انتخابات غیر آزاد و غیرعادلانه بوده است

نویسنده

» تاج زاده پس از چهار ماه شکنجه و انفرادی:

مصطفی تاج زاده در سومین دیداری که با همسرش داشت، با انتقاد از نقش شورای نگهبان در انجام انتخابات غیر آزاد  گفت “فرصت” شنیدن حرف های بازداشت شدگان نیز فراهم خواهد شد.

 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین که بیش از چهار ماه را در بازداشت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی سر کرده، با انتقاد از “حق وتوی” احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، از نظارت استصوابی به عنوان بدعتی که انقلاب را به انحراف کشیده یاد کرده و انتخابات  22 خرداد را “غیر آزاد” و “غیر عادلانه” توصیف کرده است. اظهارات تاج زاده در شرایطی مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی کوشیده  اند با وارد ساختن فشارهای شدید جسمی و همچنین “شکنجه سفید” بازداشت شدگان اصلاح طلب را وادار به اعترافاتی در تایید نتایج انتخابات و نقد جنبش سبز نمایند.

 

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات که 120 روز در زندان انفرادی و در انزوای کامل به سر برده است، از اواسط هفته گذشته پس از آنکه بازجو ها از اعتراف گیری از وی دلسرد شدند، از زندان انفرادی خارج و با محسن امین زاده معاون سیاسی محمد خاتمی هم بند شده است.

 

او در سومین دیداری که با همسرش فخر السادات محتشمی پور داشت از روند پیگیری پرونده اش اظهار بی اطلاعاتی و خاطرنشان کرده که هیچ اقدام “غیر قانونی” انجام نداده است. مصطفی تاج زاده که شامگاه 23 خرداد هنگامی که دولت احمدی نژاد پس از اعلام نتایج، بازداشت خانه به خانه فعالین سیاسی مخالف خود را آغاز کرد در منزل دستگیر شده بود، در گفتگوی رودرو با همسرش برای شرکت در دادگاه های علنی اعلام امادگی کرده است.

 

پخش  دادگاه های متهمان سیاسی به عنوان تلاشی برای سلب اعتماد به نفس جنبش سبز و دادن روحیه به شبه نظامیان بسیج و دیگر بخش های امنیتی و نظامی که در سرکوب جنبش سبز نقش داشتند از اوایل ماه مرداد با همکاری دستگاه امنیتی- قضائی و سپاه آغاز شد. کارشناسان سیاسی ناکامی طراحان این پروژه در رسیدن به اهداف خود را ناشی از فشارهای شدید نهادهای مدنی داخلی و خارجی و همچنین سرباز زدن عمده بازداشت شدگان از اعتراف  می دانند که باعث شد جعفری دولت ابادی دادستان تهران، عطای پخش تلویزیونی دادگاه تاج زاده و دیگر متهمان سیاسی را به لقایش بسپارد و اعلام کند دیگر دادگاهی از صدا و سیما پخش نخواهد شد.

 

هر چه می خواهند در غیبت ما بگویند

 

تاج زاده که به گفته همسرش علی رغم فشارهای بازجویان از “روحیه بالایی” برخوردار بوده است، با اشاره به “فتنه گری” هایی که در خارج از زندان برای “پرونده سازی” علیه او در جریان است، فضای کنونی را چنین توصیف کرده : “ اینان در میدانی بلامنازع و در غیبت ما هرچه می‌خواهند بگویند.” تاج زاده تصریح کرده است که “فرصت” شنیدن “حرف” های بازداشت شدگان نیز برای مردم فراهم خواهد شد.

 

گفته می شود دولت احمدی نژاد و حامیان وی، بخصوص در سپاه به دلیل نفرت ویژه ای که از این عضو ارشد سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت دارند، در تکاپو هستند تا حکم بسیار سنگینی علیه وی صادر کنند. در آغاز بازداشت فله ای متهمان سیاسی، گفته می شد جناحی که متهم به تقلب گسترده در انتخابات است قصد داشته با “اعدام” مصطفی تاج زاده، جو رعب را در میان جنبش سبز بر پا کند. محسنی اژه ای وزیر اطلاعات وقت که بعدها توسط احمدی نژاد از دولت اخراج شد در همان زمان این خبر را شایعه خواند.

 

تاج زاده به ما روحیه می دهد

 

خانم محتشمی پور که از زمان بازداشت همسرش تلاش بی وقفه ای برای رهایی وی ایفا کرده و به طور مرتب به همراه همسران دیگر بازداشت شدگان اطلاح طلب در جلوی درب زندان اوین به نشانه همبستگی با عزیزانشان تجمع کرده، با نوشتن نامه ای به دادستان تهران اعتراض خود را به ادامه بازداشت همسرش اعلام کرده است.او در گفتگو با پارلمان نیوز درباره روحیه همسرش گفته است: “ در هر ملاقات خودمان را برای روحیه دادن به او که به ناحق دربند و از حقوق اولیه‌اش از جمله دفاع در برابر هجمات وارده و جوسازی‌های رسانه‌ای محروم است، آماده می‌کنیم اما هربار می‌بینیم این ماییم که باید از ایمان راسخ و ثبات فکر و استواری قدم او در راه حق که در منش و گفتارش متجلی است، روحیه بگیریم.”

 

تاوان مخالفت با احمدی نژاد

 

 تاج زاده همواره به عنوان یکی از مخالفان سرسخت دولت نظامی گرای محمود احمدی نژاد شناخته شده است؛او در مصاحبه ای که درست یکسال پیش از انتخابات انجام داد، علت مخالفت خود با اصولگرایان را به طور تلویحی تلاش انان برای بازگرداندن استبداد خواند: “ اصولگرایان دارند مناسبات شاهنشاهی را احیا می کنند،البته بدون مشروبات الکلی.”

 از دید کارشناسان سیاسی بازداشت تاج زاده و اعمال فشار های سنگین علیه وی تاوان نقدهای جدی او به سیاست های احمدی نژاد است. او تصریح کرده بود احمدی نژاد  کشور را به “پرتگاه” برده است.

 

تاج زاده در سال 86 به دلیل توهین به احمدی نژاد به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی بدل از سه ماه و یک روز حبس تعزیری بعلاوه سه ماه پانزده روز انفصال از خدمات دولتی بدل از چهارماه و ده روز حبس تعزیری محکوم شد. تاج زاده که به همراه  احزاب متبوع خود ـ مشارکت و مجاهدین ـ در انتخابات 22 خرداد از میرحسین موسوی حمایت کرد، در مقاله ای، دلایل حمایت از موسوی را “صداقت”و  “ مخالفت با تحجر و تنگ‌نظری”، اعلام کرده بود.

 

به غیر از تاج زاده، محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده صفایی فراهانی، سعید شریعتی،علی تاجرنیا، اذر منصوری، محسن امین زاده، کریم ارغنده پور از حزب مشارکت و بهزاد نبوی، فیض الله عرب سرخی به دلیل حمایت از میرحسین موسوی و مخالفت با محمود احمدی نژاد بیش از چهار ماه است در بازداشت به سر می برند.