هنوز اروپا از تحریم های آمریکا عقب است

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از تحریم های تازه اتحادیه اروپا

تحریم های هدفمند جدید اتحادیه اروپا علیه سیستم بانکی ، حمل و نقل و بخش های صنعتی ایران روز شنبه اجرایی شد، این تحریم ها بخشی از تلاش اتحادیه اروپا برای واداشتن ایران به عقب نشینی از برنامه اتمی اش است.

این تحریم ها که در ماه اکتبر تصویب شده بود ، با انتشار در نشریه رسمی اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شد.

در عین حال سخت ترین اقدامات اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت معاملات مالی، فروش تجهیزات حمل و نقل، فولاد، و واردات گاز از ایران است که به تحریم نفت این تولید کننده عمده اوپک افزوده شده است.

این تحریم ها نشان دهنده نگرانی عمیق از اهداف اتمی ایران و تهدید اسرائیل به حمله به تاسیسات اتمی ایران در صورت شکست دیپلماسی و دیگر اقدامات برای رسیدن به یک توافق است.

دیپلمات ها می گویند امید دارند که مذاکرات با ایران در ماه ژانویه از سر گرفته شود، اما منتظر پاسخی از سوی ایران هستند که مدعی است برنامه اتمی اش صرفا در راستای مقاصد صلح آمیز است.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه ای گفته است که واضح است که به “راه حلی فوری” نیاز داریم.

الیستر برت ، مقام وزارت خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا می گوید: “رهبران ایران می دانند که تحریم ها تاثیر چشمگیری دارد.”

او تصریح کرده است: “آن ها نباید تردید داشته باشند که جامعه بین المللی تا زمانی که آن ها آماده مذاکرات همراه با حسن نیت و برداشتن گام های استوار برای متقاعد کردن جامعه بین المللی نباشند، فشارها را ادامه خواهد داد.”

تحریم های جدید نشانگر تغییر سیاست 27 عضو این اتحادیه است، تحریم هایی که پیشتر عمدتا افراد خاص و کمپانی ها را با محدودیت های اقتصادی، هدف می گرفت. اتحادیه اروپا از ایالات متحده در تحریم صنعتی ایران جا مانده است ، زیرا نگران آن است که شهروندان عادی این کشور زیر فشار قرار گیرند.

گرچه ایران سال ها تجربه دور زدن تحریم ها با استفاده از شرکت های صوری و مسیرهای غیر مستقیم حمل و نقل را دارد، اما تحریم ها به طور فزاینده ای به اقتصاد ایران آسیب زده است.

اقدام جدید اتحادیه اروپا تصریح کرده است که خرید محموله های گاز طبیعی ایران در هر شکلی از مبادله غیر قانونی است و در عین حال کمک های بشر دوستانه، غذا ، دارو و مقررات مشروع تجارت را از فهرست تحریم ها کنار گذاشته اند.

تحریم های جدید تعداد موسسات شامل تحریم ها را به 490 و تعداد افراد تحریم شده را به 105 تن رسانده است. آخرین شرکت هایی که به لیست سیاه اروپا اضافه شده عبارت هستند از شرکت هایی که در حوزه انرژی ، توزیع فولاد و مالی فعالیت می کنند.

بابک زنجانی ، صاحب گروه Sorinet است که در امارات متحده عربی اقامت دارد. از او به عنوان “تسهیل کننده کلیدی معاملات نفتی و پرداخت های مالی مرتبط با تجارت نفتی ایران” یاد می شود فردی است که نامش در اعلامیه اروپا آمده است.

منبع:جورازلم پست ، 22 دسامبر