاری دیگر چون ما در سراسر جهان پراکنده اند و ۴۵ نفر از آنها در روزهائی که شما به ایران می روید، درمخوفترین زندان های دنیا زیر شکنجه قرار دارند.

همکاران گرامی؛
گناه همه ما روزنامه نگاران زندانی و تبعید شده از ایران جز این نیست که می خواهیم بر اساس بیانیه جهانی حقوق بشر و در متن جریان آزاد خبر، رویدادهای ایران را آزادانه منعکس کنیم.
حکومت ایران بعد از کودتای انتخاباتی تابستان امسال بر شدت سرکوب مطبوعات آزاد افزوده و همراه آن با به کارگیری تازه ترین ترین شیوه های سرکوب، کوشیده جنبش صلح آمیز ایران را از میان بر دارد.
دولت غیرقانونی و تقلبی، اکنون که بعد از هشت ماه به نتیجه دلخواه نرسیده، نمایش تازه ای را تدارک دیده است. بر اساس اطلاعات دقیق رسیده از ایران، دولت برآمده از کودتای انتخاباتی احمدی نژاد، با تمام قوا و استفاده از امکانات وسیع دولتی سرگرم جمع آوری جمعیتی در تهران است.
برنامه دولت این است که از یک سو مانع رسیدن جمعیت میلیونی طرفدار جنبش سبز به محل برگزاری مراسم و سخنرانی محموداحمدی نژاد درمیدان آزادی تهران شود و از سوی دیگر این میدان را از تظاهر کنندگان دولتی پر کند.

همکاران گرامی؛
دعوت از خبرنگاران خارجی برای پوشش دادن مراسم سالگرد انقلاب در روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۰ بخش دیگری از نقشه فریبکارانه دولت غیر قانونی محمود احمدی نژاد است. این دولت که تا کنون بسیاری از خبرنگاران رسانه های خارجی را بعنوان جاسوس دستگیر و فعالیت بخش عمده رسانه های جهانی را ممنوع کرده است، اکنون می کوشد با دعوت از خبرنگاران رسانه های جهانی، می خواهدنمایش مردمی بودن خود را پوشش جهانی بدهد.
روش حکومت ایران کانالیزه کردن خبرنگاران بسوی تظاهرات دولتی و ممانعت از حضور انها در نقاط دیگر است.

همکاران گرامی؛
شما نه تنها بعنوان نمایندگان رسانه های جهان آزاد، بلکه به جای همکاران ایرانی خود که در تبعید یا زندانند به ایران می روید. دعوت کننده شما دولتی آزادی کش، ضد مطبوعات آزاد و پایمال کننده بدیهی ترین حقوق انسانی است.
شما بر خیابان هائی پا می گذارید که هنوز از خون بهترین فرزندان ایران رنگین است. همه شماحتما فیلم به قتل رساندن ندا را دیده اید. این دختر جوان نماد و نمونه کسانی است که دولت کودتائی انها رادستگیر کرده، مورد تجاوز قرار داده به زیرشکنجه برده و به قتل رسانده است. این دختر جوان و چند تن مانند وی در خیابان به دست مزدوران حکومت کشته شدند اما صدها تن رادر سیاه چال ها و زندان ها و یا در جاهائی که معلوم نیست مورد تجاوز قرار داده، شکنجه کرده و به قتل رسانده است.

همکاران گرامی؛
ما فهرست روزنامه نگاران زندانی ایران رابر اساس گزارش «سازمان گزارشگران بدون مرز» دراختیار شما می گذاریم و از شما درخواست می کنیم، انها را بجوئید و بیابید. از خودشان و زندانبانان آنها بپرسید:
- این روزنامه نگاران چرازندانند؟

همکاران گرامی؛
از شما عزیزان که به جای ما به میهن زیر سلطه استبداد ما می روید، می خواهیم در دام نقشه قاتلان آزادی نیافتید.
شما را به این نکات توجه می دهیم:
- تظاهرات از شب ۱۱ فوریه آغاز می شود. فریادهای اله واکبر که در شهرها طنین خواهدافکند، صدای اعتراض مردم و مقدمه حضور میلیونی ایرانیان سبز خواهد بود که روز ۱۱ فوریه به دعوت آقایان محمد خاتمی، میر حسین موسوی و مهدی کروبی به خیابان ها خواهند آمد.
- مسیر اصلی راه پیمائی در خیابان انقلاب واز شرق تهران- میدان امام حسین- تا غرب تهران - میدان آزادی - است. سپاه پاسداران از هم اکنون تدارک دیده است با بستن خیابانهای منتهی به خیابان انقلاب و سرکوب مردم مانع حضور انها شود. جنبش سبز راباید در اطراف این مسیر و در سراسر تهران دید و نه تنها در مسیری که دراختیار تظاهر کنندگان دولتی گذاشته خواهد شد.

همکاران گرامی؛
روز ۱۱ فوریه مانند روز های مشابه، دولت کودتایی مسیرها را کنترل خواهد کرد تا مردمی که از مقابل دوربین های شما می گذرند، بسیجیانی باشند که نمایش مضحکی از یک ملت را برای دوربین های تلویزیونی به صحنه می برند.
شما صدای اعتراض ملت ایران را واضح تر از همیشه می توانید بشنوید اگر به پشت میله ها و قفس ها و حصارها و به مردم واقعی ایران بنگرید.
همکاران گرامی؛
تردید نداریم که دست های خونین کودتاچیان را پس خواهید زد و دستان مردم رنجدیده ایران را خواهید فشرد. شما به سفری تاریخی می روید؛ ما با قلب هائی که برای آزادی می تپد و چشمان خیسی که بدرقه شماست، همراهتان هستم.
امیدواریم که تیتر اول دنیا در روز فوریه ۲۰۱۰ “پیروزی یک ملت” باشد.

همکاران گرامی؛
فریب آنان را نادیده بگیرید، ببینید هر چه دیدنی است، نمایش هایش را رسوا کنید، خواست واقعی مردم را بشنوید. و در این سفر تاریخی بازگو کننده و گزارش دهنده مظلومیت مردم ایران باشید. این درخواست همکاران زجردیده شماست.”

اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیرست:

سامناک آقایی - هوشنگ اسدی- نوشابه امیری ـ آسیه امینی ـ فریبا امینی ـ نیما امینی ـ مریم اقوامی ـ هادی ابراهیمی رودبارکی ـ شبنم آذر ـ رضا اسکندری - مازیار بهاری ـ احمد باطبی- آرش بهمنی- فرزانه بذرپور ـ ناهید پیلوار ـ مزدک پارسیان ـ رضا دقتی ـ محمد تاج دولتی ـ وحید جهان زاده ـ لیندا حسینی نژاد ـ بابک داد- خسرو رئیسی - شهرام رفیع زاده- بهرام رفیعی- سامان رسول پورـ فرورتیش رضوانیه ـ ویدا سامع ـ حسن سربخشیان-فریدون شیبانی-بنیامین صدرـ محمد صفریان ـ سام الدین ضیایی ـ مسیح علی نژاد- فرهمند علیپورـ آرش غفوری – ویدا فرهودی ـ پویان فخرایی ـ فرشید فاریابی ـ فرشته قاضی- مسعود قریشی ـ مریم قوامی ـ  نیک آهنگ کوثر- رضا گنجی ـ حنیف مزروعی- مهدی محسنی- ملیحه محمدی- جواد منتظری- جواد مقیمی ـ روزبه میر ابراهیمی- امید معماریان- سراج الدین میر دامادی ـ لیلا ملک محمدی ـ عباس معروفی ـ سید ابراهیم نبوی- علیرضا نوری زاده- منو چهر هنرمند ـ حامد یوسفی

پیام روزنامه نگاران لبنانی

در همین حال، دهها روزنامه نگار و نویسنده لبنانی با صدور بیانیه ای همدلی خود را با روزنامه نگاران و معترضین ایرانی اعلام کردند.

در این بیانیه که به روز ارسال شده، آمده است: “از شهری که سید محمد خاتمی در وصف آن گفت «عروس مدیترانه باید سر افراز باشد» ما لبنانیان دمکرات همبستگی خود را با جنبش مردم ایران برای آزادی، دمکراسی و پلورالیسم اعلام می نماییم.امروز ما به تهران گوش فرا می دهیم، زبانش را که زبان آزادی است می فهمیم همانگونه که زخمهای پرغرور پیکرش را حس می کنیم. از این خاستگاه است که دوشادوش جنبش سبز ایران و آزادگان و زندانیانش در برابر جلادان می ایستیم.ما شریک غم و بردباری شماییم و همان عدالتی را می جوییم که انسانها فارغ از هر زبانی در پی اش هستند.چه بسیارتلاشها نمودند تا حافظه تاریخی ما و شهرهایمان را به نیستی بکشانند. ولی بنگرید که چگونه امروز یکدل و یکصدا از بیروت تا تهران فریاد آزادی خواهی و استبداد ستیزی سر می دهیم.”