افکارعمومی آمریکا و برنامه هسته ای ایران

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

طبق آمارگیری واشنگتن پست، آمریکایی ها با نگرانی برنامه های اتمی ایران را دنبال می کنند که دارد به سمت تولید سلاح هسته ای می رود و هشت نفر از ده نفر، موافق با گفتگو مستقیم با ایران هستند تا این وضعیت از راه های دیپلماتیک حل شود.

درحالیکه مذاکرات ایران با آمریکا و فرانسه و روسیه امروز در وین آغاز می شود، افکار عمومی آمریکا درباره نتیجه مذاکرات نظر داده اند: 78 درصد شرکت کنندگان در رای گیری از تحریم اقتصادی بین المللی برای توقف برنامه های اتمی ایران که منجر به ساخت سلاح اتمی می شود، حمایت کردند.

با این حال تعدادی هم طرفدار حمله نظامی هستند، 42 درصد با حمله به تاسیسات اتمی ایران موافق بودند و 33 درصد موافق با حمله زمینی نیروهای آمریکایی به ایران هستند(در هر دو این رای گیری  ها به ترتیب 54 درصد و 62 درصد رای دهندگان مخالفت کردند).

سه نفر از ده نفر با مشوق های اقتصادی مثل کمک های مالی یا معاملات بیشتر موافق بودند؛ دوسوم آمریکایی ها با استفاده از چنین ابزاری مخالف بودند.

نظر افکار عمومی درباره نحوه برخورد اوباما  با این وضعیت، نسبت به بهار و تابستان، تغییر جزئی داشته است: 52 درصد آمریکایی ها اقدامات او را تایید می کنند، 39 درصد یا اقدامات او موافق نیستند. هفت نفر از ده نفر دموکرات نحوه برخورد اوباما با ایران را تایید می کنند در حالیکه همین تعداد از جمهوری خواهان رای کمتری در این مورد می دهند. رای مستقل ها به دو قسمت 51 درصد موافق، 41 درصد مخالف تقسیم شده است.

حمایت ها در مورد گزینه های مقابله با ایران نا مشخص تر است. دموکرات ها برای دور نگه داشتن ایران از ادامه برنامه های اتمی،بیشتر با مشوق های اقتصادی موافق هستند و جمهوری خواهان بیشتر طرفدار حمله نظامی هستند اما تفاوت ها بسیار کم است.

از لحاظ ایدئولوژیک، تفاوت ها بیشتر می شود، لیبرال ها به شدت با حمله نظامی مخالفند و محافظه کاران طرفدار آن هستند. برعکس محافظه کاران بشدت مخالف مشوق های اقتصادی هستند و لیبرال ها در مورد این سووال دچار انشعاب می شوند. اما در نهایت اکثریت طیف ایدئولوژیک در یک جا به توافق می رسند: تحریم اقتصادی برای توقف برنامه های اتمی ایران و تولید سلاح هسته ای.

سووال. آیا اقدامات اوباما را در مواجهه با وضعیت ایران تایید می کنید یا خیر؟

سووال: برای منع ایران از دستیابی به سلاح اتمی کدام یک از راهکار های زیر را تایید می کنید یا با آن مخالف هستند؟

گفتگوی مستقیم دیپلماتیم بین ایران و آمریکا برای حل کردن مسئله

تحریم اقتصادی ایران

 

بمباران تاسیسات اتمی ایران

 

حمله زمینی به ایران و براندازی حکومت ایران

 

 

تشویق اقتصادی ایران مثل کمک مالی، گسترش روابط تجاری در صورت توقف هرنوع تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی.

 

منبع: واشنگتن پست 19 اکتبر